دستاوردهای سال رونق تولید

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۸۱

علیرضا داوری|

جوانان انقلابی و مدیران و زحمتکشان کشور در سال رونق تولید، با افزایش تولید، فروش، صادرات و حتی سودآوری ثابت کرده‌اند که قادرند در شرایط تحریم و تنگناها، از مزیت‌های نسبی تولید استفاده کنند و در شرایط رشد نرخ ارز، صادرات را بیشتر کرده و از انرژی، نیروی کار و سازمان تولید ایران بهره برده و تولید بسیاری از کالاها را افزایش دهند.

هرچند که در مواردی، نیاز به واردات، فناوری خارجی، مواد اولیه و کالاهای واسطه خارجی، موجب شده که در بخشی از تولید رکود نسبی ایجاد شود، اما هر جا که مزیت نسبی داشته‌ایم و خط تولید برپا بوده، تولید و فروش و صادرات رشد کرده است و این نکته نشان می‌دهد که تغییر فضای کسب و کار و رشد هزینه تولید، در پاره‌ای موارد اتفاقا می‌تواند استعدادها، مزیت‌ها و فرصت‌ها را رشد دهد.

جوانان کشور در دو سال اخیر و به خصوص در سال 98 که اقتصاد، با ثبات نرخ ارز، کاهش تورم نقطه به نقطه و ماهانه مواجه شده، ثابت کرده‌اند که با کار تیمی و انقلابی، قادرند که مزیت‌ها را تقویت کنند و دستاوردهای درخشانی را به نمایش گذارند. تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیر خود اشاره کرده‌اند که خبرهای خوبی از حوزه تولید و صنعت دریافت شده است.

این جوانان ثابت کرده‌اند که نیازی به جنگ و شلیک به عربستان ندارند آنها با تدبیر و کار تیمی تولید قادرند که تولید را رونق داده و نیازهای کشور را تامین کنند و نتیجه آن همین فراوانی در بازار کالاهای مختلف است که اگرچه ضرورت دارد که قیمت‌ها نیز به تدریج کاهش یابد، اما فراوانی نشانه موفقیت تنظیم بازار و تدبیر در نظام تصمیم‌گیری کشور است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی پیش، در ابتدای جلسه درس خارج، طی بیاناتی اقدامات رو به بهبود تولید را تحسین کردند و تاکید نمودند که «... خبرهای خوبی هم در زمینه‌های گوناگون تولید و رونق تولید می‌رسد؛ حالا ان‌شاءالله اثراتش را بعدا مردم خواهند دید. کارهای خوبی دارد انجام می‌گیرد؛ غفلت‌هایی شده است، کوتاهی‌هایی شده، امّا حالا حرکت‌ها، بحمدالله حرکت‌های به سمت اهداف مطلوب است؛ اینها ان‌شاءالله دارد انجام می‌گیرد.»

این بیانات رهبر انقلاب، نشان‌دهنده توجه مسوولان ارشد نظام به اقداماتی است که جوانان انقلابی در دو سال اخیر برای مقابله با تحریم‌ها و تحرکات امریکا به کار گرفته‌اند و به جای آنکه دست روی دست بگذارند و شاهد رکود، التهاب، نوسان‌ها و تضعیف تولید و صنعت و اشتغال کشور باشند، دست بالا زده و با تدابیر مدیران شایسته کشور، تحدیدها را به فرصت رشد ظرفیت‌های داخلی تبدیل کرده‌اند تا جایی که این اقدامات، آثار خوبی برجای گذاشته و بررسی شاخص‌های عملکردی نیز نشان‌دهنده بهبود شرایط کسب و کار بوده و از تولید گرفته تا صادرات، فروش، سودآوری، درآمد، اشتغال زایی، کاهش مصارف ارزی و صیانت از منابع ارزی کشور، با برکات و آثار خوبی همراه است تا جایی که مسوولان ارشد نظام جمهوری اسلامی نیز امروز در جریان این اقدامات گسترده، عمیق و اثرگذار سال‌های اخیر جوانان انقلابی قرار گرفته‌اند و آن را عامل اثرگذاری برای بهبود شرایط کشور در آینده ارزیابی می‌کنند.

