ایجاد فضایی سالم‌تر با احراز هویت در پلتفرم‌های آنلاین

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۷۴
ایجاد فضایی سالم‌تر با احراز هویت در پلتفرم‌های آنلاین

رضا الفت‌نسب

دادستانی ابلاغ کرده که آگهی‌دهندگان در پلتفرم‌های آگهی خودرو و مسکن باید احراز هویت شوند و اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هم در حال حاضر خیلی پیگیر است که هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد. باید توجه داشت که احراز هویت کاملا می‌تواند کارساز باشد. تعداد زیادی افراد متخلف داریم، در قالب‌های مختلف و با ابزارهای مختلف در فضای مجازی حضور دارند، آگهی‌های جعلی قرار می‌دهند، با کارت‌های سرقتی خرید می‌کنند و احراز هویت می‌تواند به این بخش کمک کند و فضای سالم‌تری را ایجاد کند. البته نمی‌توان تضمین کرد که این فضا کاملا سالم خواهد شد، اما بالاخره فضای بهتر و سالم‌تری را پیش روی کاربران قرار خواهد داد. درواقع کسب‌وکارها با احراز هویت هیچ مشکلی ندارند و آمادگی دارند که این اتفاق انجام شود، با وجود این، لازم است هماهنگی‌های بیشتری صورت گیرد. سامانه امتا که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی راه‌اندازی شده، از دید کسب‌وکارها دارای مشکلاتی است، از جمله اینکه کاربران باید در سامانه امتا احراز هویت شوند و بعد دوباره کد احراز هویت را در سامانه خودشان وارد کنند و این فرآیند به‌صورت درون برنامه‌ای نیست، این یکی از موضوعاتی است که کسب‌و‌کارها به آن انتقاد دارند نسبت به امتا و اعلام کردند که این فرآیند چندان به‌سهولت انجام نمی‌شود. اینکه کاربری بخواهد در یک سامانه احراز هویت شود و آنگاه وارد سامانه مورد نظر خود شود، کمی دشوار است، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی واقعا می‌توانست بهتر از اینها عمل کند و این فرآیند را به‌صورت درون‌ برنامه‌ای ترتیب دهد، اتفاقی که در سامانه‌های دیگری مانند شاهکار رخ داده است. یکی دیگر از انتقادات هم بحث SLA و تضمین کیفیت سرویس است. اگر که سامانه قطع شود و یا هر اتفاق دیگری براش بیفتد، باید توجه داشت که چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته شده است و در صورتی که کسب‌وکار در این شرایط متضرر شود، چه کسی پاسخگوست؟ این دو موارد مدنظر کسب‌وکارهاست و ما هم به عنوان اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دنبال این هستیم که بتوانیم این هماهنگی را بین ذی‌نفعان ایجاد کنیم و امیدواریم که این هماهنگی حاصل شود. اتحادیه و کسب‌وکارها مشکلی با احراز هویت ندارند اما امیدواریم مشکلات این سامانه هم حل و فصل شود و یا از طرفی اجازه دهند که سامانه‌های دیگر هم اضافه شوند و کسب‌وکارها بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری سامانه‌ مد نظر خود را انتخاب کنند. در نهایت زمانی که چنین ابلاغیه‌ای از سوی دادستانی اعلام می‌شود، باید اجرایی شود و این انتظار وجود دارد که کسب‌وکارهای آنلاین هم سریع‌تر بتوانند این موارد را اجرایی کنند. اگرچه کسب‌وکارها از جهت افشای داده هم نگرانی‌هایی دارند اما باید توجه داشت که سامانه امتا یک سامانه دولتی است و درصورتی که اطلاعات کاربران از این سامانه افشا شود، باید مشخص باشد که چه کسی جریمه این اهمال را پرداخت می‌کند و باید به‌صورت شفاف و روش این موارد در نظر گرفته شود و تا زمانی که این شفافیت ایجاد نشود، کسب‌وکارها نگران هستند، زیرا تصور می‌کنند در صورت غیرشفاف بودن این فضا، زحماتشان یک‌شبه از بین می‌‌رود و کاربران را هم از دست می‌دهند. 

 

ارسال نظر