امریکا آبستن شورش

۱۳۹۹/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۶۲۳
امریکا آبستن شورش

در « تعادل» امروز می‌خوانید :  اقتصاد  در فردای انتخابات آمریکا

تعادل|رای‌گیری حضوری برای پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا زیر سایه وحشت از شورش ناشی از احتمال عدم پذیرش نتایج این انتخابات از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور مستقر در کاخ سفید و همچنین زیر سایه ویروس کرونا دیروز برگزار شد. در انتخابات امسال، به دلیل شیوع کرونا، رای‌گیری پیش از موعد که به صورت پستی صورت می‌گیرد، در میان امریکایی‌ها رونق زیادی یاقت و تا قبل از آغاز رای‌گیری حضوری، بیش از 100 میلیون امریکایی از طریق پست رای خود را به صندوق انداخته بودند. مساله‌ای که بهانه ترامپ برای نپذیرفتن نتایج انتخابات تلقی می‌شود و امریکای به‌شدت دوقطبی شده را آبستن شورش و نزاع‌های خیابانی میان طرفداران دو کاندیدای این انتخابات کرده است. احتمال طولانی شدن شمارش آرای پستی اخذ شده نیز به این مساله دامن زده و به همین دلیل، پیش بینی می‌شود روزها و هفته‌های آتی در امریکا در سیطره فضای شک و تردید و شورش‌های احتمالی باشد. اما نکته مهم‌تر از نقایص احتمالی رای‌گیری پستی و احتمال طولانی شدن شمارش آرای پستی، نتایج نظرسنجی مراکز معتبر پژوهشی در امریکا است که همگی تا پیش از سه شنبه سوم نوامبر حاکی از پیشتازی جوبایدن هم در کسب اکثریت آرا و هم در کسب 270 رای الکتورال لازم براری رسیدن او به کاخ سفید بودند. مساله‌ای که به مذاق ترامپ خوش نیامده و نخواهد آمد.

   رای پستی و احتمال طولانی شدن شمارش

از آنجا که سازماندهی انتخابات تابع ایالت‌ها است و نه دولت فدرال، انتخابات پستی در هر ایالتی بسیار متفاوت با دیگری بود. و از این رو، ماه‌ها هر دو حزب در مورد انجام رای‌گیری پستی بحث کردند. 

این اختلاف در اوج تلاش ترامپ برای به تعویق انداختن انتخابات بود که حتی جمهوری خواهان نیز بلافاصله آن را رد کردند.

دموکرات‌ها استدلال می‌کردند که نقل و انتقال تا محل رای‌گیری برای بسیاری از مردم غیر قابل تصور است و ایستادن در صف برای ساعت‌ها می‌تواند خطرناک باشد. آنها به سنت رای‌گیری پستی در چندین ایالت اشاره می‌کردند. از سوی دیگر ترامپ معتقد بود که رای‌گیری پستی خطر دستکاری و تقلب را به همراه دارد و صراحتا بیان می‌کرد که علاقه‌ای به حضور میزان بالای رای‌دهندگان ندارد. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ این میزان ۵۶ درصد بود.

در پی این مباحث، به دلیل شیوع کرونا، ۱۹ ایالت از ۵۰ ایالت امریکا، موانع رای‌گیری پستی را کاهش دادند. به این ترتیب حداقل از هر چهار امریکایی سه نفر می‌توانست از طریق پست رای دهند. از این منظر چشم‌انداز انتخاباتی امریکا مانند یک لحاف چهل تکه است: برخی از ایالات به‌طور خودکار اسناد انتخاباتی را برای شهروندان خود می‌فرستند، در حالی که برخی دیگر فرم‌هایی را ارسال می‌کنند که رای‌دهندگان درخواست کرده باشند. به همین ترتیب، قواعد و مقررات رای‌های پستی در ایالت‌های مختلف امریکا متفاوت است و اگر چه در معدودی از ایالت‌ها رای‌های پستی شمارش شده است اما در اغلب ایالت‌ها، رای‌های پستی باید پس از پایان رای‌گیری حضوری انجام شود. اما از آنجا که شمارش رای‌های پستی به دلیل الزام تایید و احراز هویت‌ها نسبت به شمارش آرای حضوری زمان بیشتری می‌طلبد، و از سوی دیگر، اغلب طرفداران ترامپ و جمهوریخواهان به‌طورسنتی به صورت حضوری رای می‌دهند، گفته می‌شود که نتایج اولیه‌ای که اعلام خواهد شد احتمالا صحنه را به نفع ترامپ تصویر خواهد کرد. این مساله وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که دموکرات‌ها نسبت به اعلام زودهنگام پیروزی از سوی ترامپ هشدار داده‌اند. چرا که او در آخرین میتینگ انتخاباتی، خود را برنده انتخابات دانسته بود و در اولین مناظره انتخاباتی با جوبایدن، کاندیدای دموکرات انتخابات 2020 به روشنی گفته بود که نتایج انتخابات را (در صورتی که بایدن برنده شود) نمی‌پذیرد. رژه 54 کیلومتری طرفداران ترامپ نیز طی روزهای گذشته حاکی از آتش خاکستر تشدید دو قطبی جامعه امریکا در این روزها بود. به همین دلیل، دو هفته قبل از آغاز رای‌گیری حضوری در امریکا، فروشگاه زنجیرهای وال مارت، قفسه‌های مربوط به فروش سلاح و مهمات خود را تخلیه کرد. مدیران این فروشگاه اما پس از یک روز از تصمیم اولیه خود برگشته و دوباره انواع سلاح‌های خودکار و نیمه خودکار به قفسه‌های این فروشگاه بازگشت داده شد. اما در تحولی دیگر، در برخی ایالت‌های امریکا که زمینه‌های درگیری و خشونت پس از پایان زمان رای‌گیری حضوری بیشتر است، برخی از مغازه‌ها درب ورودی مغازه و فروشگاه‌های خود را حصار کشی کرده‌اند. برخی از مراکز دولتی و از جمله کاخ سفید نیز با هدف جلوگیری از حمله معترضان حصار کشی شده است.

