تورم خرداد به 8/27 درصد رسید افزایش 5/22 درصدی هزینه خانوار در یک‌سال اخیر

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۲۱۰
تورم خرداد به 8/27 درصد رسید  افزایش 5/22 درصدی هزینه خانوار در یک‌سال اخیر

گروه کلان|  تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص قیمت کالا و خدمات نشان می‌دهد که در خرداد امسال، نرخ تورم سالانه خرداد ماه برای خانوارهای کشور به ٢٧.٨ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل دو درصد کاهش دارد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ٢٢,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.  به گزارش «تعادل»، این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٢٧,٧ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٢ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨,٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢,٦ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ درصد افزایش دارد. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٢,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٤ درصد افزایش دارد. این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٨ واحد درصد افزایش داشته است. اما وضعیت تورم ماهانه از این حکایت دارد که نرخ آن در خرداد به دو درصد رسیده است که در مقایسه با ماه قبل ۰.۵ درصد کم شده است. نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری دو درصد و برای خانوارهای روستایی ٢.٢درصد گزارش شده است.

   افزایش نرخ تورم نقطه‌ای 

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ٢٢,٥ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٢٢.٥ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٢,٩ واحد درصدی به ١٤.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٧ واحد درصدی به ٢٦.٤ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٢,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١,٤ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢١,١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٨ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. 

 

نرخ تورم ماهانه خرداد ١٣٩٩ به ٢ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٢.٤ درصد و ١.٨ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٠.٦ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «نان و غلات» (انواع برنج خارجی، ماکارونی)، گروه «میوه و خشکبار» (سیب، پرتقال)، و گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «تفریح و فرهنگ» (تجهیزات رایانه، حق عضویت باشگاه‌های ورزشی)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه) و گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو و ویزیت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.همچنین گروه «سبزیجات» (پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی) و متوسط قیمت یک متر مکعب گاز مصرفی خانوارها نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری نشان می‌دهد که دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در خرداد ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٥,٨ درصد برای دهک اول تا ٣٠ درصد برای دهک دهم است. بررسی نمودارهای نرخ تورم خردادماه نشان می‌دهد که حمل و نقل، لوازم خانگی و پوشاک بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد را در بین کالاها و خدمات مصرفی کشور داشتند. مرکز آمار در پایان هر ماه نرخ تورم آن ماه را اعلام می‌کند. بر این اساس، نرخ تورم بخش حمل و نقل در خردادماه در مقیاس سالیانه ۴۵.۱درصد رشد داشته است این در حالی است که ضریب اهمیت حمل و نقل در بین خانوارهای کشور ۹.۴۱ بوده است. مسکن که بالاترین ضریب اهمیت را در بین خانوارهای کشور دارد و ضریب اهیمت آن برابر ۳۵.۵ است نسبت به اردیبهشت ۱.۴ درصد و نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱.۷ درصد رشد داشته است. نرخ تورم سالیانه مسکن در این دوره برابر ۲۲.۶ درصد است. براساس اعلام این مرکز نرخ تورم خوراکی‌ها ۲۶.۵ درصد است. ضریب اهمیت خوراکی‌ها در میان خانوارهای کشور ۲۵.۵۵ را نشان می‌دهد. نرخ تورم اقلام نوشیدنی همچون چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و موارد دیگر نیز ۴۹ درصد بوده است. افزایش قیمت لوازم خانگی یکی از سوژه‌های داغ اقلام مصرفی خانوارهای کشور در شبکه‌های خبری است و اعداد مختلفی برای افزایش بهای آن عنوان می‌شود. مرکز آمار در گزارش امروز (یکشنبه) خود نرخ تورم سالیانه لوازم خانگی را ۳۷ درصد اعلام کرد. بهای لوازم خانگی در خرداد امسال نسبت به سال گذشته ۲۶.۶ درصد و نسبت به اردیبهشت ماه ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

 

ارسال نظر