زیان ۳۲۰ میلیارد تومانی شرکت پست در یک سال

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۴۳
زیان ۳۲۰ میلیارد تومانی شرکت پست  در یک سال

امروز ایران در ارایه خدمات پستی در مقابل کشورهای توسعه‌یافته عقب‌تر است که این موضوع دلایل مختلفی دارد و عدم فرهنگ‌سازی استفاده از صنعت پست و پراکندگی خدمات از جمله این دلایل است. از سوی دیگر، جایگزینی تکنولوژی و ارسال نامه‌ها به‌صورت الکترونیکی، بخشی از فعالیت‌های پستی را کاهش داده و آنطور که رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست می‌گوید، این شرکت در سال مالی گذشته، ۳۲۰ میلیارد تومان زیان داشته و زیان انباشته پست تا پایان سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است. او می‌گوید شرکت پست نمی‌خواهد پوشش هزینه‌هایش را به افزایش تعرفه گره بزند و در حالی که دولت موظف است مابه‌التفاوت نرخ تعرفه کمیسیون تنظیم مقررات با قیمت تمام‌شده خدمات پستی را در بودجه سالانه ببیند و پرداخت کند، این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

به گزارش «تعادل»، رمضانعلی سبحانی‌فر در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پست، اظهار کرد: پست یکی از قدیمی‌ترین دیوان‌سالاری‌های اداری در ایران و جهان است و برخی کارشناسان معتقدند پشت اولین سیستم اطلاع‌رسانی اداری و سازمان‌یافته غیررسمی در گذشته بوده که بعدها به عنوان سازمان رسمی در نظر گرفته شده است. قدمت این سازمان به بیش از ۳۰۰۰ سال می‌رسد و مبتکر پست، ایرانیان بوده‌اند اما امروز ایران در مقابل کشورهای توسعه یافته عقب‌تر است که این موضوع دلایل مختلفی دارد. وی با بیان اینکه یکی از دلایل این عقب‌افتادگی این است که استفاده از صنعت پست فرهنگ‌سازی نشده است، افزود: یکی دیگر از دلایل این است که در بخش پستی پراکندگی خدمت بسیار زیاد است و این خدمات در کشور ما زیر چتر یک متولی قرار نگرفته است و بخش‌های مختلف خدمت ارسال کالا را انجام می‌دهند.

   متولی بسته و امانات، شرکت پست است

مدیرعامل شرکت ملی پست اظهار کرد: قوانین پستی مبتنی بر این است که کالا به دو بخش بار و بسته و امانات تقسیم می‌شود. بخش بار که بالای ۵۰ کیلو تعریف می‌شود، به سازمان حمل و نقل راهداری بر می‌گردد، بسته‌های کوچک‌تر از ۵۰ کیلو نیز به عنوان بسته و امانات و پاکات تحت متولی‌گری پست قرار دارد و نظارت به آنها توسط پست انجام می‌شود. سبحانی‌فر با اشاره به تاثیر تکنولوژی بر خدمات پستی بیان کرد: شرکت پست در گذشته پاکات و قبوض را توزیع می‌کرد تا جایی در سال حدود ۱۰۰ میلیون قبض توزیع می‌شد اما از زمان ورود تکنولوژی پاکات و نامه‌ها الکترونیکی شده است. در واقع جایگزینی تکنولوژی بخشی از فعالیت‌های پستی را کاهش داده است به همین دلیل ما تلاش کردیم در مقابل این خدمات، با فرهنگ‌سازی خریدهای اینترنتی را جایگزین کنیم. وی با بیان اینکه لازمه این جایگزینی این است که بسترسازی کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم، گفت: زیرساخت‌هایی مثل تجزیه مبادلات را در برنامه داریم و برای این کار می‌خواهیم سیستم سورتینگ مکانیزه را جایگزین کنیم تا بسته‌ها به صورت مکانیکی نسبت به استان مقصد ارسال شود. این کار ابتدا در تهران و پنج هاب منطقه‌ای انجام می‌شود و پس از آن برای افزایش سرعت و دقت به سایر استان‌ها تسری می‌یابد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ارتقاء شبکه الکترونیکی اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که برای فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام می‌دهیم، ارتقاء شبکه الکترونیکی است همچنین در حال برگزاری مناقصه‌ای هستیم تا سیستم ارتقاء یافته یکپارچه الکترونیکی از زمان قبول کالا تا تحویل آن در مکان مقصد راه‌اندازی شود. در بند ۱۱ اساسنامه پستی، خرید و فروش‌های اینترنتی هم با نظارت پست است و مردم باید از یک شبکه مطمئن برخوردار باشند.

