۶.۳ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۸۷۱

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۱۰۹ هزارو ۳۶۹ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است.

به گزارش چهارشنبه شرکت بازرگانی دولتی ایران، تاکنون بابت تحویل ۹۸۴ هزار و ۱۸۶ محموله بیش از ۸۵ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال به گندمکاران پرداخت شده است.

این مبلغ معادل ۷۸ درصد از مجموع مطالبات گندمکاران است و مابقی مطالبات کشاورزان نیز به زودی پرداخت می‌شود.

خرید تضمینی گندم امسال از اواخر اسفند از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد و تا اواخر مهر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

بنابراین طبق مصوبه شورای اقتصاد هرکیلوگرم گندم معمولی با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید یک هزار و ۷۰۰ تومان و گندم دوروم یک هزار و ۷۷۰ تومان باید خریداری شود که طبق جدول پاکی بطور متوسط هر کیلوگرم گندم نان با قیمت متوسط هزار و ۷۳۶ تومان خریداری می‌شود.

در سال زراعی ۹۶ - ۹۷ نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب هزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم هزار و ۳۳۰ تومان خریداری شده بود.

وقوع سیل در ابتدای سال جاری تا ۲۵ فروردین بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها مربوط به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی گندم و سه هزار میلیارد تومان خسارت به کشت و صنعت استان خوزستان بوده است. طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی هر سال باید در اواخر مرداد نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده گندم توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارایه و تا پایان شهریور نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

 

 

ارسال نظر