لایحه حذف 4صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی نهایی نشد‌ه است

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۲۴

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تعیین تکلیف ۶ طرح تحقیق و تفحص در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: «طرح اصلاح جامع نظام بانکی» نیز هفته آینده به صحن ارجاع می‌شود .همچنین این کمیسیون تاکنون درباره حذف ۴ صفر از پول ملی تصمیمی اتخاذ نکرده است. الیاس حضرتی که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون موضعی مبنی بر تایید یا رد حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام نکرده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارسال لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به مجلس، تصریح کرد: ۲۰ روز پیش که دولت این موضوع را تصویب کرد و این کمیسیون باوجود تعطیلی مجلس به دلیل اهمیت موضوع و انعکاس آن در افکار عمومی، جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس کل بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار کرد. این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در این جلسه دلایل خوبی درباره علت تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی ارایه کرد، افزود: دولت این لایحه را هفته پیش به مجلس ارسال کرد که پس از اعلام وصول برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع می‌شود. وی اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون موضعی مبنی بر تایید یا رد حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام نکرده، چرا که این موضوع به صورت کامل بررسی نشده است، بنابراین کمیسیون رسما تاکنون نظری در این باره اعلام نکرده است. حضرتی با بیان اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به دلیل حضور در حوزه انتخابیه در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی به منظور بررسی حذف ۴ صفر از پول ملی برگزار شد، شرکت نداشتند، اضافه کرد: کمیسیون اقتصادی در نخستین فرصت و پس از ارجاع هیات رییسه موضوع حذف ۴ صفر را بررسی می‌کند و در این زمینه از تمام صاحب نظران، کارشناسان و اقتصاددانان در حوزه‌های متنوع با گرایش‌های مختلف نظرخواهی خواهد کرد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: تاکنون لایحه «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» به کمیسیون اقتصادی ارجاع نشده و کمیسیون موضعی در این زمینه اعلام نکرده است. در همین حال به گزارش تسنیم، الیاس حضرتی از تعیین تکلیف 6 طرح تحقیق و تفحص در این کمیسیون خبر داد و گفت: این طرح‌ها از سوی محمدرضا پورابراهیمی، سید‌کاظم دلخوش، علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور مطرح شده‌اند.

وی افزود: تحقیق و تفحص از موسسه «آتیه صبا»، «هواپیمایی آسمان» و چند طرح دیگر در جلسه کمیسیون مطرح و تصویب شد، همچنین هیات‌رییسه تحقیق و تفحص از «بانک شهر» نیز انتخاب شدند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از آنجا که حدود 40 طرح تحقیق و تفحص نیز در کمیسیون مطرح شده، هفته گذشته با نمایندگان درخواست‌کننده تحقیق و تفحص مکاتبه کردم که اگر بر درخواست خود مصر هستند، در کمیسیون اقتصادی حضور یافته و درخواست خود را اعلام کنند که عدم حضور آنها به معنای انصراف از درخواست تحقیق و تفحص است. حضرتی با بیان اینکه حدود 15 نفر خواهان پیگیری درخواست تحقیق و تفحص خود شدند، اظهار داشت: اسامی منصرف‌شدگان را به هیات‌رییسه خواهیم فرستاد و افرادی که پاسخی به مکاتبه ندادند، به معنای انصراف آنهاست.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی از اول تیرماه چند محور کاری را دنبال می‌کند، افزود: برخی از این طرح‌ها و لوایح مانند «لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده»، «طرح اصلاح جامع نظام بانکی» و «لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز» و «لایحه سامانه مودیان مالیاتی» در اولویت کار ما بودند و با جدیت آنها را جهت تعیین تکلیف پیگیری کردیم که بررسی اکثرشان رو به اتمام است. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به آخرین وضعیت برخی از طرح‌های در دست بررسی کمیسیون متبوعش، گفت: به عنوان مثال «لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده» در دستور کار صحن مجلس قرار گرفته است، همچنین بررسی «لایحه سامانه مودیان مالیاتی» برای اجرا به دولت ابلاغ شده است و «اصلاح طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی» در صحن علنی تصویب و در حال رفت و آمد میان کمیسیون اقتصادی و شورای نگهبان است، همچنین «طرح اصلاح جامع نظام بانکی» (حذف 4 صفر از پول ملی) نیز هفته آینده به صحن ارجاع می‌شود.

حضرتی ادامه داد: همچنین از ابتدای تیرماه تاکنون حدود 40 الی 50 سوال از وزرا در کمیسیون مطرح شده است که نزدیک 20 سوال مربوط به وزیر اقتصاد و مابقی به وزرای صمت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه و... می‌شود و سوالات باقی‌مانده هفته آینده مطرح و تعیین تکلیف خواهند شد.

 

 

ارسال نظر