یک گام تا کانال 1/200/000

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۰۷
یک گام  تا کانال  1/200/000

گروه بورس| معاملات نخستین روز هفته در بورس تهران با رشد نماگرهای بورس و فرابورس پایان یافت. در این روز فشار تقاضا در بسیاری از نمادهای بازار سهام سبب شد تا ضمن افزایش ارزش بازار یاد شده به سطح 5 هزار و 324 هزار و 191 میلیارد تومان، شاهد رشد شاخص کل بورس تهران تا سطح 1میلیون و 189 هزار و 807 واحدی باشیم.  معاملات روز گذشته در حالی پایان یافت که دماسنج اصلی بورس تهران افزایشی 36 هزار و 127 واحدی را رقم زد. بر این اساس صعود 3.13 درصدی شاخص کل در حالی رقم خورد که بیشتر بار این صعود بر دوش نمادهای کامادیتی محوری نظیر «فولاد»، «فملی» و «فارس» بود. در فرابورس نیز کلیت معاملات تا حد زیادی مشابه بورس بود. در این روز تنها شاخص این بازار به میزان 313واحد رشد کرد و به سطح 13 هزار و 182 واحد رسید. نمادهای «میدکو»، «صبا» و «زاگرس» در روز شنبه بیشترین اثر را بر افزایش شاخص کل فرابورس داشتند.  آمار به ثبت رسیده طی روز معاملاتی گذشته حکایت از آن دارد که در روز شنبه ارزش معاملات بورس و فرابورس جمعا به 15 هزار و 513 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به میانگین هفته اخیر نشان از افزایش ارزش معاملات داشته است. اما از همه این اعداد و ارقام که بگذریم، آنچه در روز گذشته از سوی بسیاری از فعالان بازار به‌طور ملموس حس شد، ارتقای کیفیت معاملات و کاهش مشکلات ناشی از نارسایی‌های زیرساخت‌ها   بود

گروه بورس|

معاملات نخستین روز هفته در بورس تهران با رشد نماگرهای بورس و فرابورس پایان یافت. در این روز فشار تقاضا در بسیاری از نمادهای بازار سهام سبب شد تا ضمن افزایش ارزش بازار یاد شده به سطح 5 هزار و 324 هزار و 191 میلیارد تومان، شاهد رشد شاخص کل بورس تهران تا سطح 1میلیون و 189 هزار و 807 واحدی باشیم. 

معاملات روز گذشته در حالی پایان یافت که دماسنج اصلی بورس تهران افزایشی 36 هزار و 127 واحدی را رقم زد. بر این اساس صعود 3.13 درصدی شاخص کل در حالی رقم خورد که بیشتر بار این صعود بر دوش نمادهای کامادیتی محوری نظیر «فولاد»، «فملی» و «فارس» بود. در فرابورس نیز کلیت معاملات تا حد زیادی مشابه بورس بود. در این روز تنها شاخص این بازار به میزان 313 واحد رشد کرد و به سطح 13 هزار و 182 واحد رسید. نمادهای «میدکو»، «صبا» و «زاگرس» در روز شنبه بیشترین اثر را بر افزایش شاخص کل فرابورس داشتند. 

آمار به ثبت رسیده طی روز معاملاتی گذشته حکایت از آن دارد که در روز شنبه ارزش معاملات بورس و فرابورس جمعا به 15 هزار و 513 میلیارد تومان رسیده که نسبت به میانگین هفته اخیر نشان از افزایش ارزش معاملات داشته است. اما از همه این اعداد و ارقام که بگذریم، آنچه که در روز گذشته از سوی بسیاری از فعالان بازار به‌طور ملموس حس شد، ارتقا کیفیت معاملات و کاهش مشکلات ناشی از نارسایی‌های 

زیر ساخت‌ها بود. آنچه در این روز تغییر یاد شده را سبب شد، نه ناشی از بهبود یا تغییر سخت افزاری بلکه به سبب اصلاح ریزساختارهای معاملات (لات‌های معاملاتی) و کاهش مقداری سفارش‌هایی بود که از این جهت به هسته معاملات می‌رفت. اگرچه این تغییرات در بلندمدت نمی‌توانند، جایگزین نیاز مبرم بازار سرمایه به تغییر و ارتقا سامانه‌های معاملاتی شوند با این حال بنا بر آنچه که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه به آن اذعان داشته‌اند، می‌تواند در کوتاه‌مدت ریسک‌های سیستماتیک بازار را کاهش دهد و از تهدیدات پیش روی بازار سهام در شرایط فعلی بکاهد. اثرات این عامل در کنار حجم عظیم نقدینگی که این روزها به بورس وارد می‌شود می‌تواند در ترکیب با اخبار مناسبی که این روزها از بازارهای جهانی می‌رسد، نقش موثری در تداوم روند صعودی بازار سرمایه بازی کند.

