سیستم‌حمل ونقل عمومی درآستانه فروپاشی

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۷۷
سیستم‌حمل ونقل عمومی درآستانه فروپاشی

محسن هاشمی در گفت‌و‌گو با « تعادل»:  پول  نباشد  خریدی  هم  نیست

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران اعلام کرده است، سیستم حمل و نقل عمومی از دو سال گذشته، از وضعیت هشدار عبور کرده و هم اینک در آستانه فروپاشی است. به گزارش «تعادل»، اگر چه وضعیت حمل و نقل عمومی طی دو سال گذشته بحرانی بوده است، اما از 7 ماه پیش، ‌یعنی از زمان شیوع کرونا در کشور و تهران، نقص‌ها و نقیصه‌های این سیستم بیش از هر زمان دیگری هویدا شد. با این حال، دولت‌ها هنوز حمایت مالی موثری از حمل و نقل عمومی پایتخت نکرده‌اند. اگر یک روز دولت به دلیل رقابت‌های جناحی در اوج وفور درآمدهای نفتی از انجام تعهدات قانونی خود در قبال نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی تهران طفره رفت، حالا دولتی دیگر، زیر سایه تحریم‌ها و کرونا، توان حمایت مالی از آن را ندارد. با این حال، آن‌گونه که محسن هاشمی گفته است، مدیران شهری و دولتی در اجرایی کردن مصوبات مرتبط ناکارآمدی داشته‌اند و هزینه این ناکارآمدی بر دوش شهروندان تهرانی افتاده است. از آنجا که کرونا در اسفند ماه ظاهر شد، یعنی زمانی که تقریبا فصل وارونگی هوا پایان یافته بود، مصایب تشدید آلودگی هوا به دلیل استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و همچنین دلهره‌های سفر با ناوگان شلوغ در فصل پاییز و زمستان، تاکنون تمام قد سد راه شهروندان نشده است. در چنین شرایطی است که سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران از عدم اقدام عملی در زمینه کاهش آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: صدای کسی درنمی‌آید تا مجدداً به فصول وارونگی هوا می‌رسیم، آن موقع کنار هم جمع می‌شویم تا برای آلودگی هوا کاری کنیم. این مقام انتظامی بیان کرد: در کلان قضیه، گروه خودروسوار تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند. یکی از دلایل آن این است که حمل و نقل عمومی ما ایمن، پاسخگو و پاک نیست، اگر عدم ایمنی و پاک بودن آنها را به خاطر فرسودگی‌شان در نظر بگیریم اما ضعف آنها، عدم به‌هنگام بودن است، اکنون رام‌های قطار شهری و اتوبوس به تعداد کافی وجود ندارد، در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه اتوبوس وجود ندارد، مردم باید مسافت زیادی را از منزل تا رسیدن به نخستین ایستگاه اتوبوس یا مترو به صورت پیاده طی کنند و به همین دلایل گرایش به حمل و نقل عمومی آنچنان که باید و شاید وجود ندارد. حمیدی متذکر شد: محصول این دو اتفاق یعنی عدم پاسخگویی کافی حمل و نقل عمومی و عدم گنجایش سطح معابر در سطح شهرها، منجر به بروز ترافیک شده است و این نگاه همیشه ما را اذیت می‌کند.

    عبور از وضعیت هشدار

محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد حال ناخوش سیستم حمل و نقل عمومی در تهران، گفت: حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حمل ونقل عمومی تهران عبور کردیم و همان زمان هشدارهای لازم را به مسوولان دادیم ودر رسانه‌ها اعلام کردیم. وی با بیان اینکه واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی است، چراکه 10 سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی به‌جای ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم. رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در مترو این کمبودها بیشتر احساس می‌شود، چرا که سه خط مترو در سال‌های اخیر افتتاح شده اما واگن وتجهیزات آن تامین نشده است و این خطوط؛ تجهیزات سایر خطوط را استفاده می‌کنند، گفت: طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات و افزایش استهلاک و عدم اورهال و تعمیرات اساسی به موقع در تجهیزات می‌شود و اخیرا هم شاهد سوانحی در این حوزه بودیم که به دلیل عدم تلفات، متاسفانه رسانه‌ها به سادگی از کنار آن عبور کردند.

وی درباره دو حادثه در مترو و ارتباط آن با فرسودگی قطعات و قطارها گفت: سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیده‌اند که قاعدتا باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است، زمانی که از زمان لازم برای تعمیرات اساسی عبور می‌شود، امکان سانحه افزایش می‌یابد و در واقع آن سیستم دیگر ایمنی ندارد.

