جانسون: تعامل با ایران بهترین گزینه است

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۱۰

 «بوریس جانسون» بخت اصلی سمت نخست‌وزیری انگلیس گفت: تعامل با ایران و تشویق این کشور برای اینکه به سمت برنامه سلاح هسته‌ای نرود بهترین گزینه برای انگلیس و منطقه است.

جانسون این سخنان را در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرد و هشدار داد که برجام در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.جانسون افزود: از دولت ایران دوباره می‌خواهم که خیلی خیلی سخت درباره از بین بردن برجام و تعهدات شان در این توافق فکر کنند.

وی عنوان کرد که برجام ضامن خوبی در روابط ایران با اتحادیه اروپا و امریکا بوده و «اگر ایران بخواهد اکنون دست از رویکرد خویشتن داری بردارد و به سمت غنی‌سازی مواد هسته‌ای گام بردارد اشتباه بزرگی صورت داده و یک خطای بزرگ است. این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است موضع او به امریکا علیه ایران تغییر کند مدعی شد: به نظر من در حال حاضر برجام به‌شدت نحیف به نظر می‌رسد و باید به دنبال راه‌هایی برای مهار رفتار مخرب ایران در منطقه باشیم. اما همچنان معتقدم که تعامل با ایران و تشویق این کشور برای اینکه به سمت برنامه سلاح هسته‌ای نرود بهترین راهکار برای انگلیس و منطقه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می‌کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.

این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده در چارچوب برجام بازگردد. در این بیانیه نسبت به اقدام ایران برای عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم غنی شده، عمیقاً ابراز نگرانی شده و آمده است: ما بطور پیوسته و روشن اعلام کردیم که تعهد ما به برجام، تابع پایبندی کامل ایران به این توافق است و لذا از تصمیم ایران که ابزار اساسی عدم اشاعه هسته‌ای را زیر سوال می‌برد متاسف هستیم.

 

 

ارسال نظر