سلام آقای مدرس خیابانی

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۰۹۵
سلام آقای مدرس خیابانی

عسل  داداشلو

دیروز وقتی هنوز ۲۴ساعت از اولتیماتوم رییس‌جمهوری برای مدیریت بازار خودرو به رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق نگذشته بود و درحالی که شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تصمیم گرفته بود و تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی نیز منتفی شده بود، با حکم ریاست‌جمهوری، مدرس خیابانی که قائم مقام رحمانی بود، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت شد. امروز نخستین روز کاری سرپرست جدید وزارتخانه است تا دولت و مجلس تصمیم اصلی را بگیرند. اما چه مدت این سرپرستی کوتاه باشد و چه به اخذ رای اعتماد مجلسی‌ها ختم شود باید چند نکته را به سرپرست جدید وزارت صمت یادآور شد. آقای مدرس خیابانی، می‌خواهم با شما از وعده‌ها و حمایت‌های فراموش شده‌ای حرف بزنم که اگر آقای رحمانی به آنها عمل می‌کرد با کارنامه بهتری خداحافظی می‌کرد.

    با بازار خودرو برخورد قهری نکنید

زمستان سال گذشته بود که وزارت صنعت خبر از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو داد تا کار قیمت‌گذاری را از شورای رقابت بگیرد. اما هیچ‌وقت این وعده اجرا نشد و گویی وزارت صنعت از خدا خواسته توپ قیمت‌گذاری را به زمین شورای رقابت هل داد. بعد که خواب بازار خودرو بهم ریخت، وزیر سابق شروع به هشدار دادن و خط و نشان کشیدن کرد، کاری که سال‌هاست نتیجه عکس داده و هیچ‌وقت راهکار مدیریتی درستی برای هیچ بازاری نبوده است. بنابراین اگر خدا خواست و ماندگار شدید، کمک کنید تا یک‌بار برای همیشه پرونده قیمت‌گذاری دستوری بسته شود تا شاید این بازار به سامان برسد‌.

    قطعه‌سازان را دریابید

قصه مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان آنقدر طولانی و پر پیچ است که حتما تا به‌حال شنیده‌اید. اگر خواستید گامی اساسی برای بهبود شرایط تولید‌بردارید، خودروسازان را ناچار کنید که مطالبات قطعه‌سازان را به موقع و درست بپردازند، نه با تاخیر چندین ماهه و دست آخر هم با چک‌های برگشتی. اجازه دهید اعتبار بانکی قطعه‌سازان برای خودشان باقی بماند، نه اینکه خودروسازان از اعتبار آنها برای گرفتن تسهیلات استفاده کنند و دست آخر هم قرانی به تولید‌کننده اصلی نرسد. به رانت‌های برخی قطعه‌سازان خاص پایان دهید و به آنها که تکنولوژی برتر دارند، جدای سلایق شخصی برخی، توجه کنید و بها دهید. موانع گمرکی را برای آنها تسهیل کنید و اجازه دهید مواد اولیه درست و به موقع به خطوط تولید برسند.

    فضای کسب و کار را تسهیل کنید

خاطرم هست یک‌سال پس از حضور آقای روحانی در مسند ریاست‌جمهوری، در روز صنعت به صنعت‌گران قول داده شد تا فضای کسب و کار تسهیل شود و بهبود یابد. تقریبا پنج سال از این وعده گذشته و به غیر از اندک اقداماتی که در زمان آقای نعمت‌زاده صورت گرفت، هیچ اتفاق ویژه دیگری رخ نداد. فضای کسب و کار سخت است و پر از بروکراسی‌هایی که فقط جانفرساست و زمانبر. 

شاید اگر این فضا بهبود می‌یافت و مردم گمان می‌کردند که دولت آنها را برای تولید حمایت می‌کند، این مقدار سرمایه‌ای که امروز راهی بورس شده، راهی کارگاه‌های تولیدی می‌شد.

    به متخصصین بها  دهید

اجازه دهید متخصصین و صنعت‌گران واقعی باشند که به شما مشاوره می‌دهند، نه آنهایی که تاکنون یک قدم برای تولید برنداشته و صرفا مدیر چند شرکت یا سخنگوی فلان انجمن بوده‌اند. از کسانی مشاوره بگیرید که دلشان برای این مردم، برای صنعت و برای اشتغال این کشور می‌سوزد نه آنها که حکم مشاوره شما را پلی برای آینده شخصی خودشان می‌دانند. حرف برای گفتن بسیار است اما مجال کم. اما بگذارید این را هم بگویم که سری به طرح‌های خاک خورده در ساختمان خیابان سمیه بزنید؛ قطعا طرح‌هایی را خواهید یافت که منجر به جهش تولید می‌شوند، اما چون حامی ویژه‌ای نداشتند، فراموش شده‌اند.

*  روزنامه‌نگار حوزه خودرو

 

ارسال نظر