بزرگ‌ترین عقب‌نشینی ماهانه‌ نفت خام

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۵۳

گروه انرژی|

پس از آنکه چین اقدامات امریکا را «تروریسم اقتصادی» خواند، بازار نفت خام وارد دور تازه‌اى از کاهش قیمت شد. به گزارش «تعادل» بلومبرگ در این مورد نوشت که به دنبال رشد نگرانی‌ها از جنگ تجاری چین و امریکا، قیمت نفت رکورد بزرگ‌ترین کاهش ماهانه در سال جاری را شکست. جنگ تجاری چین و امریکا به بخش تقاضای نفت آسیب زد و نگرانی‌ها در مورد افزایش تنش‌های سیاسی در خلیج فارس را تحت‌الشعاع قرار داد.

روز جمعه، معاملات آتی نفت در نیویورک و لندن به پایین‌ترین نرخ‌ها در بیش از دو ماه گذشته رسید. این هفته پکن تهدید کرد که فروش مواد معدنی نادر به امریکا را محدود می‌کند و بدین‌ترتیب اصطکاک تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان افزایش یافت و به نگرانی‌ها درباره رشد اقتصاد جهانی دامن زد.

در همین حال، افزایش ناگهانی ذخایر بنزین ایالات متحده امریکا بر خلاف گمانه‌زنی‌هایی بود که بازار نفت را در حالت انقباضی می‌دیدند.

عقب‌نشینی قیمت نفت در این ماه نشان می‌دهد که مسائل مربوط به عرضه‌ که در بیشتر طول سال جاری بازارهای نفت خام را به خود مشغول کرده بودند، در حال ارایه راه‌هایی برای حل نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت هستند. اگر چه سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و متحدانش در حال کاهش تولید خود هستند، ایالات متحده امریکا تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا اعمال کرده است و آتش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی شعله‌ور شده است، اما ترس از سلامت اقتصاد جهانی قیمت‌های نفت را کاهش داد. هری چیلینگویرن، رییس بخش استراتژی بازار کالا در بی‌ان‌پی پریباس اس‌ای، بیان کرد: بازگشت تنش‌های تجاری روی قیمت‌های دارایی‌های بازار ریسک اثرگذار بوده است.

روز جمعه معاملات آتی شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا برای ماه جولای، به اندازه یک دلار و 76 سنت یا 3.1 درصد کاهش قیمت داشت و در بورس اوراق بهادار نیویورک با 54 درلار 83 سنت در هر بشکه معامله شد که پایین‌ترین قیمت از 8 مارس سال جاری بوده است. این شاخص که صبح جمعه در لندن با 55 دلار و 19 سنت معامله می‌شد، برای هفته گذشته کاهش 5.9 درصدی و برای ماه مه کاهش 14 درصدی را ثبت کرد. شاخص جهانی نفت خام، برنت نیز پس از یک سقوط 3.7 درصدی در دو هفته پیش، باز هم در معاملات آتی آی‌سی‌ای یوروپ بازار مبادلات لندن 2 دلار و 17 سنت یا 3.3 درصد سقوط کرد و به 64 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید. برنت با حق بیمه 9 دلار و 58 سنت در هر بشکه‌ای به نسبت دبلیوتی‌آی معامله شد. به گزارش بلومبرگ، البته قیمت‌ها در اواسط روز کمی رشد کردند. شاخص نفت خام برنت با 64 دلار و 99 سنت در هر بشکه معامله شد که بدین‌ترتیب، در مجموع یک دلار و 88 سنت یا 2.81 درصد افت قیمت را ثبت کرد و شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 55 درلار و 41 سنت در هر بشکه معامله شد و در مجموع یک دلار و 18 سنت یا 09 ‚ 2 درصد کاهش قیمت را برای روز جمعه به ثبت رساند. بر اساس شواهد تازه‌ای درباره میزان اثرگذاری منازعه تجاری، یکی از معیار‌های تولید چین برای ماه مه بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافته است. بر اساس ادعای افراد آشنا با موضوع، این کشور در حال بسیج کردن صنعت انرژی دولتی خود برای مبارزه طولانی‌مدت با ایالات متحده امریکا است و همچنین برنامه‌ای تهیه کرده است تا صادرات مواد معدنی نادر خود را محدود کند.

روز جمعه حراج نفت در حالی ادامه یافت که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا وعده داد تا زمانی که کشور مکزیک جلوی مهاجرت غیرقانونی مهاجران به امریکا را نگیرد، تعرفه 5 درصدی بر کالاهای آنها اعمال می‌کند.

استیفن اینز، رییس بخش تجارت در شرکت مدیریت دارایی اس‌پی‌آی بیان کرد: با توجه به آنکه در حال حاضر بازار نفت در زمره بازار ریسک قرار می‌گیرد، بالاگرفتن جنگ تعرفه‌ای خبر بدی برای پوزیشن گاوی (انتظار برای صعودی شدن قیمت‌ها) بازار نفت است.

 

ارسال نظر