سرعت گیر کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۲۵
سرعت گیر کرونا

مجید  اعزازی|

دبیر گروه راه‌و شهرسازی|

1- 11 روز از اعلام خبر ورود ویروس کرونا به ایران گذشته است. در این مدت، این ویروس از یک شهر به شهرها و استان‌ها و حتی به کشورهای دیگر منتقل شده  است. اگر چه به گفته پزشکان، مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19 در قیاس با برخی دیگر از بیماری‌های مشابه آن به مراتب کمتر است، اما سرعت سرایت آن بسیار بالا است و این مساله در آمارهای رسمی و غیررسمی نمود یافته است. بر اساس گزارش‌های رسمی، ‌تا دیروز در مجموع ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این میان، متاسفانه ۴۳ نفر فوت شده‌اند.

2- در شرایطی مسوولان وزارت بهداشت از شمار مبتلایان «قطعی» به کرونا آمار روزانه می‌دهند که تعداد افراد مشکوک به ابتلا به این ویروس مشخص نیست. البته تعداد مبتلایان قطعی نیز احتمالا باید بیش از رقم‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت باشد. چه آنکه روز جمعه، ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در یک نشست خبری مجازی گفت، ممکن است 10 تا 15 هزار نفر باشد که البته باید توجه داشت برخی افراد ممکن است این بیماری را مبتلا شده باشند ولی خبری از آن نداشته باشند. اما تجربه‌های شخصی افراد مشکوک به کرونا (کسانی که با مبتلایان قطعی به ویروس کرونا ارتباط مستقیم داشته اند) در مراجعه به مراکز درمانی متعدد برای انجام تست این ویروس بی‌نتیجه بوده و از آنها خواسته شده در منزل بمانند و تا بروز علایم منتظر بمانند. بررسی‌های میدانی نیز حاکی است، در صورتی که مراجعه‌کننده‌ای دارای تب بالا، همراه با تنگی نفس و سچوریشن (حد اشباع) اکسیژن ۹۳ درصد به پایین باشد، مراکز درمانی برای او آزمایش CBC (شمارش کامل سلول‌های خونی نام دارد و گلبول‌های سفید و قرمز خون و سطح هموگلوبین و دیگر ترکیبات خونی را اندازه می‌گیرد. این آزمایش قابلیت تشخیص کم خونی، عفونت و حتی سرطان خون را دارد.) و CRP (سطح بالای پروتیین واکنشی سی در خون، بیانگر وجود التهاب در بدن است. این شاخص به تشخیص بیماری‌هایی چون عروق کرونر، آرتریت روماتویید و بیماری‌های عفونی به پزشک کمک می‌کند.) را تجویز می‌کنند. در صورتی که تعداد گلبول‌های سفید فرد کم و نتیجه آزمایش CRP او مثبت شد، از قفسه سینه او سی تی اسکن تهیه می‌شود. اگر در تصاویر سی تی اسکن فرد مورد نظر مورد مشکوکی دیده شود، از او تست کرونا گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن این تست، مریض به مراکز درمانی اعلام شده برای مقابله با کرونا اعزام می‌شود.

3- متاسفانه در یک مورد مشخص، خانواده چهارنفره یک روزنامه‌نگار تهرانی است که به مدت یک هفته میزبان مادر یکی از فوت‌شدگان قمی بوده‌اند و تست کرونای مادر یاد شده نیز مثبت بوده است، اما خود آنها پس از مراجعات مکرر به مراکز درمانی مختلف، به دلیل نداشتن علایم اولیه، از سوی این مراکز پذیرش نشده و از آنها تست کرونا گرفته نشده است. این در حالی است که انجام تست کرونا برای شخصیت‌های سیاسی و خاص بدون داشتن علایمی همچون سرفه‌های شدید و خشک، و تنگی نفس به سادگی و صرفا با درخواست آنها انجام شده و طی روزهای گذشته مردم بارها از خبر انجام تست برای این افراد مطلع شده‌اند و به دلیل همین نابرابری در استفاده از امکانات پزشکی رنجیده‌خاطر هستند، اما ریسک بزرگ‌تر برای مردم، عدم شناسایی و بستری کردن افراد مرتبط با مبتلایان قطعی کرونا است. کسانی که در جامعه حضور دارند و احتمالا ناقل بیماری هستند.

4- بی‌گمان امکانات و تجهیزات پزشکی کشور در مراحل تشخیص و درمان مبتلایان به ویروس سریع‌السیر کرونا محدود است. از همین رو، طی روزهای گذشته شاهد اقداماتی از جمله کاهش ساعت‌های کار، تعطیلی مدارس و دانشگاه، ‌سینماها و سایر مراکز تجمع افراد، پایش درجه حرارت بدن افراد ورودی به پایتخت، و همچنین افراد خروجی از شهر قم و... بوده‌ایم. با این حال، ‌به نظر می‌رسد، ‌آنچه که از همه این اقدامات اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند همچون سرعت‌گیر بر سر راه این ویروس عمل کند، آگاهی تک‌تک افراد جامعه از شیوه‌های سرایت آن و اجرای دقیق دستور‌العمل‌های فردی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است، به گونه‌ای که هر یک از افراد جامعه بتواند در موقعیت‌های مختلف اجتماعی به صورت «خودراهبر» در فرایند پیشگیری از ابتلا به کرونا مشارکت فعال داشته باشد.

 

 

ارسال نظر