تا تامین خواسته‌هایمان به کاهش تعهدات ادامه می‌دهیم

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۰۹

نشست کمیسیون مشترک برجام که دیروز در وین در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه ایران 1+4 در وین آغاز به کار کرده بود؛ سرانجام با حمایت کشورهای شرکت‌کننده از برجام و ادامه روند دیپلماسی به کار خود پایان داد. نشستی که هرچند عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان بعد از پایان آن اعلام کرد که نشست سازنده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند اما در عین حال تاکید کرد که ایران فرآیند کاهش تعهدات خود را تا زمان استیفای تمام حقوق برجامی‌اش پیگیری خواهد کرد. سایر طرف‌های برجامی هم با حمایت از برجام و مخالفت صریح با فشارهای ایالات متحده علیه کشورمان اعلام کردند که تلاش‌های خود برای عملیاتی ساختن اینستکس را دنبال خواهند کرد.  بعد از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه 1+4 که هفتم تیر برگزار شد، قرار شد تا نشست بعدی کمیسیون در سطح وزیران خارجه برگزار شود اما با توجه به سرعت تحولات در رابطه با برجام و نیز مسائل منطقه بنا به درخواست کشورهای اروپایی و ایران نشست فوق‌العاده دیگری در سطح معاونان و مدیران درخواست شد که نشست وزیران خارجه را به تاخیر انداخت. تصمیم ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی‌اش به آثار عینی و عملی منجر شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید به ویژه در مرحله دوم از اجرای کاهش تعهدات، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود. بنا به گفته سید عباس عراقچی بررسی عملیاتی شدن کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی کشورهای اروپایی و توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران در جبل الطارق بود و از منظر ایران نقض برجام است، از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بودند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد در هنگام جمع ‌بندی، تمامی کشورهای باقی مانده در برجام بر پایبندی به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای تاکید کردند. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیروز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: جلسه کمیسیون مشترک برجام به دلیل شکایت متقابلی که ایران و سه کشور اروپایی از نحوه اجرای برجام داشتند، برگزار شد. بحث‌های خوبی صورت گرفت و طرفین منطق‌ کارهای خود را ارایه دادند. وی در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: ما در یک ماه گذشته تحولاتی در نحوه اجرای برجام داشته‌ایم. امروز بحث‌های مفصلی بر سر گزارش‌‌های آژانس مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ایران و قصور کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای داشتیم. بحث‌ها سازنده بود. در هنگام جمع ‌بندی، تمامی کشورهای باقی مانده در برجام بر پایبندی خود به تعهدات‌شان ذیل توافق هسته‌ای تاکید کردند. ایران نیز تاکید کرد که تا زمان تامین نشدن خواسته‌هایش، به روال خود در کاهش تعدات برجامی‌ ادامه خواهد داد. عراقچی در خصوص نشست کمیسیون مشترک برجام همچنین اعلام کرد: روحیه حاکم بر جلسه خوب و سازنده بود اما مشکلات ما بسیار جدی هستند و باید برطرف شوند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه هم گفت: اعضای برجام مصمم هستند که جلسه وزرای امور خارجه برجام را نیز برگزار کنند. ما نیاز به آمادگی‌سازی‌های قبلی داریم و در جلسه امروز، بحث‌هایی در این زمینه نیز انجام شد. احتمالا جلسات دیگری در سطح کارشناسی داشته باشیم که در حین ملاقات وزرا به دستاوردهای ملموسی برسیم. وی در آخر اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که گروه‌های کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی کار خود را شروع کنند. پس از این جلسه، کارشناسان ما با هدف رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی در اجرای برجام در دو حوزه مختلف اقتصادی جلساتی خواهند داشت.

   مخالفت صریح تمامی طرف‌های برجام باسیاست‌های امریکا علیه ایران

نماینده جمهوری خلق چین در نشست کمیسیون مشترک برجام با مخالفت با مواضع امریکا درقبال برجام، خواستار حفظ توافق هسته‌ای شد. به گزارش اسپوتنیک، رییس هیات چینی در نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین روز یک‌شنبه اعلام کرد که تمامی طرفین برجام خواهان حفظ این توافق هسته‌ای هستند. این مقام چینی همچنین بر مخالفت صریح تمامی طرفین با سیاست‌های امریکا علیه ایران تاکید کرد. وی گفت: تمامی طرفین بر تعهداتشان ذیل برنامه جامع اقدام مشترک تاکید و اعلام کردند که به اجرای تعهداتشان به صورتی متعادل ادامه خواهند داد. طرفین از تلاش‌های چین برای اجرای برجام علی‌الخصوص برقراری روابط تجاری باثبات با ایران حمایت کردند. درباره مساله اینستکس به بحث پرداختیم. چین خواهان توسعه اینستکس برای حمایت از سایر حوزه‌های اقتصادی است. ما همچنین می‌خواهیم که این سازوکار در اختیار کشورهای ثالث نیز قرار بگیرد. ما به این توافق عمومی رسیدیم که نشستی در سطح وزیران امور خارجه رخ دهد اما پیش از آن ما باید کاملا آماده باشیم. ما باید در جلسه وزرا به دستاوردهای ملموسی دست یابیم.

 

 

ارسال نظر