مشوق‌های شهری برای خیرین مسکن ساز

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۹۳۶

گروه راه و شهرسازی| در پی جهش‌های قیمتی در بازار مسکن و تیره و تار شدن چشم‌انداز تامین سرپناه برای خانوارهای طبقه متوسط و ضعیف حتی به صورت اجاره، در کنار دولت و مجلس که طرحی‌هایی را تدوین کرده و تصویب یا اجرای آن طرح‌ها را دنبال می‌کنند، شورای شهر تهران نیز به چالش تامین مسکن با تدوین طرحی در جهت تسهیل ساخت و ساز از سوی خیرین 

مسکن ساز ورود کرده است. به گزارش «تعادل»، ستاد ملی مقابله با کرونا طی ماه‌های گذشته در دو مرحله به مساله تامین مسکن ورود کرده است. این ستاد در روزهای پایانی اردیبهشت ماه به تمدید اجباری اجاره‌نامه واحدهای مسکونی تا اول خرداد سال جاری رای داد. در مرحله دوم، ستاد مقابله با کرونا در 8 تیرماه سال جاری برای افزایش اجاره‌بها در تهران، ‌کلان‌شهرها و سایر شهرها به ترتیب سقف 25 درصد، 20 درصد و 15 درصد را تعیین کرد. این ستاد همچنین مدت اعتبار اجاره نامه‌های واحدهای مسکونی را تا سه ماه پس از پایان کرونا اعلام کرد. در عین حال، از آنجا که مشکل مسکن محدود به دوران کرونا نیست، از چندین ماه قبل وزارت راه و شهرسازی، ‌طرح اقدام ملی مسکن را با هدف ساخت 400 هزار واحد مسکونی برای خانه اولی‌ها و فاقدین مسکن کلید زده است. طرحی که اجرا و تحقق آن دو سال زمان می‌برد. این گزارش همچنین حاکی است، مجلس یازدهم نیز در هفته جاری دو طرح  مسکنی را در دست بررسی و در دستور کار خود دارد. جمعه گذشته، اقبال شاکری، نماینده مجلس از طرح ساخت 6 میلیون مسکن طی

 6 سال با تسهیلات ارزان قیمت و زمین‌های رایگان یا اجاره 99 ساله دولتی خبر داده و گفته بود که این طرح در هفته جاری از سوی کمیسیون عمران به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد. با این حال، در نخستین روز کاری مجلس در یکشنبه هفته جاری، نمایندگان خانه ملت به دو فوریت طرح اصلاح ماده 54 مکرر مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) رای دادند. از این رو، انتظار می‌رود، امروز کلیات و مفاد این طرح در مجلس بررسی و به تصویب برسد. هر چند که به نظر می‌رسد، برخی از نمایندگان بر این باورند که بررسی و تدوین این طرح نیاز به زمان بیشتری دارد. 

     مالیات از خانه‌های خالی 

نیازمند    چکش‌کاری

در همین رابطه، محسن علیزاده،عضو کمیسیون اقتصاد مجلس گفته است، به نظر می‌رسد این طرح نیاز به چکش کاری بیشتری دارد و باید تلاش کنیم دقت لازم را در جریان کارشناسی‌آن‌انجام دهیم.

علیزاده با اعلام اینکه طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی صبح دوشنبه هفته جاری در کمیسیون اقتصاد مجلس بررسی شد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این جلسه طرح دوفوریتی مالیات بر خانه‌های خالی که فوریت آن روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، اقتصاد، نیرو، ارتباطات و شهرداری و ثبت احوال مورد بحث و بررسی قرار گرفت. او یادآور شد: من معتقدم بهتر بود این طرح به صورت 

