واکنش به خط تخریبی علیه دولت

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۳۷۹

گروه  ایران|

چهارشنبه خبر ساز دولتمردان دیروز در شرایطی در پاستور آغاز شد که مجموعه‌ای از اخبار حاشیه‌ای برخی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار داده است. از حاشیه‌سازی‌های برخی افراد و جریانات خاص علیه وزیر نفت گرفته تا انتقادات یک سریال تلویزیونی علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همگی در دایره پرسش‌هایی قرار گرفتند که خبرنگاران در نشست خبری حیاط دولت ابعاد آن را در گفت‌وگو با دولتمردان جویا شدند.  وزیر نفت اما در پاسخ به پرسش «تعادل» در خصوص حاشیه‌سازی‌های این جریان‌های هدفمند می‌گوید: مقاومت می‌کنم و در مقابل این حاشیه‌سازی‌ها جا نمی‌زنم. بیژن زنگنه که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد در پاسخ به این سوال که به تازگی حاشیه‌های زیادی را علیه شما ایجاده کرده‌اند و فکر می‌کنید که تا چه زمانی این حاشیه‌سازی‌ها ادامه داشته باشد، ؟ گفت: همانطور که گفته‌ام اگر این دوستان، وقت ما را نگیرند و بگذارند که کار کنیم، بر دشمنان غلبه می‌کنیم. وزیر نفت درباره دلایل دیدار برخی نمایندگان مجلس با بابک زنجانی گفت: از خودشان بپرسید. وی درباره ادعای هندی‌ها مبنی بر جایگزینی نفت ایران با نفت وارداتی از امریکا گفت: باید ببینیم که چه می‌شود.

   پاسخ به ابهامات

چهره ویژه نشست روز گذشته اما علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم بود که این‌بار ساعاتی قبل از برگزاری نشست خبری حیاط دولت را برای پاسخگویی به خبرنگاران برگزید.  سخنگوی دولت درباره برخورد نیروی انتظامی با دختران پارک تهرانپارس گفت: آقای رییس‌جمهور در این خصوص با وزیر کشور صحبت کردند، موضوع رسیدگی قضایی می‌خواهد. روش‌های غیرشرعی و غیرقانونی از سوی نظام پذیرفته شده نیست. علی ربیعی سخنگوی دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات جلسه هئیت دولت گفت: در جلسه چهارشنبه، بحث لغو روادید چین را داشتیم که برای سهولت رفت و آمد به ایران بود. موضوع بعدی برای ساختار بودجه بود که پارادایمی در نظر گرفته شود. مورد بعدی اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای مقابله با هجوم ملخ‌ها بود که در نظر گرفته شده است.

   دستگاه‌های پوز وزارت نفت نه مفسده داشته نه مرتبط به آقای زنگنه بوده است

وی درباره دستگیری خانمی در وزارت نفت و فشار بر وزیر نفت گفت: دو روز گذشته با کارشناسان اقتصادی و ضدجاسوسی وزارت اطلاعات درباره دستگاه‌های پوز ذکر شده در وزارت نفت صحبت کردم. نه فسادی در این دستگاه‌ها رخ می‌داده و نه ارتباطی به آقای زنگنه داشته است و سنتی بوده که از ابتدا وجود داشته است. ربیعی ادامه داد: خانمی بازداشت شده که کارمند شرکت‌های اروپایی بوده است. این شرکت‌ها معمولا با دستگاه‌های اجرایی که تماس می‌گیرند، در کنار رقابت خود، جمع‌آوری اطلاعاتی هم انجام می‌دهند. برای من جالب است که یکی دو نماینده مجلس این موارد را بیان می‌کنند. این نوع بیان، با اخلاق سازگار نیست. در این زمینه فرصت نیاز است تا وزارت اطلاعات و قوه قضاییه اقدامات خود را انجام دهند ولی با شواهدی که من دیدم، کارمندی بوده که اطلاعات صنعتی جمع‌آوری کرده است البته ما در دولت نهم و دهم این موضوعات را داشتیم که خیلی کم بیان شد. سخنگوی دولت گفت: پس از ۷ سال فرآیندهای کار شده در ستاره خلیج فارس ۴۲ درصد بود و در دولت یازدهم اتفاق بزرگی افتاد که ما به سمت افتتاح رفتیم. این زحمات زنگنه است که نمی‌توان بیانشان نکرد.

