ایران کاملا راه دیپلماسی را باز نگهداشته است

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۹۸

مشاور مکرون:  من میانجی نیستم

رییس‌جمهور تاکید کرد که هدف ایران اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام است و از هر تلاشی در این جهت استقبال می‌کنیم. به گزارش ایسنا، حسن روحانی عصر چهارشنبه و در دیدار «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رییس‌جمهور فرانسه، ضمن قدردانی و استقبال از فعالیت‌های آغاز شده توسط «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه و همچنین پیام وی، گفت: ایران کاملا راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگهداشته است و امیدواریم طرفین برجام از این فرصت بخوبی استفاده کنند تا به نقطه مطلوب یعنی اجرای کامل برجام برسیم. رییس‌جمهور تاکید کرد: هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن بطور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام‌های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت. «امانوئل بون» در این دیدار پیام کتبی «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه را تقدیم روحانی کرد.

«امانوئل بُن» مشاور ارشد امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه که برای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات بلندپایه کشورمان به تهران سفر کرده دیروز با وزیر امور خارجه و دبیرشورای امنیت کشور دیدار و رایزنی کرد.

برنامه‌های اعلام شده از این سفر تاکنون، دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه است. اما این فرستاده اخیرا باز هم، سفری یک روزه به تهران داشت و با مقامات ایرانی مذاکره کرد اما حالا ظاهراً قرار است سفرش، مکمل مکالمه یک ساعته امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در شامگاه روز شنبه گذشته باشد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، امانوئل بون مشاور دیپلماتیک رییس‌جمهوری فرانسه که برای دیدار با مقامات ایران در تهران بسر می‌برد دیروز با «علی شمخانی» نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درخصوص سازوکارهای اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در برجام و مسائل منطقه‌ای و دوجانبه با وی گفت‌وگو کرد.شمخانی در این دیدار با انتقاد از بی‌عملی کشورهای اروپایی برای اجرای تعهداتشان در برجام و فقدان اراده کافی برای مقابله با اقدامات تخریبی امریکا در این توافق‌نامه چندجانبه اظهارداشت: با توجه به عدم استفاده اروپا از فرصت یک ساله اجرای تعهدات یک طرفه از سوی ایران، تصمیم قاطع کشور ما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده است.وی اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیرقابل تغییر ایران برشمرد و اظهار داشت: این مسیر در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه می‌یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی سیاست فشار حداکثری امریکا را راهبردی شکست‌خورده دانست و تصریح کرد: ایران در عمل اثبات کرده که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنش‌ها و چالش‌های مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی‌توان با زبان زور سخن گفت.شمخانی افزود: امریکا امروز استقلال اروپا را نیز به گروگان گرفته و کشورهای اتحادیه اروپا باید برای دفاع از هویت و استقلال خود در برابر یک جانبه‌گرایی امریکا بایستند.

 حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی امریکا

برای تهران نیستم

مشاور دیپلماتیک رییس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت: من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ گونه پیامی از سوی امریکا برای تهران نیستم.امانوئل بون با تاکید بر آگاهی فرانسه از قدرت تاب‌آوری ایران در برابر فشارهای مختلف که طی ۴۰ سال گذشته و عبور از تحریم‌های مختلف به اثبات رسیده است، افزود: با وجود میل، اراده و اقدامات امریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران در ۲۰ سال گذشته در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته است. وی خاطرنشان کرد: امانوئل مکرون به دنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.مشاور رییس‌جمهوری فرانسه ادامه داد: با توجه به نقش و اثرگذاری غیر قابل انکار ایران در منطقه، پاریس علاقه‌مند به تداوم گفت‌وگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران‌های جاری در سوریه، یمن، عراق و لبنان است.

 رایزنی ظریف و مشاور مکرون

درباره تحولات ایران و فرانسه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و امانوئل بون مشاور دیپلماتیک رییس‌جمهور فرانسه عصر دیروز چهارشنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «امانوئل بون» و «محمدجواد ظریف» در این دیدار آخرین تحولات مربوط به موضوعات مختلف فی‌مابین دو کشور و همچنین مسائل بین‌المللی مورد رایزنی قرار دادند.وی در این دیدار گفت: من به عنوان میانجی به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ‌گونه پیامی از سوی امریکا برای تهران نیستم. بون با تاکید بر آگاهی فرانسه از قدرت تاب‌آوری ایران در برابر فشارهای مختلف که طی ۴۰ سال گذشته و عبور از تحریم‌های مختلف به اثبات رسیده است، افزود: با وجود میل، اراده و اقدامات امریکا، قدرت، نفوذ و جایگاه ایران در ۲۰ سال گذشته در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی رشد قابل توجهی داشته است.وی خاطرنشان کرد: امانوئل مکرون به دنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش بس در جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.مشاور رییس‌جمهوری فرانسه ادامه داد: با توجه به نقش و اثرگذاری غیر قابل انکار ایران در منطقه، پاریس علاقه‌مند به تداوم گفت‌وگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران‌های جاری در سوریه، یمن، عراق و لبنان است.

 

 

 

ارسال نظر