در همین خصوص یک کارشناس بازار سرمایه، ارزیابی خود از روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را اینگونه بیان کرد: هفته گذشته شاهد جریان مثبت ورود نقدینگی به سمت سهام بزرگ و شاخص‌ساز بودیم که این اتفاق منجر به فتح قله‌های جدید شاخص بورس شد.

وی ادامه داد: اقبال به سهام شاخص‌ساز از سمت سهامداران حقیقی و ورود سطح گسترده‌ای از نقدینگی به بازار باعث شد تا شاخص بورس به رشدهای پیاپی و ثبت رکوردهای جدید دست یابد.

امیرباقری با بیان اینکه در میان‌مدت و بلندمدت چشم‌انداز مثبتی برای نرخ کامودیتی‌ها در بازار وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع نشات گرفته از دو موضوع است، ابتدا میانگین قیمت دلار در بازار امسال نسبت به سال گذشته رقم بالاتری خواهد بود و شاخص دلار با رسیدن به مقاومتی سنگین به احتمال زیاد با اصلاح مواجه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این اصلاح منجر به رشد قیمت صنایع کامودیتی محور و اقبال بازار به سمت گروه‌های کامودیتی‌محور و شاخص‌ساز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امریکا در وضعیت کنونی به صورت جدی وارد دوران رکود شده است، گفت: این رکود دامن بازارهای جهانی را می‌گیرد و تا حدودی فشار روی قیمت‌های جهانی به صورت کوتاه‌مدت ایجاد خواهد شد.

امیرباقری با بیان اینکه از طرف دیگر انتظار می‌رود که در بازار داخلی، بانک مرکزی با کنترل نرخ ارز و ابزارهایی که در اختیار دارد چشم‌انداز رشد نرخ ارز را در کنترل خود قرار دهد، افزود: به نظر می‌رسد شاهد اصلاح قیمت ارز در بازار خواهیم بود؛ بنابراین، این عوامل در کنار یکدیگر زمینه اصلاح قیمت در نرخ برخی از سهام حاضر در بورس را فراهم می‌کند.

  پیش‌بینی معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه بازار سهام با چشم‌انداز موجود برای اقتصاد کشور و نبود بازارهای موازی در میان‌مدت و بلندمدت با اقبال از سوی سهامداران مواجه خواهد شد، افزود: در حقیقت دست به دست شدن سهام و عرضه‌ها لازمه رشد ادامه‌دار شاخص بورس است و باعث تغییر کلی روند بازار نمی‌شود، می‌توان با ثبت رکوردهای جدید در قیمت‌ها امیدوار به صعود بیشتر شاخص بورس در بازار بود.

وی با بیان اینکه فدرال رزرو با تزریق دلار به بدنه اقتصاد امریکا به دنبال حمایت از کسب و کارهای کوچک بود و سعی کرد با این اقدام و سنگین‌کردن ترازنامه فدرال رزرو تا حدودی از رشد اقتصادی امریکا حمایت کند، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت این اقدامات در میان‌مدت و بلندمدت به تضعیف نرخ دلار کمک خواهد کرد و تاثیر مثبت این اقدام را در افزایش نرخ طلا و کامودیتی‌ها شاهد خواهیم بود.

امیرباقری با تاکید بر اینکه برای شرکت‌هایی که صادرکننده کامودیتی‌ها هستند انتظار می‌رود از این محل در میان‌مدت و بلندمدت درآمد دلاری خوبی را داشته باشند، افزود: از طرف دیگر برای شرکت‌های فعال در این حوزه انتظار داریم که روند در پیش‌گرفته شده منجر به سودسازی و اثر مثبت بر قیمت سهام آن شرکت‌ها شود.

  توصیه به سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه سرمایه‌گذاران را مورد خطاب قرار داد و گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود همان‌طور که در روزهای خیلی مثبت بازار که روند معاملات در جهت مثبت یک طرفه بود و سرمایه‌گذاران با خرید هر سهمی اثر سودآوری آن را در پرتفو خود مشاهده می‌کنند، در روزهای پرعرضه و تقاضا نباید دچار تحلیل‌زدگی و دوری از آن شوند و صرفا براساس جریان ورود نقدینگی معامله کنند.

 وی با اشاره به اینکه در روزهای پرعرضه در بازار فرصتی برای اصلاح پرتفو ایجاد می‌شود، افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا از این روزها حداکثر استفاده را داشته باشند تا بتوانند در میان‌مدت و بلندمدت از سود بازار استفاده کنند. امیرباقری اضافه کرد: سرمایه‌گذاران باید با استفاده از تحلیل تکنیکالی و بنیادی در سرمایه‌گذاری‌های خود کمتر دچار انحراف شوند و بتوانند سودآوری و زیان‌گریزی را به حداکثر برسانند.

 

 

ارسال نظر