   خط تخریب صداوسیما

وی در پاسخ به «تعادل» درباره سریال گاندو که گفته می‌شود دولت برای عدم پخش قسمت‌هایی از آن فشار آورده اظهار داشت: من با همه افرادی که می‌توانستند احیانا فشاری از سوی دولت برای آن سریال انجام داده باشند تماس گرفتم و خواهش می‌کنم از صدا و سیما که هر چه آماده شده برای پخش را منتشر کنند ما هیچ مشکلی نداریم. در اینکه دولت گفته باشد که چیزی را پخش نکنید، خیر چنین کاری نکردیم. ربیعی تاکید کرد: انقدر صدا و سیما علیه دولت مطالب مختلف پخش کرده که این موضوع در مقابل آن چیز خاصی به حساب نمی‌آید. ربیعی درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: اولین اعتبار نظام رتبه‌بندی در حال تخصیص است.

وی درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: این تصمیم بسیار سخت است و با زندگی مردم سر و کار دارد از سوی دیگر اگر تصمیم‌های سخت و جان‌کاه گرفته نشود زندگی مردم به مشکل خواهد خورد. ربیعی تاکید کرد: باید به سمت ثبات در اقتصاد کلان بدون نفت برویم امروز همه از یارانه انرژی استفاده نمی‌کنند و دولت در نظر دارد به طبقات پایین جامعه گسیل داده شود. ربیعی در خصوص گزارش دولت به مجلس در مورد ۱۴ میلیارد دلار بودجه واردات کالاهای اساسی، افزود: از این میزان یک میلیارد دلار به واردات لاستیک و کاغذ اختصاص یافته، ۱۰ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی شامل خوراک انسان و دام و سه میلیارد دلار به واردات تجهیزات و داروی مورد نیاز وزارت بهداشت اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال ۹۸ نسبت به سال گذشته واردات، افزایش چشمگیری یافته است، گفت: در این مدت بیش از پنج میلیارد دلار کالا وارد شده است. دولت در سال گذشته تصمیمی برای حذف این ارز نداشت.

   دولت در راستای مدیریت روانی بازار، از حذف ارز ۴۲۰۰ خودداری کرد

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت در راستای مدیریت روانی بازار، از حذف ارز ۴۲۰۰ خودداری کرد زیرا معتقد بود در صورت حذف این ارز، با تورم ۱۲ تا ۱۳ درصدی مواجه خواهد شد. ربیعی اظهار داشت: دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴2۰۰ تومانی تا پایان سال ۹۸ ندارد. گزارش ریز اقلام وارداتی حاصل از ارز دولتی در جلسه آینده اعلام خواهد شد. وی با بیان اینکه تحریم‌ها فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است، گفت: بخش اعظم درآمدها و مالیات کشور، متکی بر درآمدهای نفتی است. سخنگوی دولت تصریح کرد: در دولت یازدهم تورم تک‌رقمی حفظ شد، اشتغال به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر رسیده و رشد اقتصادی مثبت شده بود. ربیعی گفت: موسسات بین‌المللی برای سال ۹۸ رشد مثبت را پیش‌بینی می‌کنند و اعلام می‌کنند که از رشد منفی خارج خواهیم شد. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شوک‌های ارزی در حال تخلیه است، در تورم نقطه به نقطه نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم که البته به معنای ارزانی نیست بلکه به معنای جلوگیری از گرانی بیشتر است. دلیل کاهش تورم ماهانه نیز ثبات نرخ ارز است. سخنگوی دولت با بیان اینکه ما از زندگی مردم مطلع هستیم و فشار بر طبقات حقوقی بسیار زیاد است، تاکید کرد: دهک‌های پایین و میانی در وضعیت سختی هستند، باید تاب‌آوری اجتماعی را افزایش داده و از زندگی مردم حفاظت کنیم. تلاش روزانه دولت در این راستا است.

   در صورت عدم تصویب FATF قطعاً به نفع تحریم‌کنندگان عمل خواهیم کرد

سخنگوی دولت درباره تاثیرات FATF در روابط بانکی کشورمان، تصریح کرد: از همه افراد خواهش می‌کنم که این مساله را به افرادی بسپارند که به صورت مستقیم در این ارتباط هستند. ما فکر می‌کنیم که اگر نتوانیم در جهت FATF آن چیزی که برنامه دولت است که با حفظ همه تحفظ‌ها حرکت کنیم، قطعاً به نفع تحریم‌کنندگان عمل خواهیم کرد.

   تحریم‌ها تاثیری بر بازار ارز نداشت

رییس کل بانک مرکزی نیز در واکنش به تحریم‌های جدید امریکا گفت: امریکا هر کاری می‌توانسته انجام داده، اما ایران از قله مقاومت تحریم‌ها عبور کرده است. عبدالناصر همتی در خصوص تحریم‌های جدید امریکا بر دفتر مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه اظهار داشت: همیشه گفتم و امروز هم باز تکرار می‌کنم، آنها هرکاری توانستند درباره تحریم‌ها علیه ایران انجام داده‌اند.  ادامه در صفحه 2

 

ارسال نظر