عدم پیوستن به« اف‌ای‌تی‌اف » منجر به قطع رابطه تجاری با دنیا می‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۰۰

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر  عدم پیوستن پذیرش لایحه FATF گفت: کشور ما الان فقط با امریکا در یک جنگ اقتصادی به سر می‌برد. اما در صورتی که در لیست کشورهای غیرهمکار گروه ویژه اقدام مالی قرار بگیریم، حتی کشورهای دوست هم با ما مبادله نخواهند کرد.

«علی ابراهیمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم تصویب و تایید لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور ما در جهان فقط با امریکا در یک جنگ اقتصادی به سر می‌برد و چون این کشور به لحاظ قدرت اقتصادی می‌تواند به بقیه کشورها اعمال فشار کند، ما در تنگنا قرار گرفته‌ایم. اما در صورتی که توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در لیست کشورهای پرخطر قرار بگیریم، حتی همین کشورهای دوستی که امروز و در شرایط تحریم یکجانبه امریکا می‌خواهیم با آنها مبادلات داشته باشیم، دیگر با ما مبادله نخواهند کرد. چرا که آنها شرطشان این است که الزامات FATF را رعایت کرده باشیم. وی افزود: موضوع FATF و جنگ اقتصادی امریکا با ما دو موضوع کاملا متفاوت است و نباید بین این دو ارتباط برقرار کرد. FATF یک گروه ویژه نظارت بر تبادلات مالی است که یک سری استانداردها تعیین کرده و اگر ما به کنوانسیون‌هایی که جزو الزامات آن است نپیوندیم‌ و قوانین مورد نیاز را در کشور خودمان اجرا نکنیم. ما را جزو کشورهای پر خطر معرفی می‌کنند و مبادلات تجاری ما در سطح بین‌الملل مختل می‌شود. او تصریح کرد: پیوستن به این کنوانسیون‌ها شاید در بعد بین‌الملل مشکلات فعلی ما را حل نکند، اما قطعا نپیوستن به آنها مشکلات جدیدتری را برایمان ایجاد خواهد کرد.

ابراهیمی درباره پیامدهای رد لوایح FATF گفت: اگر ما این الزامات را رعایت نکنیم حتی پروازهای عادی و تجارت عادی ما هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و ما به نوعی به دست خودمان انزوا را می‌پذیریم. وی با اشاره به نقد منتقدین مبنی بر اینکه ممکن است اطلاعات کشور در اختیار دشمنان قرار بگیرد، گفت: رعایت الزامات FATF در داخل کشور باعث شفافیت می‌شود و هر قدر نظام اقتصادی مان شفاف و روشن باشد، سوءاستفاده در آن کمتر رخ می‌دهد. از سوی دیگر اصولاً کنوانسیون‌ها و توافقنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی نظمی جهانی را ایجاد می‌کند ولو اینکه بعضی سردمدارانش هم کشورهایی باشند که با ما روابط خوبی نداشته باشند یا کشورهای استکباری هم در آنها فعال باشند. اما پیوستن به این نظم در مجموع در راستای منافع ملی ماست.  این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما نباید منافع ملی را فراموش کرده و آن را به خطر بیندازیم، در عین حال گفت: گروه‌های سیاسی و دولت‌هایی که ما با آنها در رابطه هستیم هم نباید به خاطر این قوانین و مقررات تحت شعاع قرار بگیرند. ابراهیمی با اشاره به مخاطرات انزوای بین‌المللی برای کشور اظهار داشت: زمانی که پس از برجام عده‌ای با شعارهای تقدس‌گرایانه مخالف جدی می‌گفتند چرا سرمایه‌گذاری خارجی‌ انجام می‌شود و چرا در پروژه‌های اقتصادی با کشورهای مختلف مشارکت صورت می‌گیرد، الان اثراتش را می‌بینم. وی افزود: نظام اقتصادی امریکا، توانسته است تا میزان مشارکتش را با کشورهای دیگر دنیا و حتی کشورهای دوست ما آنقدر بالا ببرد که وقتی تحریم‌های یکجانبه امریکا اعمال می‌شود آنها هم ترجیح می‌دهند خواسته‌های امریکا را رعایت کنند. اما ما چون با کشورهای مختلف منافع مشترکی ایجاد نکردیم، آنها فقط چشم طمع برای سودآوری به ما دارند و وقتی منافعشان به خطر می‌افتد به راحتی ما را فراموش می‌کنند. در حالی که اگر منافع مشترک با این کشورها ایجاد کرده بودیم بود به این راحتی آنها تحریم‌ها را نمی‌پذیرفتند. بنابراین یکی از رموز موفقیت در حوزه اقتصاد داشتن منافع مشترک با دنیاست.

نماینده مردم شازند در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت لوایح FATF گفت: مردم ما همه موضوعات را به قوه مقننه و مجریه موکول می‌کنند. اما در این موضوع مسلما مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاهی قرار گرفته که تصمیماتش بر سرنوشت کشور موثر است. مطمئنا آنان تصمیمی‌خواهند گرفت که مردم متضرر نشوند و امنیت ملی ما به خطر نیفتد.

 

 

ارسال نظر