بازخوانی جعبه سیاه پرواز 572

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۵۶
بازخوانی
 جعبه سیاه 
پرواز 572

رونمایی از  اطلاعات ناقص جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

گروه راه و شهرسازی| تورج دهقان زنگنه، مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشور نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه (FDRو CVR) هواپیمای ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد. به گفته او، مکالمات خلبانان و کروی پروازی تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار ناشی از اصابت موشک اول ضبط شده و پس از آن FDR و CVR از کار افتاده است. دهقان زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش نهایی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: با وجود اینکه یکسال برای تدوین و انتشار گزارش نهایی این سانحه فرصت داریم به همه همکارانم در سازمان هواپیمایی کشوری دستور داده‌ایم که هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهند. او اظهار کرد: بازخوانی جعبه‌های سیاه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر با مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است و در هنگام بازخوانی، نمایندگان کشور امریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکراین ثبت کننده و بهره‌بردار، فرانسه ارایه‌دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباع‌شان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری ایکائو در این فرآیند حضور داشتند. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد و تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در بازخوانی براساس استانداردهای انکس۱۳ ایکائو بوده است، گفت: ‌در کابین پرواز سه نفر کرو و یک نفر معلم بودند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده و معلم خلبان بعضی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد از جمله اینکه به خلبان اعلام می‌کند هر دو موتور هواپیما فعال است. دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید، چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع جعبه‌های FDR و CVR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است. 

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، اظهار کرد: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیل‌های امنیتی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارایه کنند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت می‌گیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تاکید ایکائو قرار دارد روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. همچنین از همه ذینفعان درخواست می‌کنیم که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند. دهقانی زنگنه اظهار کرد: از همه کشورهایی که پیش از این حادثه از آسمان ایران عبور می‌کردند و هم‌اکنون از این فضا استفاده نمی‌کنند یا به همه کشورهایی که در حال حاضر از آسمان ایران استفاده می‌کنند اطمینان می‌دهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران ایمن خواهد بود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. به گزارش تعادل، پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف بود که در ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت 6 و 19 صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک پدافند هوایی قرار گرفت و کمی بعد در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. در ابتدا گمان می‌رفت، هواپیمای یاد شده به علت نقص فنی سقوط کرده است اما در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، شلیک موشک به پرواز ۷۵۲ توسط ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید شد. دلیل شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری، در اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شیء پرنده» اعلام شده است. این پرواز توسط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، که حامل پرچم و بزرگ‌ترین خط هوایی این کشور بود، برای سفر از مبدأ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل، کی‌یف، پایتخت اوکراین برنامه‌ریزی شده بود.  پرواز ۷۵۲ قرار بود ساعت ۰۵: ۱۵ به وقت محلی تهران به پرواز درآید، اما با تأخیر مواجه شد. کمتر از ۱ ساعت بعد، این هواپیما از ایستگاه ۱۱۶ خارج شد و در ساعت 6 و 12 دقیقه به وقت تهران از باند ۲۹ آر از زمین بلند شد. پیش‌بینی می‌شد که این پرواز ساعت ۸ به وقت محلی به مقصد خود برسد. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، تعداد دقیق سرنشینان این هواپیما ۱۷۶ نفر بوده است که از این تعداد ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی بوده‌اند. بیشتر مسافران این هواپیما (139 نفر) ایرانی بودند، با این حال برخی از اتباع خارجی از جمله اتباع کانادا، اوکراین، سوئد، فرانسه، آلمان، بریتانیا، افغانستان نیز در این پرواز حضور داشته‌اند که بیشتر آنها پس از تعطیلات زمستانی از طریق اوکراین به کانادا بازمی‌گشتند. علاوه بر مسافران، شش مهماندار و سه خلبان در این پرواز حضور داشتند. به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، در این هواپیما ۱۷۶ نفر سرنشین شامل ۷۰ مرد، ۸۱ زن، ۱۵ کودک و یک نوزاد و ۹ خدمه پرواز بوده است.

 

ارسال نظر