رفع مشکلات صنایع در اولویت

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۰۲

پنجاه و یکمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران برگزار شد و طی آن به بررسی مهم‌ترین مشکلات توسعه‌ای استان پرداخته شد. متولی تولید کشور نیز در جمع مدیران شهرک‌های صنعتی پس از سمع مشکلات و نیازهای فعالان صنعت، از اولویت‌های وزارت صنعت در جهت رفع این مشکلات خبر داد. طبق گفته وزیر؛ «حفظ وضعیت تولید و اشتغال موجود» اولویت نخست و «فعال کردن ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی» در اولویت دوم برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت در سال 98 قرار دارد. از آنسو، مهم‌ترین مشکلاتی که مدیران صنعتی خواستار رفع آن بودند، «تامین زیرساختها از جمله آب و برق» و «موضوع مالیات بر ارزش افزوده» بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حفظ وضعیت تولید و اشتغال موجود اولویت اول سال جاری است و فعال کردن ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی و توسعه واحدهای تولیدی که امکان و پتانسیل توسعه را دارند، اولویت‌های بعدی هستند. به گزارش شاتا، رضا رحمانی در پنجاه و یکمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران با بیان این مطلب، افزود: موضوع تعمیق ساخت داخل که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را با جدیت دنبال می‌کنیم و هر کالایی که در داخل امکان ساخت دارد نباید وارد کشور شود. او با بیان اینکه در راستای حفظ وضعیت موجود، نباید واحدهای تولیدی تعطیل شوند، تصریح کرد: حتی واحدهایی که دارای بدهی به بانک‌ها هستند، نباید تعطیل شوند. رحمانی با اشاره به برخی مشکلات و مسائل مطرح شده در این جلسه، بیان کرد: کمبود برق واحدهای صنعتی، تامین سرمایه در گردش و نقدینگی و مالیات بر ارزش افزوده مسائل مهمی است که مطرح شد و باید سریعا در دستور کار قرار بگیرند.

او با یادآوری اینکه در سال گذشته واردات ۱۳۳۹ قلم کالا ممنوع اعلام شد، گفت: سال گذشته به صورت میانگین ۲۲ درصد کاهش واردات داشتیم و فروردین ماه سال جاری نیز شخصا ۱۴۹ قلم کالا را به لیست اقلام دارای ممنوعیت وارداتی اضافه کردم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بافت‌های صنعتی غیرمجاز گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و به خصوص شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در این راستا پیگیری‌های خوبی داشتند.

رحمانی با اشاره به اینکه پاکدشت در حوزه گل و گیاه ظرفیت‌های خوبی دارد، تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در این زمینه باید کمک کند و البته در حوزه بسته‌بندی جای کار بسیاری داریم. او با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها مانند پوشاک و لوازم خانگی برنامه‌هایی برای خودکفایی و تعمیق ساخت داخل داریم، گفت: شهرک صنعتی پوشاک ظرفیت خوبی است و باید از هر ایده و طرحی در حوزه پوشاک حمایت کنیم.

    نیاز به نقدینگی

 برای تکمیل پروژه‌های صنعتی

از دیگرسو، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ۲۶۰ پروژه با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در استان تهران داریم که برای تکمیل آنها حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. یدالله صادقی با بیان این مطلب، افزود: ۹ پروژه از این ۲۶۰ پروژه را برای تامین اعتبار به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران معرفی کردیم. او در ادامه تصریح کرد: یکی از این پروژه‌های معرفی شده در حوزه صنایع غذایی و تولید شیرینی فعالیت دارد و به تنهایی برای یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین بیان کرد: حدود ۶.۸ درصد از تسهیلات تبصره ۱۸ را به ما اختصاص دادند که ۱۱ میلیارد و یکصد میلیون تومان آن برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و حدود ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی و بهسازی بوده است. صادقی با اعلام اینکه یک هزار و ۸۹۸ جواز تاسیس صنعتی در استان تهران صادر شده است، اضافه کرد: یک هزار و ۳۲ فقره از این جوازها به مرحله ارایه طرح نرسیدند و حدود ۸۰۰ جواز نیز بین ۲ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.  در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۵ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هزینه کردیم که درسال جاری این رقم باید افزایش ۵ برابری یابد. صابر پرنیان افزود: در سطح شهرک‌های صنعتی استان تهران به یک هزار و ۷۰۱ مگاوات برق نیاز داریم که حدود ۵۳۷ مگاوات آن تامین شده است و تامین ۱۳۴ مگاوات به صورت اضطراری لازم و ضروری است. او همچنین اصافه کرد: به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان با برآورد سال گذشته برای تامین برق شهرک‌های صنعتی مستقر در استان تهران نیاز داریم. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اعلام اینکه به یک هزار و ۶۷۶ لیتر بر ثانیه آب در شهرک‌های صنعتی تهران نیازمندیم، گفت: تامین ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آن به صورت اصطراری و ضروری باید در دستور کار قرار بگیرد. پرنیان به کلنگ زنی شهرک صنعتی پوشاک در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و افزود: برای این شهرک ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بخش خصوصی اختصاص داده شده است که با رفع موانع این شهرک تحرک جدیدی در حوزه پوشاک ایجاد خواهد کرد. او همچنین ادامه داد: مطالعات شهرک صنعتی ict نیز توسط کنسرسیومی متشکل از «ایران»، «انگلیس» و «ترکیه» انجام شده است.

 

ارسال نظر