سهام پیشرو در بازار سرمایه کدامند؟

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۳۹
سهام پیشرو در بازار سرمایه کدامند؟

فردین آقابزرگی

بخشی از سهم‌ها که تاثیر پذیری از نرخ ارز دارند و به واسطه محدودیت‌هایی که ناشی از تحریم‌های ناخواسته در اقتصاد کشور ما که سایه‌اش فرا گیر شده است. آن دسته از صنایع و شرکت‌ها که ابتدا نرخ فروش محصولات آنها مبتی بر نوسان نرخ ارز است هم مانند؛ پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها، دوم؛ به دلیل محدویت‌هایی که در صادرات نفت و محصولات نفتی ایجاد شده است برخی از شرکت‌ها و صنایع استفاده کننده از این نوع مواد اولیه تحریمی به عنوان نفت خام یا موارد دسته پایین از شرکت‌های بخش؛ پالایشگاهی و یا پتروشیمی هستند. این شرکت‌ها به دلیل اینکه امکان صادرات محصولات به خارج از کشور را ندارند به راحتی می‌توانند موارد اولیه مورد نیاز را با توجه به مکانیزم‌های تعیین شده توسط وزارت نفت تعیین به سهولت تهیه کنند. بنابر این در شرایطی که نرخ ارز میزان قابل توجه برای نوسانات موجود در بازار سرمایه است. می‌توان بیان داشت که نرخ ارز یکی از عوامل تعیین‌کننده برای سهام و یا صنایع برتر موجود در بازار سرمایه است.

همچنین آثار تهدیدهایی که به نوعی می‌توانند فرصت تلقی شوند در ارتباط با تحریم شامل چهار نوع از صنایع است، صنایعی مانند: پالایشگاهی، پتروشیمی، فولاد و صنایع معدنی اینها به‌طور عام می‌توانند به عنوان صنایع پیشرو باشند.

بازار سرمایه ایران به جهت ملاحظات بسیار خوشبینانه‌ای که به خصوص در ابتدای سال 99 داشت فرآیند اصلاحی را با شدت ریزش یا فراگیرشدن صف‌های فروش و در حقیقت افت حجم معاملات تجربه کرد. روند پیش روی بازار سرمایه تا انتهای سال 99 به دلیل بیش واکنشی بازار سهام در ابتدای سال 99 و در نظر گرفتن نکات بسیار خوشبینانه از جمله ارزش جایگزینی، ارزش روز دارایی‌ها و امثال این موارد همچنین دوره اصلاح را باید سپری کنیم اما؛ خوشبختانه جای هیچ نگرانی و تردید برای سرمایه‌گذاری در بورس نیست و بازار سرمایه را می‌توان به عنوان اولین و پایدار‌ترین بازار سود ده در میان مدت و بلندمدت دانست. لازم به ذکر است که باتوجه به P\B متوسط 29 که در بازار مشاهده می‌شود و در پیشرفته‌ترین کشورهای اقتصادی حداکثر P\B به عدد 20 نمی‌رسد باید سطح قیمت‌ها در یک مقدار مشخص اصلاح شود و این اصلاح جذابیتی به صورت ذاتی در بازار فراهم می‌کند اما؛ نه به شکل بازدهی 4 ماهه ابتدای سال جاری.

 

ارسال نظر