یک فوریتی مطرح می‌شد تا کار کارشناسی بیشتری درباره آن انجام می‌شد. در حال حاضر ابهاماتی وجود دارد که باید روی آن کار شود. مردم دغدغه‌ها و انتظاراتی دارند که باید به آن توجه کنیم. نماینده مردم سپیدان در مجلس اظهار کرد: هدف از ارایه‌ این طرح کنترل اجاره‌بها عنوان شده بود اما من خودم نقش بازدارنده این طرح در کنترل قیمت‌ها را متوجه نشدم. اینکه خانه‌ای تا دیروز خالی بوده و حالا می‌خواهد در بازار عرضه شود، چه تاثیری در قیمت‌ها خواهد گذاشت؟ قطعا نظارت زیادی در این زمینه نیاز است. علیزاده با بیان اینکه دریافت مالیات از خانه‌های خالی موجب افزایش درآمد دولت می‌شود، اضافه کرد: مردم از ما انتظار دارند اجاره‌بهای سرسام‌آور را کنترل کنیم و ما به عنوان نماینده وظیفه داریم برای مردم کار کنیم. به نظر می‌رسد این طرح نیاز به چکش کاری بیشتری دارد و باید تلاش کنیم دقت لازم را در جریان کارشناسی‌آن‌انجام دهیم.

   2 مشوق شهری برای خیرین

در همین حال، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران از ارایه طرحی خبر داده است که براساس آن تسهیلات ویژه‌ای برای خیرین مسکن‌ساز در تهران که اقدام به تامین مسکن برای اقشار محروم می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود. فراهانی با بیان اینکه طرح ارایه‌ تسهیلات ویژه خیرین مسکن‌ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم با قید یک فوریت تقدیم هیات رییسه شد، اظهار کرد: خوشبختانه با همراهی و امضای ۱۱ عضو این طرح با قید یک فوریت در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت. او در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مطابق اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است، ادامه داد: دولت موظف است با رعایت اولویت برای افراد نیازمند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه‌ اجرای این اصل را فراهم کند. رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه با وجود مداخلات دولت و فعالیت‌های خیرین مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و از دسترس بسیاری از شهروندان دور مانده است، گفت: روند افزایشی نرخ مسکن در سال‌های اخیر سبب شده که توان خرید مسکن در تهران برای اقشار متوسط دور از دسترس به نظر برسد. فراهانی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با افتتاح حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) سنگ‌ زیربنای رفع معضل مسکن در کشور را با تکیه بر توان خیرین ایجاد کرده و در ادامه به منظور جلب مشارکت مردم انجمن خیرین مسکن‌ساز ایران در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد، اظهار کرد: این انجمن هم‌اکنون با مساعدت بنیاد مسکن در مرکز ۳۰ استان و ۹۲ شهرستان دفتر نمایندگی دارد و فعالیت می‌کنند و برهمین اساس طرح ارایه‌ تسهیلات ویژه خیرین مسکن‌ساز برای کمک به تامین مسکن اقشار محروم با محوریت ارایه تسهیلات به خیرین مسکن‌ساز پیشنهاد شده است. 

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به متن پیشنهادی تصریح کرد: در این طرح به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که به منظور تشویق و ترغیب خیرین مسکن‌ساز برای احداث واحدهای مسکونی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد شهر تهران تسهیلاتی را در زمان صدور پروانه ساختمانی دریافت کند که می‌توان به تسهیلاتی همچون استفاده از معافیت‌ها یا تخفیف‌های پیش بینی شده اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح امکان تقسیط عوارض و حقوق قانونی شهرداری در سقف ۳۶ تا ۶۰ ماه بدون احتساب کارمزد یا جرایم ناشی از تاخیر برای خیرین مسکن‌ساز در نظر گرفته شده است.

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: این طرح با ۱۱ امضاء و با قید یک فوریت تقدیم هیات رییسه شده است که در نوبت رسیدگی صحن علنی شورا قرار خواهد گرفت.

به گزارش «تعادل»، تلاش و پیگیری خبرنگار ما برای برقراری ارتباط و گفت‌وگو با مدیران انجمن خیرین مسکن‌ساز در رابطه با برنامه‌های این انجمن همچنین مشوق‌های مورد نظر شورای شهر تهران بی‌نتیجه ماند.

 

 

ارسال نظر