هاشمی درباره برنامه اورهال اتوبوس‌های پایتخت به جای خرید اتوبوس‌های جدید نیز با بیان اینکه دقت داشته باشید زمانی که اعتبار تامین اتوبوس‌های نو تخصیص پیدا نمی‌کند ما ناگزیر به تعمیر ناوگان فعلی برای جبران موقت کمبود و کاهش آلودگی هستیم، گفت: اما این نمی‌تواند جایگزین تامین اتوبوس‌های نو شود و شهرداری باید جسارت داشته باشد و قرار داد خرید اتوبوس‌های گازسوز را با کارخانه‌های داخلی و اتوبوس‌های برقی را با تولید‌کننده‌های خارجی منعقد کند.

     شهروندان هزینه ناکارآمدی را می‌پردازند

وی ادامه داد: در یک‌سال گذشته که وقت ما صرف بروکراسی و کاغذبازی بین دستگاه‌های مختلف شد، قیمت ارز دوبرابر و عملا قدرت خرید ما نصف شد متاسفانه نه مدیران شهرداری ریسک لازم را پذیرفتند و نه دستگاه‌های دولتی و سیستم بانکی مشکل را حل کردند و شرایط به شکلی شده است که فقط شهروندان باید هزینه این ناکارآمدی را پرداخت کنند.

    نامه سرگشاده را نمی‌پسندم

رییس شورای شهر تهران در مورد نامه اخیر حناچی به دفتر رهبری درباره توسعه حمل‌ونقل عمومی، گفت: به‌طور کلی می‌گویم که من این نحوه تعامل شهرداری با دولت و حاکمیت را نمی‌پسندم، نوشتن نامه‌های سرگشاده بدون نتیجه، چه حاصلی جز تبلیغات برای مردم دارد، ما دوسال از شهردار خواهش می‌کردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسوولان دولتی عمل کند و مسائل شهر را حل کند، ایشان می‌گفت که نمی‌خواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیه‌ای، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیات دولت، دعوت نشد و متعاقب آن هم نامه‌های سرگشاده‌ای که از نظر دولت فرافکنی و کار تبلیغاتی به نظر می‌رسد، اصولا ورشکسته نشان دادن شهرداری به ضرر مدیریت شهری است، همین حالا ما حداقل ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت باید جذب کنیم و با این اقدامات اعتبار شهرداری آسیب می‌بیند. وی درباره چشم‌انداز بهبود اوضاع باتوجه به شرایط مالی دولت، گفت: شرایط مالی دولت تابع مسائل تحریم و سیاست خارجی است و شاید نتوان قبل از تعیین تکلیف رییس‌جمهور شدن ترامپ درباره آینده دراز مدت وضعیت اقتصادی نظر داد، اما در همین شرایط هم می‌توان بهتر از مدیریت روزمره، تبلیغاتی و ریسک گریزی عمل کرد، به شرط آنکه اولویت‌ها وتدبیر لازم از سوی مدیران اجرایی شهر در نظر گرفته شود و با واقع گرایی و عملگرایی، با چالش‌ها مواجه شویم.



 پول  نباشد  خریدی  هم  نیست

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: تا زمانی که دولت بدهی خود به سیستم حمل و نقل را پرداخت نکند، ما نمی‌توانیم ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کنیم. به‌طور مثال باید همان اتوبوس‌های کهنه و قدیمی را تعمیر کنیم و دوباره به سیستم حمل و نقل بازگردانیم. در مترو هم همین مساله حاکم است. سری نخست قطارهایی که در تهران مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مربوط به 20 سال پیش است. نباید فراموش کنیم که تعمیر کردن واگن‌ها هم‌زمان طلایی دارد و وقتی از زمان آن می‌گذرد استفاده مجدد از این تجهیزات می‌تواند سانحه‌ساز باشد. به همین خاطر است که معتقدم حمل ونقل عمومی شهر تهران در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. او در بخش دیگری از سخنانش می‌افزاید: جمعیت تهران در حال حاضر 9 میلیون نفر برآورد شده است و تعداد سفرهای درون شهری به 20 میلیون سفر در روز رسیده که بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومی تهران باید 10 میلیون سفر با مترو، 5 میلیون سفر با اتوبوس و 5 میلیون سفر هم با تاکسی و خودروهای شخصی انجام شود. اما در حال حاضر چنین امکانی در تهران وجود ندارد. 

 

ارسال نظر