پلوسی: برای انتخاب رییس‌جمهور آماده‌ام

در همین حال، رییس مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرد، اگر بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 اختلافی به وجود آید، کنگره آماده است تا رییس‌جمهور بعدی را انتخاب کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا در مصاحبه‌ای با رادیوی عمومی ملی (NPR) گفت: وقتی موضوع شمارش آرا مطرح می‌شود، خیلی خوب می‌دانیم که قانون چیست و برتری نقش کنگره به ویژه مجلس نمایندگان چیست.

اگر انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق آرای انتخاباتی یک پیروز مشخص را ارایه ندهد، آن وقت تصمیم‌گیری درخصوص رییس‌جمهور بعدی امریکا برعهده مجلس نمایندگان خواهد بود.

پلوسی گفت: ما آماده هستیم. ما آماده شده‌ایم. از آنجایی که شاهد بی‌مسوولیتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و بی‌احترامی‌هایش به قانون اساسی، دموکراسی‌مان و درستی انتخابات‌مان بوده‌ایم، مدتی است که برای این مساله آماده هستیم.

گزارش وب‌سایت آکسیوس نشان داد که ترامپ قصد دارد شب انتخابات در صورتی که نتایج بیانگر پیشتازی وی باشد، اعلام پیروزی کند. ترامپ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران این گزارش را به چالش کشید اما همچنان به انتقاد از برخی ایالت‌ها پرداخت که اجازه دارند پس از روز انتخابات نیز به شمارش آرا ادامه دهند.

ترامپ گفت: به نظر من این موضوع که پس از انتخابات نیز امکان اخذ رای وجود دارد، بسیار فاجعه‌آمیز است. به نظر من این موضوع که مردم یا ایالت‌ها اجازه دارند تا برای یک مدت طولانی پس از پایان انتخابات همچنان به اخذ و شمارش آرا ادامه دهند، بسیار وحشتناک است چرا که این مساله تنها منجر به یک چیز می‌شود.

ترامپ بارها صحت و اعتبار رای‌گیری پستی در مقابل آرای غایب و رای‌گیری حضوری را زیر سوال برده است. کمپین ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان این مساله را که برخی ایالت‌ها اجازه دارند پس از روز انتخابات آرای اخذ کرده را شمارش کنند، به چالش کشیده‌اند.

جو بایدن درباره این گزارش وب‌سایت آکسیوس گفت: پاسخ من این است که ترامپ دیگر نمی‌تواند این انتخابات را نیز بدزدد.

نبرد در راه کنگره

دیروز، علاوه بر آنکه روز سرنوشت‌سازی در تعیین رهبر بعدی کاخ سفید بود، روز انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای امریکا نیز بود. این دو مجلس، کنگره امریکا را تشکیل می‌دهند. جبهه دیگری که دموکرات‌ها برای تصاحب آن خیز برداشته‌اند.در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان امریکا با ۴۷ نماینده بیشتر در اختیار دموکرات‌هاست و سنا هم با ۵۳ نماینده در چنگ جمهوری‌خواهان قرار دارد. دیروز تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان امریکا و ۳۵ کرسی از سنا به رای گذاشته شدند. 

از مجموع ۳۵ کرسی سنا که به رای گذاشته شده است، ۲۳ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان و ۱۲ کرسی متعلق به دموکرات‌هاست. دموکرات‌ها به سه یا چهار کرسی دیگر برای کسب اکثریت سنا نیاز دارند.

تعداد دقیق این کرسی‌ها به این مساله بستگی دارد که چه کسی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود. چنانچه بایدن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود، معاون او خانم کامالا هریس، رییس سنا می‌شود و می‌تواند در صورت تساوی قانونگذاران، رای را بشکند. پس اگر معاون رییس‌جمهوری جدید دموکرات باشد، سه کرسی برای کسب اکثریت کفایت می‌کند، در غیر این صورت به چهار کرسی نیاز است.

در مقابل، جمهوری‌خواهان هم برای تصاحب مجلس نمایندگان امریکا به ۲۱ کرسی دیگر نیاز دارند. در حال حاضر، مجلس نمایندگان امریکا با اکثریت ۲۳۲ مقابل ۱۹۷ نماینده در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد. اکثریت در این مجلس با ۲۱۸ کرسی به دست می‌آید. 

برای دموکرات‌ها حیاتی است که در کنار ریاست‌جمهوری، کنترل سنا را هم دوباره به دست بگیرند، چرا که در غیر این صورت کار بایدن برای پیشبرد اموری از جمله اصلاح قوانین مهاجرتی و بهداشت و درمان سخت‌ می‌شود.


 

ارسال نظر