تمرکز در اجرای پروژه‌ها، حل مسائل شرکت‌های مشکل‌دار و زیان‌ده، دقت در ایفای تعهدات و مراقبت از درآمدهای ارزی کشور، شفاف‌سازی در عملکرد‌ها، سیستم‌سازی و مکانیزاسیون برای شفاف‌سازی دایمی فعالیت‌ها و عملکردهای شرکت‌ها، مقابله با فساد و رانت جویی، تکیه بر مزیت‌های نسبی و توان ساخت داخل، و... مواردی است که موجب شده در سال رونق تولید، با وجود فشارهای حداکثری امریکا، نه‌تنها اثر تحریم‌ها کاهش یابد، بلکه عملا میزان صادرات، تولید داخلی در بسیاری از زمینه‌ها افزایش یابد و حتی در برخی بازارها و کالاها، رونق تولید و فراوانی کالا در بازارها موجبات کاهش و کنترل قیمت‌ها را فراهم آورده است.

در شرایطی که برخی کارشناسان انتظار داشتند که موضوع تحریم‌ها و فشار حداکثری و کاهش درآمد نفت، موجب خواهد شد که اقتصاد ایران به دنبال سهمیه‌بندی و کوپنی کردن کالاها باشد، اما برعکس، مدیران با تدبیر کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، با هماهنگی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد ودارایی و سایر دستگاه‌های اجرایی، اقدامات گسترده‌ای در جهت تنظیم بازار، ایجاد تعادل و ثبات در بازار ارز و کالا انجام دادند..

 و نه تنها کار به سهمیه‌بندی کالاها و ارز و کوپنی شدن کشور نکشید، بلکه اکنون فراوانی بسیاری از کالاها در بازارها، موجبات کاهش برخی قیمت‌ها نسبت به سال 97 را فراهم کرده است.

 در سال 98 که به نام رونق تولید اعلام شده، شاهد رونق تولید، رشد تولید در بسیاری از زمینه‌ها، رشد فروش، صادرات، درآمد و سود شرکت‌ها هستیم و ناظران اقتصادی انتظار دارند که با ثبات بازار ارز، به تدریج بازار کالا نیز با ثبات همراه شده و از نرخ تورم و قیمت‌ها کاسته شود.

شاخص تورم نیز نشان‌دهنده کاهش نرخ تورم ماهانه، فصلی و سالانه نسبت به سال قبل است، قیمت بسیاری از کالاها که در سال 97 به‌شدت رشد کرده بود، کاهش یافته یا ثابت مانده، و تعادل نسبی را در بازار ایجاد کرده است.

هرچند که توان و قدرت خرید مردم و اقشار متوسط و کم‌درآمد با این روند متناسب نیست و باید بهبود یابد و اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبد تا به قدرت خرید مردم اضافه شود، اما ایجاد ثبات در بازارها، عملا زمینه‌های رشد تولید و در نتیجه افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها در ماه‌های آینده را فراهم کرده است.

همچنین مبارزه با فساد و رانت خوری‌ها و فرصت طلبی‌ها از سوی مسوولان دولت و قوه قضاییه در حال انجام است و این موضوع باعث دلگرمی فعالان کسب و کار و تولید و مردم شده و موجبات رشد سرمایه‌گذاری و تولید را فراهم کرده است.

در برخی بازارها از جمله صنایع غذایی، میوه و تره بار، گوشت و مرغ، خشکبار و حبوبات، لبنیات و... تمهیدات گسترده‌ای در جهت تنظیم بازار و کاهش و ثبات قیمت‌ها صورت گرفته و خبرها حاکی از رشد تولید در سال رونق تولید و اشباع بازارهاست. قیمت بسیاری از کالاهای اساسی با کاهش نوسان قیمت‌ها و کاهش نرخ‌ها و قیمت‌ها مواجه شده و مشکلات مردم در تهیه مایحتاج، با وجود فشارهای حداکثری تحریم‌ها، کاهش یافته است.

