خشونت عریان

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۵۷۵
خشونت عریان

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا توییتی در رابطه با خشونت‌ها در مینه‌سوتا منتشر کرد و در آن معترضان به مرگ یک سیاهپوست در این ایالت را که به دست پلیس به قتل رسیده بود، تهدید به مرگ کرد؛ حالا توییتر به این پست واکنش نشان داده و از آنجا که توییت ترامپ قوانین این شبکه را نقض کرده، آن را از نظر کاربران پنهان کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، توییت اصلی ترامپ به این شرح است: «این مجرم‌ها یاد و خاطره جرج فلوید را هم خراب می‌کنند. من به آنها اجازه چنین کاری را نمی‌دهم. همین الان با تیم والز فرماندار ایالت صحبت کردم و به او گفتم که ارتش در این مسیر با او همراه است. هر مشکلی پیش بیاید ما کنترل را در دست می‌گیریم. وقتی مردم دست به غارت بزنند ما هم دست به اسلحه می‌بریم.» در ادامه توییتر به این توییت مملو از خشونت ترامپ چنین پاسخ داد و آن را پشت یک اعلان مخفی کرد با این حال هنوز دسترسی به آن برای کاربران فراهم است. در اعلان توییتر آمده است: «این توییت قوانین توییتر در مورد ترویج خشونت را زیر پا گذاشته است. با این حال توییتر تشخیص داده شاید به نفع مردم باشد که همچنان به این توییت دسترسی داشته باشند.» اکانت روابط عمومی توییتر نیز در ادامه به صورت جداگانه به این توییت واکنش نشان داد و اعلام کرد که توییت ترامپ براساس محتوای خط آخر آن، ارتباطش با خشونت و این احتمال که ممکن است الهام‌بخش اقدامات مشابه شود، پنهان شده است.

صاحب‌نظران پیش‌بینی کرده‌اند اقدام اخیر توییتر برای پنهان‌سازی توییت ترامپ آتش اختلاف میان رییس‌جمهوری امریکا و این شبکه اجتماعی را تندتر خواهد کرد. ترامپ پیش از این با امضای یک فرمان اجرایی جدید پلتفرم‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیس‌بوک و گوگل را تهدید کرد که احتمالا از این پس باید مسوولیت پست‌های کاربرانشان را بر عهده بگیرند. البته عصبانیت ترامپ هم بی‌دلیل نبود و توییتر روز سه‌شنبه بعد از حقیقت‌سنجی دو توییت منتشرشده از سوی او آنها را با برچسب «حاوی اطلاعات احتمالا گمراه‌کننده» از باقی توییت‌ها متمایز کرد. ترامپ در یکی از این توییت‌ها بدون در اختیار داشتن هیچ شواهدی مدعی شده بود که رای‌گیری ایمیلی در امریکا باعث تقلب گسترده در انتخابات پیش روی این کشور می‌شود. ترامپ هم دست روی دست نگذاشت و بلافاصله شبکه‌های اجتماعی را به‌سانسور متهم کرد و هشدار داد که اگر به برچسب‌گذاری توییت‌هایش ادامه دهند از قدرت خود در دولت فدرال برای توقف این رفتار و حتی تعطیل کردن شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. شرکت‌های حوزه فناوری هم البته به اظهارات تلافی‌جویان ترامپ واکنش نشان دادند؛ گوگل و فیس‌بوک با انتشار بیانیه‌های جداگانه خاطرنشان کردند که اقدام ترامپ برای تغییر قوانین به اینترنت و اقتصاد دیجیتال ضربه خواهد زد و آزادی بیان را از بین می‌برد. 

جرج فلوید یک مرد ۴۶ ساله سیاهپوست در مینیاپولیس امریکا بود که بعد از تماس صاحب یک فروشگاه توسط پلیس دستگیر شد و افسر پلیس در حالی که به دستان او دستبند زده بود و او را روی زمین خوابانده بود، زانوهایش را برای مدت ۷ دقیقه روی گردن او قرار داد و باعث مرگش شد. در ادامه مردم این شهر و خصوصا سیاهپوستان در اعتراض به این اقدام به خیابان‌ها آمدند و دست به اعتراضات خشونت‌آمیز زدند.


اختلاف زاکربرگ با توییتر درباره راستی‌آزمایی پیام‌های ترامپ

زاکربرگ مخالفت خود را با اقدام توییتر برای راستی‌آزمایی پیام‌های دونالد ترامپ اعلام کرد. به گزارش مهر به نقل از انگجت،   دونالد ترامپ دستور اجرایی صادر کرده که براساس آن محدودیت‌های جدید بر شیوه بررسی محتوای پلتفرم‌های اجتماعی وضع می‌شود. زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس‌بوک  در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «سیاست‌های ما در این حوزه با توییتر متضاد است.  فیس‌بوک نباید به داور حقیقت درباره هر چیزی که مردم در فضای آنلاین می‌گویند، تبدیل شود. شرکت‌های خصوصی یا به‌خصوص این پلتفرم‌ها نباید در چنین موقعیتی قرار گیرند.» جک دورسی مدیر ارشد اجرایی توییتر نیز گفت: «ما به تلاش خود برای مشخص کردن اطلاعات نادرست درباره انتخابات در سراسر جهان ادامه می‌دهیم.  این امر ما را به داور حقیقت تبدیل نمی‌کند. هدف ما برقراری ارتباط میان بیانیه‌های مختلف و نشان دادن اطلاعات متفاوت به مردم است تا خود آنها قضاوت کنند. شفافیت بیشتر از سوی ما امر حیاتی است تا مردم بتوانند به‌طور دقیق دلیل اعمال ما را بدانند.» 

 

ارسال نظر