زلزله وسونامی‌در« اِزمیر»

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۵۰۱
زلزله وسونامی‌در« اِزمیر»

تلفات زمین لرزه تا پایان شب گذشته : 12 کشته و400 مجروح

در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای مهیب در دریای اژه، غرب ترکیه و بخش‌هایی از یونان نیز به لرزه درآمد و موجب تخریب تعدادی ساختمان در شهرهای ساحلی ترکیه شد. اگر چه تا شامگاه دیشب به وقت تهران، تعداد تلفات این حادثه 6 کشته و 220 مجروح اعلام شد اما از آنجا که به گفته مقامات ترکیه دست‌کم 20 ساختمان در شهر ازمیر دچار فروپاشی و تخریب کامل شده‌اند، احتمالا تعداد تلفات این زلزله مهیب نیز افزایش یابد. در همین حال، ایران برای کمک به مردم ترکیه اعلام آمادگی کرد. دیروز عصر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی به همتای ترکیه‌ای خود با ابراز همدردی عمیق از وقوع زلزله ازمیر، آمادگی ایران برای هرگونه کمک در این خصوص را به اطلاع همتایش رساند.به گزارش فارس، به دنبال رخداد تلخ وقوع زلزله در ازمیر ترکیه، ظریف در پیامی به مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ابراز همدردی عمیق از وقوع این حادثه تلخ، برای مجروحان آن آرزوی سلامتی کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک در این خصوص را به اطلاع همتای ترکیه‌ای خود رساند.بزرگی این زمین لرزه که ساعت 15 و 21 دقیقه (به وقت محلی) صورت گرفت، هفت ریشتر اعلام شده است، ساکنان شهر ازمیر در ترکیه پس از فرار از ساختمان‌ها به خیابان‌ها آمدند. طبق اعلام شهردار ازمیر دست کم ۲۰ ساختمان تخریب شده‌اند. شهر ازمیر با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر در ساحل دریای اژه در غرب ترکیه واقع شده است. زلزله بزرگ قبلی ۲۱ سال پیش در ازمیر باعث مرگ ۱۷ هزار نفر شد.به گزارش مهر به نقل از تی‌آرتی، این زلزله که کانون آن در ۱۷ کیلومتری ازمیر است، در استانبول، پایتخت ترکیه و آتن، پایتخت یونان هم احساس شده است.همچنین «سلیمان سویلو»، وزیر کشور در ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرده است در جریان این زمین لرزه 7 ریشتری چندین ساختمان در دو منطقه تخریب شده است.به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، بنابر اعلام مرکز لرزه نگاری امریکا، کانون این زمین لرزه در ۱۴ کیلومتری شمال شرق منطقه Néon Karlovásion در جزیره ساموس در یونان بوده و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.همچنین رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: با تمام امکانات کشور در کنار شهروندانی هستیم که از وقوع این زلزله آسیب دیده‌اند. ما برای شروع کارهای لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه وارد عمل شده‌ایم.همچنین روزنامه ایندیپندنت با اشاره به وقوع این زمین لرزه مهیب که بخش‌هایی از ترکیه و یونان را به لرزه درآورد از نگرانی مقامات هر دو کشور نسبت به احتمال وقوع سونامی خبر داده است.تصاویر ویدیویی منتشر شده که حاکی از به زیر آب رفتن خیابانها در شهر ازمیر است که به نظر دلیل آن وقوع سونامی خفیف پس از این زمین لرزه بوده است.

     مصدومیت 4 نفر در یونان

گزارش‌ها حاکی از آن است دست‌کم چهار نفر در جزیره ساموس در یونان به دنبال وقوع زلزله در دریای اژه مصدوم و چندین ساختمان دچار خسارت شده‌اند.به گزارش سی‌ان‌ان، رییس بیمارستان ساموس درباره وضعیت مصدومان زلزله گفت: تمامی چهار مصدوم دچار آسیب دیدگی سطحی شده‌اند همچنین در جریان این حادثه به تعدادی ساختمان خسارت وارد شده که بیشتر از ساختمان‌های واقع در شمال غرب این جزیره بوده است.به گفته رییس بیمارستان ساموس، این زلزله قوی بوده و لرزش‌های آن برای مدت طولانی ادامه داشته است.

     12 کشته و 400 مصدوم

خبرگزاری رویترز به نقل از مرکز مدیریت و بلایا در ترکیه از افزایش تلفات زلزله مهیب در این کشور خبر داد و اعلام کرد: تاکنون 6 نفر در جریان این حادثه کشته و حدود ۲۲۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند.همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است ساکنان ساختمان‌های خسارت‌دیده در شهر ازمیر در میان آوار گرفتار شده‌اند.جمعیت هلال احمر ترکیه تیم‌هایی از شش شهر ازمیر، دنیزلی، دوزچه، آنکارا، استانبول و آدانا را برای تامین غذا به آسیب دیدگان زلزله در این کشور اعزام کرده است.جمعیت هلال احمر ترکیه در پیامی توئیتری اعلام کرده است: تیم‌های امداد از ظرفیت لازم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر برخوردارند.سی‌ان‌ان اعلام کرد: این سازمان همچنین اولین تیم‌های خود را مستقر کرده است. تلفات زمین لرزه تا پایان شب گذشته  12 کشته و400 مجروح اعلام شد.

 

ارسال نظر