قواعد سرمایه‌گذاری را جدی بگیرید

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۵۵
قواعد سرمایه‌گذاری 
را جدی بگیرید

سیامک قاسمی

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مانند هر نوع سرمایه‌گذاری از یک اصول و قواعدی خاصی پیروی می‌کند و مستقل از سایر سرمایه‌گذاری‌ها نیست و بازار سرمایه از این نوع اصول و قواعد پیروی می‌کند.  برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف باید باید تنوع دارایی در بازارهای مختلف داشته باشید این بدان معناست که تمام دارایی‌های خود را در یک بازار سرمایه سرمایه‌گذاری نکنید. همچنین دارایی‌های مازاد خود را براساس شرایط حاکم بر بازار سرمایه‌گذاری کنید. برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه باید نگاه بلندمدت داشته باشید و صبور باشید، به تبع دیگران سرمایه‌گذاری نکنید و براساس شرایط اقتصادی خود پرتفوی مخصوص داشته باشید. برای سرمایه‌گذاری در بازار و خرید هر سهم مطالعه و تحقیق کنید و از با توصیه دیگران سهام را خرید و فروش نکنید. درحال حاضر اغلب سهامداران بازار سرمایه به تبع یکدیگر و کپی کاری خرید و فروش می‌کنند این درصورتی است که انتظار افراد از سرمایه‌گذاری، شرایط مالی و وضع درآمدی و سایر سرمایه‌گذاری افراد متفاوت است. در بازار سرمایه چند موضوع و شاخصه مورد توجه است: اولین و مهم‌ترین نکته صبور بودن سهامداران است، دوم؛ سهامداران نباید از رفتارهای هیجانی در بازار داشته باشند سوم؛ باید نگاه تحلیلی و اقتصادی به بازار داشه باشند به این بدان معناست که در هنگام خرید سهم باید توجه داشت که شرکت مدنظر شاخص‌های موجود داراست و این شرکت صورت مالی مناسبی دارد، میزان ارزندگی و سودسازی شرکت در مقایسه با صنعت چگونه است، شرکت از منظر داد و ستدهای ارزی چگونه است و وضعیت میزان ورودی و خروجی ارزی چگونه است؟ تمامی این موارد باید از لحاظ تکنیکی در بازار بررسی شوند. برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف چند اصل وجود دارد اصل‌ها که اصول ثابت برای انواع سرمایه‌گذاری‌ها است: 1.همه دارایی‌های خود را در یک بازار سرمایه‌گذاری نکنید و پورتفولیو (سبد دارایی) روی بازارهای مختلف تشکیل دهید 2. در سرمایه‌گذاری در بازار سهم تشکیل پورتفولیوی سهام مهم است و باید بر تمامی سهم‌ها اجرا شود 3. سهم‌های بنیادی و صادرات محور که درآمد ارزی دارند می‌توانند در بلندمدت سودده باشند و برای سوددهی ورود و خروج‌های هیجانی نداشته باشند. مهم‌ترین نکته در سرمایه‌گذاری این است که نباید دارایی روزمره زندکی مانند خودرو و املاک خود را برای سرمایه‌گذاری در بازار به پول نقد تبدیل کرد و باید با مازاد سرمایه، سرمایه‌گذاری کرد.

در حال حاضر بازارسرمایه اصلاح شده و از رفتارهای حبابی و هیجانی ماه‌های گذشته فاصله گرفته و می‌توان گفت بازار در عین حال بیشتر عقلانیت را داراست و صبور بودن در بازار سرمایه یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری است. رشد اخیری که در بازار سرمایه اتفاق افتاد ممکن است تا سال آینده تکرار نشود و بازار به صورت منطقی پیش برود. در عین حال می‌توان دریافت که کدام سهام در بازار ارزندگی دارد و میزان سوددهی ماه‌های گذشته دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید سهام نمی‌شود.

همچنین سهامداران نباید به سیگنال‌های موجود در بازار اعتماد کنند و تنها دلیل خرید سهام تحلیل‌های موجود در بازار و ارزندگی سهم‌ها است.

 

ارسال نظر