تصمیم نادرست دستگاه‌های اقتصادی به میلیون‌ها چک بلامحل تبدیل می‌شود

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۳۵

آیت‌الله رییسی گفت: دستگاه‌های مجری و سیاست‌گذاران باید توجه کنند که همه سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات با نگاه کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد. به گزارش میزان، رییس قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالین حوزه آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر ارتباط دستگاه قضایی با دانشگاه ادامه داد: این ارتباط در حوزه نظارت و قضاوت مورد تاکید است. با توجه به وظیفه‌ای که قانون اساسی برای قوه قضاییه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم مشخص کرده است، حتما این ارتباط می‌تواند تاثیرگذار باشد تا یک کار علمی و با اتقان بیشتری انجام شود، هر چه کار متقن‌تر باشد اثر بخش‌تر خواهد بود. آیت‌الله رییسی تصریح کرد: آنچه برای همه ما روشن است، این است که اصل آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت انکارناپذیر است و دور از هرگونه سیاه‌نمایی باید واقعیات را دید و واقع نگر بود، در این قضیه خوش‌بینی و بدبینی و نه افراط و تفریط نباید داشت باید واقعیات را دید و آسیب شناسانه عمل کرد، ما سخن از بحران نداریم و سخن از یک آسیب داریم. وی ادامه داد: حتی کسی که آسیب او تبدیل به جرم می‌شود و ناگزیر باید در دادگاه محاکمه و به عنوان مجرم در زندان نگهداری شود، از این به بعد به عنوان یک آسیب دیده اجتماعی با او برخورد می‌شود، باز اجتماعی کردن این فرد مهم است، لذا نگاه ما در این حوزه نگاه کاملا اسلامی و ترمیمی خواهد بود، زندان محل بازاجتماعی کردن و بازسازی کردن افراد است و زندان‌های ما باید اینگونه باشد. رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در یک بحث آکادمیک و علمی باید علل وجودی آسیب‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد، فقر، بیکاری، مسائل اخلاقی و دوری از معنویت و اخلاق باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین علل تشدید آسیب‌های اجتماعی که ممکن است عدم مدیریت بر فضای مجازی، ناهنجاری‌های موجود، مسوولیت ناپذیری و قانون‌گریزی باید در جایگاه خود توسط جامعه شناسان، دانشمندان علوم اجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و حتما مفید خواهد بود.

آیت‌الله رییسی در بخشی از اظهاراتش در این نشست گفت: هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم مگر اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب را در جامعه عهده‌دار باشد.  وی در بیان مصداقی افزود: اگر دستگاه‌های اقتصادی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درستی در حوزه مسائل اقتصادی نداشته باشند به میلیون‌ها چک بلامحل تبدیل می‌شود که یک بخش آن به دستگاه قضایی وارد و بخشی دیگر به بحران اجتماعی، اقتصادی و مشکل در بازار تبدیل می‌شود. رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه پرونده طلاق باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد: نهاد خانواده هرچه مستحکم‌تر باشد پرونده طلاق کاهش می‌یابد و اینجاست که دیدگاه‌های صاحب نظران بسیار مهم است. وی با یادآوری این نکته که باید میزان تاثیر هر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کاهش ناهنجاری‌ها بررسی شود، گفت: موضوعاتی از قبیل طلاق، حاشیه نشینی شهرها، اعتیاد و مسائل دیگری که به عنوان آسیب‌های از آنها یاد می‌شود در همین رابطه است. وی با اشاره به تاکید دین بر عدالت اجتماعی، گفت: فقر را خداوند متعال نمی‌دهد و فقر محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است، هر گونه بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی ممکن است موجب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود و هر چه به قانون و بر اساس موازین شرعی و فرهنگ اسلامی عمل شود طبیعتا گرایش مردم به ارزش‌ها، دین و نظام بیشتر است و این کاملا مساله روشنی است.

رییس قوه قضاییه از اساتید و فرهیختگان خواست که با نگاه به اینکه رفع نیاز‌های دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند، نظریات و بحث‌های علمی داشته باشند و این نظریات و مباحث علمی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: این نظریات باید به میدان عمل و اجرا‌ آید و مسوولان در قوه قضاییه و کسانی که مسوولیت دارند در این رابطه باید ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه داشته باشند. آیت‌الله رییسی افزود: بحث آسیب‌های اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است حتما باید این بحث‌ها استمرار و رفت و برگشت داشته باشد و ما شما را در جریان کیس‌ها قرار دهیم و متناسب با کیس‌ها بحث کنیم و پیشنهاد‌های عملیاتی و اجرایی ارایه نمایید تا مجموعا برون رفتی از شرایط و وضعیت موجود ایجاد شود.

 

 

ارسال نظر