   استفاده از واگن قطار برای ارسال کالا

وی ادامه داد: در گذشته ارسال کالا از طریق وانت یا کامیون انجام می‌شد اما امروز ما مانند کشورهای توسعه یافته قطار را جایگزین کرده‌ایم. البته در بسیاری از کشورها برای این کار قطار اختصاصی وجود دارد اما ما فعلا واگن‌هایی را برای جابه‌جایی مرسولات چارتر کرده‌ایم. امیدواریم به سمتی برویم که با استفاده از هواپیمای اختصاصی، خدمات را با سرعت بیشتری انجام دهیم که این کار نیاز به هماهنگی و همکاری بخش‌های مختلف دارد. سبحانی‌فر با بیان اینکه امروز بسته و امانات جایگزین پاکات تعیین شده، تاکید کرد: برای حفظ امنیت بسته‌های مردم باکس‌های فلزی طراحی شده که بسته‌ها داخل این باکس‌ها قرار می‌گیرد و در مقصد باز می‌شود. بدین ترتیب بحث پارگی و مفقودی بسته‌ها به حداقل خواهد رسید و امنیت آنها هم حفظ خواهد شد. وی با بیان اینکه در بخش بین‌الملل هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته اظهار کرد: تا یک ماه گذشته به دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی محدودیت‌هایی برای کل کشورها ایجاد شده بود، اما این محدودیت‌ها در هفته‌های گذشته از حدود ۷۰ کشور برداشته شده است. در حال حاضر ما روزانه پنج تن بسته و امانات را به کشورهای دیگر ارسال می‌کنیم.

 

   پنج کارمند پستی براثر کرونا جان باختند

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اقدامات شرکت پست در دوران کرونا بیان کرد: عمده خدمات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی بوده است تا جایی که ۳۰ درصد از ترافیک پستی را خریدهای اینترنتی انجام می‌دهد که نیاز به مراجعه حضوری افراد ندارد. در دوران کرونا پنج نفر از همکاران ما در پست جان خود را از دست دادند. ۵۰ نفر اکنون در بیمارستان بستری هستند و ۶۷۰ نفر نیز به کرونا مبتلا شدند که برخی از آنها بهبود یافته و به سر کارشان بازگشتند. سبحانی‌فر با اشاره به پروژه جی‌نف به عنوان بزرگ‌ترین پروژه پستی اظهار کرد: پروژه جی‌نف براساس آدرس‌های مکان‌ محور است و سایر دستگاه‌ها هم از آن بهره‌مند می‌شوند. تاکنون ۸۰ درصد پروژه جی‌نف براساس کدگذاری مکان محور انجام شده و امیدواریم این پروژه تا یک تا یک سال و نیم آینده تکمیل شود. وی با اشاره به طراحی موتور برقی برای انجام فعالیت‌های پستی بیان کرد: به تازگی شرکتی برای طراحی موتور برقی مناسب با نیازهای شرکت ملی پست به ما مراجعه کرده است و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده با این شرکت برای تولید موتور برقی قرارداد ببندیم و در فاز اول ۲۰۰۰ موتور برقی را برای اضافه کردن به ناوگان پست کشور تامین اعتبار کنیم. معاون وزیر ارتباطات و فناوری درباره پهپادهای پستی توضیح داد: استفاده از پهپاد الزامات خاص خود را دارد که نیازمند دریافت مجوزهای سازمان هواپیمایی و و مذاکرات انجام شده است. البته شرکت‌های دانش‌بنیان هم وارد این عرصه شده و به دنبال دریافت مجوزهای لازم و انجام سازوکارها هستند. سبحانی‌فر با بیان اینکه کشور ما جزو اتحادیه جهانی پست است، گفت: براساس قوانین اتحادیه جهانی پست (UPO)، هیچ کشوری در هیچ زمانی تحت تحریم قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل کشوری نمی‌تواند بسته‌های پستی ما را ارسال نکند. البته در ماه‌های گذشته به دلیل کرونا و به لحاظ رعایت بهداشت، برخی از کشورها از دریافت کالا خودداری می‌کردند که اکنون برخی از این محدودیت‌ها برداشته شده است.

  پست در سال ۹۸، ۳۲۰ میلیارد تومان  زیان داشت

وی با بیان اینکه شرکت پشت ۳۲۰ میلیارد تومان زیاد داشت، ادامه داد: درآمد ما از دریافت هزینه ارسال بسته است و امیدواریم به سمتی برویم که دیگر زیانده نباشیم. در ماده ۲۸ و ۲۹ اساسنامه پست قید شده که ما ملزم به ارایه خدمات پستی با نرخ مصوب کمیسیون تنظیم مقررات هستیم. همچنین براساس این ماده، دولت موظف است مابه‌التفاوت نرخ تعرفه کمیسیون با قیمت تمام شده برای پست را در بودجه سالانه ببیند و پرداخت کند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است. مدیرعامل شرکت ملی پست اضافه کرد: زیان انباشته پست تا پایان سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است. ما پذیرفته‌ایم برای رفاه حال مردم تعرفه‌ها را افزایش ندهیم و نمی‌خواهیم پوشش هزینه‌هایمان را به افزایش تعرفه گره بزنیم، اما از طرفی این مصوبه مجلس شورای اسلامی در اساسنامه پست است که سازمان مدیریت باید این مابه‌التفاوت را برای ما در نظر بگیرد.

 

ارسال نظر