پاسخ به شبهات بنزینی

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۰۴

گروه ایران|

در شرایطی که هنوز موضوع افزایش قیمت بنزین و تبعات آن در بستر عمومی جامعه و محافل اقتصادی جریان دارد و بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به‌دنبال اثر مشخص این افزایش قیمت در ابعاد و زوایای گوناگون اقتصاد کشورمان هستند، وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «از زمان اجرای این طرح روزانه حداقل حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشته‌ایم.» اظهاراتی که نشان می‌دهد اثر کوتاه‌مدت این تغییر رویکرد باعث کاهش حداقل 20درصدی در مصرف بنزین در کشور شده است . این در حالی است که اثر میان مدت و بلندمدت این  صمیم هم از منظر وزیر نفت در حوزه‌هایی چون کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و متعاقب آن بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی ظهور و بروز خواهد داشت.  اما در غیاب رییس‌جمهوری که برای افتتاح پروژه‌های عمرانی و خدماتی و دیدار با مردم منطقه، راهی استان آذربایجان شرقی شده بود، برخی از چهره‌های کابینه دوازدهم روبه روی خبرنگاران ایستادند تا به مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده از سوی نمایندگان رسانه‌های گروهی پاسخ دهند؛ پرسش‌هایی که جهت‌گیری عمده آنها حول و حوش موضوع افزایش قیمت بنزین و نحوه اجرای طرح‌های حمایتی دولت جریان داشت.  به گزارش «تعادل»، اولین چهره‌ای که از مقابل ساختمان شیشه‌ای نهاد ریاست‌جمهوری عبور کرد، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم بود که بر اساس اعلام برخی چهره‌های دولتی، مسوولیت برقراری دوباره اینترنت تلفن‌های همراه متوجه اوست؛ وزیر کشور زمانی که اصرار خبرنگاران برای پاسخگویی در خصوص زمان اتصال دوباره اینترنت مواجه شد، اعلام کرد؛ «شورای امنیت کشور امروز (چهارشنبه) درباره وصل اینترنت تلفن‌های همراه تصمیم می‌گیرد.» رحمانی‌فضلی در ادامه افزود: «جلسه شورای امنیت عصر روز چهارشنبه حهت بررسی و تصمیم‌گیری برای وصل اینترنت گوشی‌های همراه برگزار می‌شود.»

در این میان با توجه به پرسش‌هایی که اهالی رسانه در خصوص طرح حمایتی دولت داشتند؛ سخنگوی دولت را بر آن داشت تا همراه با شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران حاضر شود و به پرسش‌های مطرح شده در این زمینه پاسخ دهد. ربیعی سخنگوی دولت با بیان اینکه استیضاح حق مجلس است و کسی در این مورد تردید ندارد، گفت: در شرایط کنونی دولت استیضاح وزیران را به صلاح نمی‌داند و امیدواریم در یک خرد جمعی مجلس تصمیم بگیرد تا در کنار هم به آلام جامعه بپردازیم و بتوانیم مسیر حرکت رو به جلو را دنبال کنیم. امیدواریم در یک خرد جمعی مجلس تصمیم بگیرد که در کنار هم به آلام جامعه‌پردازیم و بتوانیم مسیر حرکت رو به جلو را دنبال کنیم.

  ۵۷ درصد تهرانی‌ها یارانه معیشتی دریافت کردند

سخنگوی دولت بیان کرد: نباید افرادی به جز کسانی که در ساختار حکومت هستند و دسترسی دارند و می‌توانند بیایند و از نزدیک ببینند، اظهاراتی انجام دهند که عاری از صحت باشد. ربیعی با اشاره به نموداری به توزیع یارانه در استان‌های کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان ۸۲/۱ درصد خانوار یارانه گرفتند خراسان شمالی ۷۹/۲، خراسان جنوبی ۷۸/۴، گلستان ۷۸ درصد، لرستان ۷۷/۷ درصد خانوارها یارانه دریافت کردند.

