به یاد اسدالله عسگراولادی

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۶۳

فراز جبلی|

مشاور سردبیر|

قرار بود چند وقت دیگر بزرگداشت اسدالله عسگراولادی، تاجر مشهور، عضو اسبق هیات رییسه اتاق ایران و رییس سابق اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و چین و ایران و روسیه برگزار شود اما متأسفانه اجل مهلت نداد و پیر صادرات خشکبار کشور روز گذشته درگذشت. در افکار عمومی نام عسگراولادی با چند کلید واژه عجین بود؛ ثروت، حزب موتلفه اسلامی، خشکبار و صادرات. اما واقعیت این است که سلوک فردی عسگراولادی بسیار متفاوت از این موارد بود. عسگراولادی از تجار معروف قبل و بعد از انقلاب بود و به همین دلیل ثروت زیادی داشت، به واسطه برادرش ارتباط زیادی با احزاب سیاسی داشت و سال‌ها یکی از مهم‌ترین صادرات‌کنندگان کشور در زمینه خشکبار بود. اما مساله‌ای که وی را متفاوت با دیگر ثروتمندان، سیاسیون و صادرکنندگان می‌کرد مساله آزاد اندیشی و در عین حال میانه روی وی بود. ارتباط نزدیک عسگراولادی با موتلفه اسلامی و جناح‌های اصولگرا مانع از انتقاد وی به دولت‌های اصولگرا نبود. در طول سال‌هایی که عسگراولادی را می‌شناختم وی همیشه بدون هیچ سانسوری انتقادهای خود را از دولت‌های مختلف مطرح می‌کرد و در عین حال یاری‌گر بسیاری از دولت‌ها بود. در حقیقت به دلیل دو ویژگی سیاسی بودن و اقتصادی بودن وی نه چشم بسته از کسی حمایت می‌کرد و نه انتقاد را از حد می‌گذراند. همین موضوع باعث میانه‌روی شد که کمتر در سیاسیون شاهد هستیم. سیاست در بسیاری موارد باعث می‌شود که افراد چشم بر حقیقت ببندند اما عسگراولادی به خصلت تجار و فعالان اقتصاد همیشه راه میانه را پیش می‌گرفت ولی به دلیل عدم نیاز هیچگاه چشم بر حقیقت نمی‌بست. در تاریخ 40ساله اقتصاد ایران پس از انقلاب کمتر چهره‌ای مانند عسگراولادی وجود دارد. با حکم مستقیم امام(ره) به اتاق بازرگانی آمد، در خارج از کشور به ویژه در روسیه و چین چهره‌ای کاملا شناخته شده بود به گونه‌ای که در اواخر عمر از پوتین مدال افتخار و دوستی دریافت کرد، سفرای کشورهای مختلف اهمیت زیادی به نظر وی می‌دادند و با وجود حضور در جمع تجار بزرگ در میان بازاریان اعتبار زیادی داشت.

همه این موارد با در نظر گرفتن رسم قدیمی وی که شبانه‌روزی به فعالیت می‌پرداخت باعث شده بود که خبر درگذشت وی جامعه اقتصادی را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. در سال‌های اخیر عسگراولادی می‌توانست با بی‌تفاوت ماندن به بسیاری موارد جایگاهی رفیع ولی بی‌اثر داشته باشد اما عسگراولادی در قبال اشتباهات مختلف در دولت، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی موضع‌گیری می‌کرد و هزینه این موضع‌گیری‌های خود را نیز می‌داد. انتقادهای سال گذشته وی به اتاق بازرگانی و دولت باعث شد که بانک مرکزی در اقدامی عجیب و بی‌سابقه علیه وی بیانیه بدهد اما حتی این کم لطفی‌ها و بی‌مهری‌ها هم نتوانست وی را از موضع‌گیری شفاف باز دارد. برخلاف تصور بسیاری عسگراولادی تا روزهای آخر عمر به فعالیت می‌پرداخت و پس از یک سفر تجاری به روسیه دچار سانحه و آسیب مغزی شد و در نهایت پس از چند روز کما درگذشت. احتمالا به زودی شاهد بزرگداشت‌های زیادی برای وی خواهیم بود و بسیاری که وی را در این سال‌ها مورد کم‌لطفی قرار داده بودند درباره فقدان وی سخنرانی خواهند کرد. ‌ای کاش به جای این بزرگداشت‌ها روش و راه وی ادامه پیدا کند.


اسدالله عسگراولادی درگذشت

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درگذشت. به گزارش خبرآنلاین به نقل از حزب موتلفه اسلامی، اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که به‌دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری بود، دقایقی پیش به رحمت ایزدی پیوست. عسگراولادی از جمعه هفته گذشته به دلیل بروز عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود. او از اعضای قدیمی حزب موتلفه اسلامی و برادر مرحوم حبیب‌الله عسگر اولادی بود.  عسگراولادی علاوه بر این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین نیز بود.

 

ارسال نظر