ورود مجلس یازدهم به چالش مسکن

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۹۱

محمدرضا میرتاج‌الدینی، ‌نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم با تشریح جزییات طرح ملی مسکن انقلاب گفت: دولت باید امتیازهایی مانند زمین با قیمت صفر را در طرح ملی مسکن انقلاب عرضه کند.

به گزارش تسنیم، میرتاج‌الدینی با اشاره به تدوین طرح ملی مسکن انقلاب برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه اظهار کرد: این طرح با داشتن چهار فاز فراتر از مسکن مهر است و همه دستگاه‌های مرتبط با بخش مسکن را به نوعی دخیل می‌کند. وی افزود: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی از جمله دستگاه‌هایی هستند که در طرح ملی مسکن قرار داده شده‌اند. وی تصریح کرد: می‌خواهیم در گام دوم انقلاب اسلامی قدم بزرگ و اساسی را در بحث ساخت مسکن‌برداریم تا مشکل همه اقشار متوسط و پایین جامعه طی دو برنامه 5 ساله حل شود. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه یکی از شاخص‌های عدالت و براساس اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است، اظهار کرد: ما در این طرح به بحث حاشیه‌نشینی بسیار اهمیت داده‌ایم. دولت باید امتیازهایی را مانند زمین در طرح ملی مسکن انقلاب عرضه کند. وی یادآور شد: در طرح زمین‌های دولتی که قیمت و میزان تاثیرگذاری آن برای تولید مسکن صفر در نظر گرفته شده است، مانند دهه اول انقلاب اسلامی که زمین در اختیار مردم قرار می‌گرفت، البته در این طرح تلاش کردیم، با رفع نواقص و استفاده از تجربه آن زمان، به صورت انبوه‌سازی، مسکن را تولید و در اختیار مردم قرار دهیم. به گزارش «تعادل»، همان‌طور که پیش از این‌بارها و بارها در گزارش‌ها و تحلیل‌ها اشاره شده چالش مسکن در ایران تابع تحولات فضای کلی اقتصاد است و مادامی که این فضا به ثبات نسبی نرسد و به عبارت دیگر، این فضا از شوک‌های مختلف در امان نماند، وضعیت بازار مسکن و سایر بازارها مانند طلا و ارز و ... نیز دستخوش جهش‌های قیمتی خواهد بود. گواه اینکه بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95، حدود 2.5 میلیون واحد ساختمانی در کشور خالی است و البته به همین میزان نیز واحد مسکونی به عنوان اقامتگاه دوم در کشور وجود دارد. بنابراین مشاهده می‌شود که از سویی، با سرریز سرمایه‌ها به سمت لوکس‌سازی، واحدهای لوکس و البته گرانقیمت بدون مشتری مانده و از دسترس متقاضیان مصرفی طبقه متوسط و حتی طبقات بالای جامعه دور مانده است. از سوی دیگر، ‌توزیع درآمد در اقتصاد ایران به قدری نامتناسب بوده است که برخی از افراد دو یا سه واحد مسکونی به عنوان اقامتگاه دارند، ‌اما به همین میزان، تقاضا برای خرید خانه وجود دارد. در واقع، تعداد مسکن در کشور تقریبا متناسب با تعداد خانوار است اما بنا به دلایل گفته شده، بازار مسکن دچار نابرابری است و ریشه این نابرابری را باید در مناسبات اقتصاد رانتی جست‌وجو کرد. اگر چه واگذاری زمین رایگان در اختیار خانوارها در دهه اول انقلاب تجربه مناسبی به شمار می‌رود، ‌اما همانطور که میرتاج الدینی گفته است، طرح موردنظر نمایندگان ترکیبی از این تجربه موفق با تجربه ناموفق مسکن مهر در کشور به شمار می‌رود. مسکن مهر از سویی باعث تزریق پول پرقدرت در اقتصاد و در نتیجه آغاز دومینوی تورم در اقتصاد کشور شد و از سوی دیگر، مکان یابی این طرح در فضاهای خارج از شهرها صورت گرفت که منجر به فقدان زیرساخت‌های شهری در پروژه‌های مسکن مهر شد. از این رو، ‌انتظار می‌رود، ‌نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم پیش از هر گونه اقدامی، به دقت تجربه‌های گذشته و تجربه‌های سایر کشورها در خانه‌دار کردن مردم را مطالعه و در طراحی هر گونه طرحی با متخصصان حوزه مسکن و شهرسازی مشورت کنند.

  برنامه‌ریزی برای احداث  1.3 میلیون  مسکن

در همین حال، محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی مجموع سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه را در عرضه مسکن که اجرایی و عملیاتی نیز شده است یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: تابستان امسال نخستین افتتاح‌های اقدام ملی مسکن انجام می‌شود که تاثیر جدی بر رونق مسکن خواهد گذاشت.

به گزارش صدا و سیما، محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با اخبار ساعت 21 شبکه اول سیما گفت: از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر، تنها ۶۳ هزار واحد باقیمانده است که تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

محمودزاده در خصوص تقویت عرضه مسکن و برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، افزود: در زمان آغاز به فعالیت آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی، حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده بود که امروز این رقم به ۶۳ هزار واحد رسیده است. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر شهری که عملیات اجرای آنها آغاز شده بود، هم‌اکنون ۶۳ هزار واحد باقیمانده است. به گفته محمودزاده، از زمان انتخاب محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر تحویل متقاضیان شد و ۱۲۰ هزار واحد نیز آماده تحویل است که تنها انشعابات و تاسیسات آنها باقیمانده است. وی اضافه کرد: از ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهری که برای تکمیل برنامه‌ریزی شده بود ۱۰۰ هزار واحد دارای پرونده‌های حقوقی هستند. محمودزاده با یادآوری اینکه ۶۳ هزار واحد باقیمانده به زودی تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود در خصوص دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تقویت عرضه مسکن به اجرای طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در دولت دوازدهم طرح اقدام ملی مسکن و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های ۴ تا ۷ آغاز شد. همچنین، ساخت ۲۰۰ هزار واحد برای دهک‌های یک تا ۳ نیز از دیگر برنامه‌هایی در دست اجراست. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن احداث ۶۷۰ واحد مسکونی برای کارکنان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر در برنامه قرار گرفته است. وی مجموع سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارتخانه راه و شهرسازی را در عرضه مسکن که اجرایی و عملیاتی نیز شده است یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی عنوان کرد و گفت: در تابستان امسال نخستین افتتاح‌های اقدام ملی مسکن انجام می‌شود که تاثیر جدی بر رونق مسکن خواهد گذاشت.

 

ارسال نظر