وی عنوان کرد: استان تهران ۵۷/۲ درصد خانوارها یارانه دریافت کردند که به‌طور طبیعی کمتر از نیمی از استان تهرانی‌ها در این طرح قرار نگرفتند بنابراین، این احساس به خصوص در تهرانی‌ها به وجود نیامد. ولی همان‌گونه که روز اول هم اعلام شد تفاوتش با روش‌های قبل به دلیل برقراری عدالت بود.  سخنگوی دولت با اشاره به توضیحات آقای شریعتمداری هم یادآور شد: کسانی که یارانه دریافت نکردند دلیل بر این نیست که آنها وضعیت مالی خیلی خوبی دارند. ممکن است صدک‌هایی باشند که وضعیت خیلی خوبی دارند یا ممکن است نزدیک به یک دهک‌ چنین وضعیتی داشته باشند. بنابراین است که افرادی که در درجات کمتری از نظر مالی قرار دارند، یارانه مشمول آنها شود.

  پاسخگوی شبهات درباره آمار و ارقام سهمیه‌بندی بنزین  هستیم

وی افزود: اگر روی این اعداد و ارقام کسانی که ادعا می‌کنند نکته‌ یا تشکیکی دارند، حاضر هستم بار دیگر مطالبشان را اعلام کنند و ما پاسخگو هستیم و البته در عمل باید با توجه به رفتار مصرف‌کنندگان در چند ماه آینده صحت سنجی کنیم. سخنگوی دولت اظهارداشت: فرض ما این است که حدود ۶۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای داریم که می‌شود؛ سالانه ۲۱ میلیارد لیتر. علاوه بر این ۳۰ میلیون لیتر بنزین آزاد داریم که سالانه حدود ۱۰ میلیارد لیترمی‌شود.

ربیعی ادامه داد: ۲۱ میلیارد لیتر ضرب‌ در ۵۰۰ تومان می‌شود ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان. ۱۰ میلیارد لیتر ضرب در ۲ هزار تومان می‌شود ۲۰ هزار میلیارد تومان که روی هم رفته ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.سخنگوی دولت گفت: کسانی که این مطالب را بیان می‌کنند، یا آگاهانه خطا می‌کنند یا توجه ندارند و عدد ۵۰۰ تومان و هزار تومانی که قبلاً می‌فروختیم را از آن کسر نمی‌کنند در حالی که قبلاً هزار تومان بودجه‌اش در جای دیگر پیش‌بینی شده و یارانه اول از همان محل پرداخت می‌شود.دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری با بیان اینکه باید فاصله ۵۰۰ تومان و ۲ هزار تومان را محاسبه کنیم، گفت: اقتصاددانی ندیدم که این اظهارنظر را بکند بیشتر سیاسی‌ها اظهارنظر کرده و این شبهه را اعلام کردند که فکر می‌کنم اشتباهشان از این است که کل را در

 ۳ هزار تومان ضرب می‌کنند در حالی که این عدد و رقم کاملا مشخص است.

اختصا ص بیش از ۱۰ میلیارد دلار

برای کالاهای اساسی

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام گفت: برای اینکه سال آینده بتوانیم روی کالاهای اساسی کنترل قیمت داشته باشیم ۱۰.۳ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهایی مانند دارو، نهاده‌های کشاورزی، کاغذ روزنامه و لاستیک اختصاص دادیم. تجاربی که در سال ۹۸ و ۹۷ داشتیم به ما کمک می‌کند این ارز با فاصله نسبت به ارز آزاد قطعاً به هدف بنشیند و عمدتاً شرکت‌های دولتی عهده‌دار این وضع شوند. این موضوعی بود که مورد بحث قرار گرفت و روز یکشنبه هفته آینده صبح و بعد از ظهر بحث بودجه داریم و این پیشنهاد به تصویب هیات وزیران هم خواهد رسید.

سخنگوی دولت در عین حال گفت: ما در لوازم خانگی ۱۱ تا ۱۳ درصد افزایش تولید داشتیم. در جاهای دیگر لوازم خانگی افزایش قیمت نداشتیم متاسفانه در بسیاری از موارد گرانفروشی داریم. ضمن اینکه درباره کالاهای دولتی هم تصمیم گرفتیم افزایش پیدا نکند. البته بخشی از اینها ناشی از سوءاستفاده و گرانفروشی است که از رسانه‌ها می‌خواهیم درباره سامانه ۱۲۴ اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: در مورد حمل و نقل هم در مورد تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها تصمیم‌گیری شد. در حمل و نقل خصوصی و حمل و نقل کالای کشاورزی هم متاسفانه افزایش قیمت داشتیم که تصمیم گرفته شد سهمیه ویژه برای وانت‌بارهای حمل کالا در نظر گرفته شود.

