افق پیش روی صنعت بعد از برکناری رحمانی

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۰۹۲
افق پیش روی صنعت 
بعد از برکناری رحمانی

مهدی بیک|دلیل اصلی تغییرات رخ داده در وزارتخانه صمت چیست؟ آیا گرانی اخیر خودرو در این تغییر نقشی داشته؟ تاثیر این تغییرات در نظام تولیدی و بازرگانی کشور چیست؟ این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست دقایقی بعد از انتشار خبر برکناری رحمانی وزیر صمت دولت دوازدهم بازتاب‌های فراوانی در فضای عمومی کشور داشت و ضرورت پاسخگویی به آنها احساس می‌شد؛ با توجه به اهمیت موضوع سراغ سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم رفتیم تا پاسخی برای برخی از این ابهامات پیدا کنیم.

  بلافاصله پس از انتشار خبر برکناری رحمانی از وزارت صمت دامنه وسیعی از اظهارنظرها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه مطرح شد؛ به نظر شما دلیل اصلی این تغییرات چه بود؟

به نظر می‌رسد که این تغییر یک تغییر چند بخشی است؛ یک بخش آن فشارهای مردمی است که بعد از گرانی اخیر قیمت خودرو فشار بسیاری را روی دولت ایجاد کرد. آش این گرانی خودرو به قدری شور شد که رییس‌جمهوری ناچار شد خود شخصا در این زمینه ورود کند و دستور پیگیری صادر کند. به هر حال مخالفان دولت این گرانی‌ها را به ناتوانی دولت در کنترل فضا ارتباط دادند و این موضوع به عنوان یک پاشنه آشیل جدی در مسیر مدیریت رحمانی در وزارت صمت عمل کرد و در نهایت باعث برکناری او از این وزارتخانه شد. موضوع بعدی هم این بود که دولت به هر حال با این تصمیم تلاش کرد تا بخشی از فشار روانی که به دلیل گرانی خودرو ایجاد شده بود را در افکار عمومی مهار کند. 

  برخی از افراد این تغییر و جایگزینی آقای مدرس خیابانی را به نوعی گردش دولت به سمت بازرگانی تفسیر و تحلیل کرده‌اند. آیا اساسا یک چنین دیدگاهی را قبول دارید؟

هنوز آقای مدرس خیابانی به عنوان وزیر معرفی نشده‌اند و تنها به عنوان سرپرست معرفی شده‌اند به نظرم تفاوت زیادی میان وزیر و سرپرست وجود دارد. این بحثی که شما مطرح می‌کنید از زمان ادغام صنعت و بازرگانی مطرح بوده است. حتی در شهرستان‌های کوچک هم این موضوع مطرح بوده است. یعنی مثلا شهرستانی در بخش تولید قوی است می‌گویند مدیران اقتصادی‌اش باید از میان چهره‌های صنعتی انتخاب شوند یا اگر شهر و استانی در حوزه بازرگانی حرف بیشتری برای گفتن دارند؛ تلاش می‌کنند تا مدیران این منطقه را از میان تجار و بازرگانان انتخاب کنند. این مشکلات ظاهرا تبعات ادغامی است که در این وزارتخانه صورت گرفته است. به نظرم این یکی از مشکلاتی است که در پیش روی هم بخش بازرگانی ما و هم صنعت وجود دارد. ما هنوز نتوانسته‌ایم این دو حوزه مهم را در قالب یک ساختار منسجم متحد کنیم. در یک چنین فضایی است که مثلا اگر مدرس خیابانی وزیر شود فردا همه خواهند گفت که راهبرد وزارت صمت به سمت بازرگانی میل کرده و اگر یک چهره صنعتی روی کار بیاید خلاف این موضوع مطرح می‌شود. ادغام این دو حوزه مهم در هم فرصتی بود تا ما راهبرد مشخصی را برای توسعه این 2 بخش اثرگذار ایجاد کنیم. چرا که تولید و بازرگانی به نوعی به هم مربوط هستند. اما از این فرصت‌ها استفاده نکردیم.

  فکر نمی‌کنید این موضوع که شما هم به آن اشاره کردید در ادامه هم توان صنعت کشور را می‌گیرد و هم پیش روی تجار و بازرگانان مشکل ایجاد می‌کند؟

ما یک چنین تجربیاتی را در زمان ادغام وزارت کشاورزی و جهاد کشاورزی هم داشتیم. در آن دوره هم افراد به دو دسته بخش کشاورزی و جهادگران در وزارتخانه تقسیم شده بودند و این امر باعث بروز مشکلاتی می‌شد، مدت‌ها زمان برد تا این ادغام در مسیر درست خود قرار بگیرد. خوشبختانه امروز وزارت جهاد کشاورزی به یک وضعیت باثبات دست پیدا کرده است. وزارت صمت هم احتیاج به زمان و هماهنگی بیشتر دارد تا ظرفیت‌های هر دو حوزه تجارت و صنعت در یک مسیر به هم پیوند بخورند. 

  چشم‌انداز پیش روی این وزارتخانه بعد از تغییرات اخیر چیست و چه اولویت‌هایی باید مورد توجه مسوولان تازه قرار بگیرد؟

چشم‌اندازهای این وزارتخانه از چند بخش تشکیل شده است که مهم‌ترین آن شاید در بهبود وضعیت معاونت‌های این وزارتخانه باشد. به هر حال وزارت صمت در واقع 4 وزارتخانه بازرگانی، صنایع سنگین، صنایع سبک و صنعت است؛ این 4 رکن باید در قالب یک ساختار منسجم به سمت توسعه حرکت کنند. حوزه معاونت بازرگانی هم یکی از ابهامات بزرگ پیش روی مدیران جدید است که باید ساماندهی درستی در آن انجام شود. به هر حال بخشی از مشکلات مردم در حوزه‌های تورم و گرانی‌ها به دلیل عملکرد این وزارتخانه است که درآینده به این مالیات عمومی باید توجه بیشتری صورت گیرد.

 

ارسال نظر