میلیاردها تومان سرمایه پایتخت در شهر آفتاب خاک می‌خورد

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۸۸

محمد جواد حق شناس  رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: سرمایه‌گذاری نسبتاً قابل توجهی در شهر آفتاب صورت گرفته و براساس مصوبه دولت باید نمایشگاه‌های پرمخاطب در این مکان برگزار شود.

به گزارش مهر محمد جواد حق شناس در پاسخ به این پرسش که دولت قول داده بود که نمایشگاه‌های پرمخاطب در داخل شهر تهران برگزار نشود اما شنیده شده برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب مقاومت‌هایی وجود دارد، افزود: دولت مصوبه‌ای پیرامون عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در سطح شهر تهران ابلاغ کرده و در این زمینه وزیر کشور مسوولیت دارد.

وی ادامه داد: پلیس به ویژه پلیس راهور در تمام این سال‌ها تلاش دارد برای آنکه شهر دچار گره ترافیکی کور و مشکل نشود، نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر تهران برگزار نشود. بر اساس واقعیت و آمار، یکی از پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌ها، نمایشگاه کتاب است. حال این سوال مطرح است که آیا نمایشگاه کتاب تهران مشمول این دستورالعمل دولت می‌شود.  او افزود: با یک حساب سرانگشتی، می‌توان پاسخ این سوال را داد چون نمایشگاه کتاب جزو نمایشگاه‌های پرمخاطب است و مشمول مصوبه دولت می‌شود. البته این سوال وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان برگزارکننده و ذی‌نفع اصلی که در حال فعالیت است، در خصوص مصوبه دولت چه راهکاری اندیشیده است؟ به‌نظر می‌رسد وزیر کشور باید به عنوان مخاطب اصلی مصوبه با همکاری وزارت ارشاد در خصوص چگونگی اجرا شدن این مصوبه و دلیل تخلف صورت گرفته را برای مردم و افکار عمومی روشن کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران، حوزه معاونت حمل و نقل و پلیس راهور به درستی بر خواسته‌شان (عدم برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در شهر) تأکید دارند. ما در دو سال گذشته برای آنکه بتوانیم فرصتی را برای تحقق این خواسته و دستورالعمل دنبال کنیم، تلاش کردیم. سرمایه‌گذاری بسیار گران و نسبتاً قابل توجهی در شهر آفتاب صورت گرفته و بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه مردم شهر تهران در آنجا سرمایه‌گذاری و زمین‌های بسیاری خریداری شده است. همچنین تسهیلات زیادی شکل گرفته و حتی طی این چند سال هم از سرمایه بخش خصوصی بهره‌گیری کردیم.

او ادامه داد: بخش خصوصی حدود ۴۸ هزار متر برای پروژه شهر آفتاب، سرمایه‌گذاری و مجموعه تجارت جهانی بین‌الملل را در آنجا دنبال کرده است. در بازدیدهایی که داشتیم، اعلام شد که تا قبل از عید نوروز فعالیتشان به اتمام برسد، ما سعی کردیم که این خواسته را محقق کنیم.

حق‌شناس اضافه کرد: بیش از ۵۰ میلیارد تومان از حوزه فرهنگی در سال گذشته به پروژه شهر آفتاب اختصاص یافت. اما این تلاش‌ها متأسفانه از سرعت لازم برخوردار نبوده یعنی در این بخش می‌توانیم با توجه به انتظاری که وزارت ارشاد در خصوص آماده‌سازی شهر آفتاب دارد، این حق را به آنها بدهیم چرا که با اعتباری که در آن سال‌ها صرف ساخت سالن شده، فضایی اختصاص نیافته و بودجه به بخش جانبی و هزینه‌هایی مثل محوطه‌سازی یا زیرساخت‌های عمومی، کانال‌کشی‌ها و مواردی از این دست تزریق شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از هزینه‌های پرداخت شده در گذشته، صرف تأسیسات موقت شده است گفت: در آن سال‌ها حجم بسیاری از سرمایه مردم تبدیل به چادرهای برزنتی شده که خیلی ماندگار نبود و شاید مصرف یک سال بود. این چادرهای برزنتی در مقابل بارش‌های شدید، برای نمایشگاه کتاب پاسخگو و منطقی نبود درحالی که آن زمان می‌توانستند همان پول را صرف ساختارهای ماندگارتری کنند که حداقل دو دهه برای شهر ماندگار باشد نه آنکه مانند سازه‌هایی باشد که برای یک یا دو سال شکل گرفته است.

بنابراینچنین روندی مورد تایید نخواهد بود. به نظر من، ذی‌نفعان بزرگی مانند ارشاد، اتحادیه‌های بهره‌بردار و حتی بخش خصوصی مثل اتاق بازرگانی، بهره‌بردار هستند. در این راستا نشست‌هایی با آنها داشته‌ایم که بتوانیم نظرشان را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شهری دنبال کنیم و به نظر می‌رسد آینده شهر به این سمت حرکت خواهد کرد به دلیل آنکه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، بین فرودگاه بین‌المللی امام (ره) و شهر واقع است و فقط برای تهران قابل استفاده نیست.

این عضو کمیسون فرهنگی شورای شهر ادامه داد: یعنی دسترسی برای استان‌هایی مانند قم، مرکزی، قزوین و کرج وجود دارد و آنها هم از این نمایشگاه بهره خواهند برد. دولت، وزارت بازرگانی را موظف کرد به جای مقابله با این ایده ضمن اینکه نمایشگاه بین‌المللی تهران مربوط به قبل از انقلاب است و امروز تبدیل به یکی از نقاط محوری و تأثیرگذار شده، روی حجم زیادی از مسافرت‌ها، حمل و نقل شهری و بزرگراه‌های چمران و مدرس که یادگار امام را در زمان نمایشگاه تحت تأثیر قرار می‌دهد، کار شود. همچنین امکانی فراهم شود که نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری و نتیجه برسد.

 

ارسال نظر