  60 میلیون نفر کمک دریافت کرده اند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اعلام کرد که نزدیک به 60 میلیون نفر کمک دریافت کرده‌اند. محمد شریعتمداری در پاسخ به پرسشی درباره معیارهای حذف افراد از دریافت بسته حمایتی معیشتی دولت با تاکید بر اینکه کلمه حذف در این موضوع صدق نمی‌کند، اظهار کرد: این طرح بر مبنای آزمون وسع با گرایش به افراد با درآمد کم، پایین و متوسط اجرایی شد. در این طرح در ۳ نوبت به قریب به ۶۰ میلیون نفر پرداخت‌ها صورت گرفت.

وزیر کار خاطرنشان کرد: یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی ارتباطی به هم ندارد. البته تمکن مالی در هر دو موضوع مورد توجه دولت است و برخی معیارها مشابه است ولی اینکه با ثبت نام کمک‌های معیشتی یارانه‌ها قطع شود چنین نیست. وزیر کار در ادامه در پاسخ برخی تناقض‌ها درباره پرداخت کمک‌های معیشتی نیز بیان کرد: نزدیک به 60 میلیون نفر کمک دریافت کرده‌اند و تردیدی در آن نیست. در اینکه دولت حتی یک ریال از افزایش بنزین را در بودجه عمومی مصرف نمی‌کند نیز تردیدی وجود ندارد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: ضریب خطای طرح‌های اجتماعی وجود دارد و میزان آن همانند تمام کشورهای جهان حدود 4 درصد است. زنان سرپرست خانوار با درآمد زیر 5 میلیون تومان دریافت کرده‌اند و اگر هم نکرده باشند با ثبت درخواست بررسی خواهد شد.

وی یادآور شد: البته زنان سرپرست خانوارهای بسیاری داریم که کارآفرین هستند. در جامعه معلمان و بازنشستگان نیز کسانی هستند که ممکن است درآمد خوبی داشته باشند. دولت نمی‌خواهد افراد دارای استحقاق از این سبد محروم بمانند و این هدف دولت است.وی با اشاره به اینکه 17 میلیون و 700 هزار خانواده با جمعیت بیش از 56 میلیون نفر حمایت معیشتی دریافت کرده‌اند اظهار کرد: کد دستوری *6369# در نظر گرفته شد تا مردم درخواست‌های خود را مطرح کنند که کمتر از 5 میلیون نفر تقاضا دادند و این تقاضاها در حال بررسی است.

وی ادامه داد: افرادی که خودرو، مسکن و شغل داشتند مشمول حمایت معیشتی در مرحله اول قرار نگرفتند. خانواده‌های یک نفره با حقوق بالای 5 میلیون نفر، دو نفر با حقوق بالای 6 میلیون، خانواده سه نفر با حقوق بالای 7 میلیون و خانواده‌های 4 نفره با حقوق بالای

 8 میلیون و کسانی که سه سفر غیر زیارتی در یک سال گذشته یا وسیله نقلیه بالای 300 میلیون تومان یا افرادی که دو ملک داشتند مشمول دریافت نشدند.

وی اضافه کرد: اما افرادی که به سامانه نام برده شده پیامک بزنند ما با اجازه خود آنها وضعیت تمکن‌شان را بررسی می‌کنیم کسانی که به این سامانه پیامک

بزنند یارانه 45 هزار تومانی‌شان حذف نخواهد شد ما فقط با اجازه خود آنها وضعیت تمکشان را بررسی دقیق‌تری می‌کنیم.


برش

وزیر امور خارجه از دیدار خود با نماینده طالبان خبر داد. محمد جواد ظریف   در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا با نماینده‌های طالبان در تهران دیدار داشته است با تایید این موضوع اظهار کرد: در جهت کار برای صلح افغانستان با همه گروه‌های افغانی دیدار می‌کنیم، آنها هم برای همین کار آمده‌اند.

ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در راس هیاتی به تهران سفر کرده است.

برش

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی : نزدیک به 60 میلیون نفر کمک دریافت کرده‌اند. محمد شریعتمداری در پاسخ به پرسشی درباره معیارهای حذف افراد از دریافت بسته حمایتی معیشتی دولت با تاکید بر اینکه کلمه حذف در این موضوع صدق نمی‌کند، اظهار کرد: این طرح بر مبنای آزمون وسع با گرایش به افراد با درآمد کم، پایین و متوسط اجرایی شد.

 

 

 

ارسال نظر