افزایش درخواست‌ها از کمیته امداد بعد از شیوع کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۷۰
افزایش درخواست‌ها از
 کمیته امداد بعد از شیوع کرونا

حمید حاجی‌عبدالوهاب

مشاور سرمایه‌گذاری و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) از مضاعف شدن درخواست‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن این نهاد حمایتی همزمان با شیوع بیماری کرونا خبر داد. 

حمید حاجی‌عبدالوهاب، مشاور سرمایه‌گذاری و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل، با تایید اینکه در ایام شیوع کرونا درخواست‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن در کمیته امداد مضاعف شده است اظهار کرد: این درخواست به شکل موردی بوده است؛ به این معنا که اگر در این شرایط به آن فرد به صورت مقطعی کمکی داده شود مشکل او حل می‌شود و نیازی نیست که مستمری و مقرری خاصی تعیین شود. عضو هیات رییسه مجمع استانداران ادوار با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در حمایت رسانی کسانی هستند که اتفاقا تحت پوشش نیستند، ادامه داد: اگر از میان همه دهک‌ها فقط دو دهک پایین جامعه باید در اولویت رسیدگی قرار بگیرند، و آنگاه اگر همه افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی را از در این دو دهک تجمیع کنیم، تعداد آنها کمتر از حدود 11 میلیون نفر خواهند بود؛ با این حساب باز هم حدود 5 میلیون نفر باقی خواهند ماند که تحت حمایت هیچ نهادی نیستند. 

    در برابر بیکاری باید بسیج عمومی اعلام کنیم

مشاور سرمایه‌گذاری و اشتغال کمیته امداد در ادامه با اشاره به آمارهای منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش میزان بیکاری ناشی از بیماری کرونا، گفت: همانطور که توانستیم در برابر ویروس کرونا یک بسیج عمومی را به وجود بیاوریم در مقابله با پدیده بیکاری هم باید چنین اقدامی را در پیش بگیریم. او با تاکید بر اینکه از وضعیت به وجود آمده می‌توان برای توسعه بانک اطلاعات اقتصادی و اجتماعی در کشور نیز استفاده کرد گفت: یکی از مسائلی که در ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد همگام‌سازی اطلاعات است. اگر بتوانیم همین بانک‌های اطلاعاتی موجود را توسعه دهیم، آنگاه می‌توانیم اقشار آسیب پذیر در دهک‌های مختلف مخصوصا در دو دهک پایینی اقتصاد را شناسایی کرده و برای تامین نیازمندی‌های اقدام کرد. عبدالوهاب با بیان اینکه نیروهای اصلی چنین جریانی باید کارآفرینان باشند، تاکید کرد: منظور از کارآفرینان در این شرایط کسانی هستند که توانسته‌اند علی رغم همه بحران‌های پیش آمده، بنگاه‌های اقتصادی خود را سرپا نگه داشته‌اند که باید تلاش کنیم آنها را به سرعت برای پیشبرد اهدافشان بسیج کنیم. 

     دولت پایش را از اقتصاد بیرون ببرد

این اقتصاددان همچنین اضافه کرد: مساله بیمه بیکاری که در حال حاضر به عنوان یک معضل با آن رو‌به‌رو هستیم، می‌تواند باعث اتخاذ یک بازنگری اساسی در سیاست‌های حمایت از تولید شود. در این شرایط دولت می‌تواند با کاهش سهم 20 درصدی حق بیمه پرداختی به نیروهای کار توسط کارفرمایان از بخش‌های مولد اقتصاد حمایت کند تا در این شرایط آسیب نبینند. او با تاکید بر ضرورت دخالت حداقلی دولت در بخش اجرایی اقتصاد ادامه داد: زمانی که دولت وارد بخش اجرایی اقتصاد می‌شود هم بخش خصوصی را تضعیف می‌کند و هم باعث به وجود آمدن رانت‌های مختلف اقتصادی می‌شود. او همچنین در ادامه گفت که نسخه‌هایی که دولت در حال حاضر برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تجویز می‌کند نسخه‌های کوتاه‌مدت انفعالی هستند چرا که در این شرایط باید از تهدیدها فرصت بسازیم و این فرصت هم باید یک فرصت پایدار باشد.  عضو هیات رییسه مجمع استانداران ادوار با اشاره به وظیفه دولت برای سامان دادن به بیمه‌های درمانی اظهار کرد: در این حوزه می‌توانیم در راستای همگام‌سازی و توسعه عدالت اجتماعی این فرآیند را ادامه دهیم. همچنین می‌توانیم در راستای تامین نیازهای دارویی اقشار نیازمند تغییراتی را ایجاد کنیم. 

    کرونا روزی تمام می‌شود؛ خطوط تولید را منعطف نگه دارید

این اقتصاددان با بیان اینکه می‌توان از تهدید کرونا فرصت ایجاد کرد، ادامه داد: افزایش تولیدات لوازم بهداشتی، مواد غذایی و محصولات فرآوری شده و همچنین تغییر جهت‌گیری‌های برخی از صنوف مانند خیاطی‌ها به سمت تولید اقلام بهداشتی ظرفیت‌های جدیدی را در اقتصاد ایجاد کرده است که می‌توان از آنها به خوبی استفاده کرد. عبدالوهاب با بیان اینکه حمایت از کارآفرینان در جریان کرونا نباید فقط حمایت هیاتی باشد اظهار کرد: این ویروس بالاخره روزی پایان خواهد یافت و تقاضا برای اقلام بهداشتی فروکش خواهد کرد. بنابراین کسانی که خطوط تولید خود را تغییر می‌دهند باید انعطاف لازم را در خود ایجاد کنند تا زمانی که دیگر تولید اینگونه محصولات جذاب نبود به حوزه‌های دیگری کوچ کنند. او با بیان اینکه کسب و کارهای خرد در بخش کشاورزی و برخی از خدمات، از رونق نیفتاده است، گفت: در برخی از مشاغل مانند کترینگ‌ها و رستوران‌ها که تقاضا کاهش پیدا کرده است، می‌توان با انجام برخی خلاقیت‌ها مانند دریافت سفارش برای تولید خدمات بهداشتی ویژه برای سالمندان یا معلولان چرخه کار را ادامه داد. این اقتصاددان همچنین در پایان اضافه کرد: در بخش‌های صادراتی در حوزه‌هایی مانند مواد غذایی و بهداشتی می‌توان صادرات خوبی را به کشورهای اطراف داشت که معمولا مشتری‌های خوبی در این حوزه‌ها هستند. 

 

 

ارسال نظر