با تدبیر وزرا، مدیران و کارشناسان و جوانان از طریق هماهنگی با سازمان‌های همجوار تولید، کار تیمی و روحیه جوانگرایی در چند ماه اخیر اقدامات گسترده‌ای انجام گرفته که خبر آن نیز به مسوولان ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری ارایه شده است و ایشان و سایر مسوولان نیز در جریان آن قرار گرفته‌اند که در مجموع خبرهای خوبی را در ماه‌های آینده در رابطه با بهبود شاخص‌های کلان و خرد اقتصادی و صنعتی و تولیدی کشور ارایه خواهد داد.

 در مجموعه‌های مختلف صنعتی و تولیدی و توزیعی و فروشگاهی کشور شاهد ساماندهی پروژه‌ها، راه‌اندازی سیستم‌های نظارتی، رشد فروش و سود عملکرد، ارتقای عملکرد وکارایی شرکت‌ها با شاخص‌های مختلف، ارتقای شفافیت و سلامت اداری، افزایش سرمایه، ساماندهی و کاهش بنگاه‌داری، بورسی کردن و عرضه سهام شرکت‌ها، ساماندهی پرتفوی فعالیت و ترکیب دارایی‌ها، فروش دارایی‌های مازاد، ایفای کامل تعهدات ارزی سال 98، ساماندهی و پیگیری و اصلاح ساختار شرکت‌ها و بازار‌ها، توسعه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت قانون بودجه در تهاتر مطالبات از دولت، بهبود سرعت و کیفیت برگزاری مجمع سالانه شرکت‌ها، و... هستیم

مدیران و کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی و صنعتی کشور، علاوه بر تمرکز در اجرای پروژه‌ها، به حل مسائل شرکت‌های مشکل‌دار و زیان ده، دقت در ایفای تعهدات و مراقبت از درآمدهای ارزی کشور، شفاف‌سازی در عملکرد‌ها، سیستم‌سازی و مکانیزاسیون برای شفاف‌سازی دایمی فعالیت‌ها و عملکردهای شرکت‌ها و... نیز توجه داشته‌اند.

برخی سازمان‌های اقتصادی، میزان شفافیت، بهبود سیستم‌های نظارتی را تا جایی پیش برده‌اند که دیگر حیاط خلوتی برای برخی مدیران باقی نمانده است و زمینه‌های رانت جویی، فساد، فرصت طلبی و... را به‌شدت کاهش داده است.

براین اساس، اقدامات و دستاوردهای کلیدی قابل توجهی در یک سال اخیر و به خصوص در شش ماه اخیر و سال 98 در وزارتخانه‌های تولیدی کشور از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجام شده است. این دستاوردها نه تنها ثابت می‌کند، که تحریم‌ها عملا به فرصتی برای رشد تولید و صادرات و ساماندهی شرکت‌ها و اقتصاد تبدیل شده بلکه نشان می‌دهد که مدیران جوان انقلابی کشور با کار تیمی و جهادی و انقلابی خود، چه دستاوردهای بزرگی در جهت ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند.

گزارش اقدامات و دستاوردهای کلیدی در یک‌سال اخیر نشان می‌دهد که بازار تولید و توزیع و فروش و بازارهای کشور با برنامه‌های جامع و گسترده‌ای برای رونق تولید و تنظیم بازار همراه است و مدیران وزارت صمت و بانک مرکزی و گمرک به‌طور دقیق در حال نظارت بر بازارها هستند و علاوه بر رونق تولید به دنبال تنظیم بازار، راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح‌های جدید عمرانی و تولیدی و رشد سرمایه‌گذاری‌ها هستند.

 

 

ارسال نظر