شائبه سیاسی کاری نسبت به ایران وجود دارد

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۰۱

رییسان 3 کمیته مجلس نمایندگان امریکا روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور درباره سوءاستفاده از طبقه‌بندی و سیاسی کردن اطلاعات پیرامون ایران ابراز نگرانی شدید کردند.

به گزارش ایرنا، در این نامه که در تارنمای رسمی مجلس نمایندگان امریکا منتشر شد، «آدام شیف»، «الیوت انگل» و «آدام اسمیت» رییسان کمیته‌های اطلاعات، امور خارجه و نیروهای مسلح درباره گزارش اخیر وزارت خارجه امریکا درباره ایران ابراز نگرانی شدند کردند. رهبران مجلس نمایندگان امریکا در این نامه گفتند عمیقا نگرانند که این گزارش حاصل انتصاب‌های سیاسی بدون توجه به اطلاعات یا تحریف معنای اطلاعات به منظور زمینه‌سازی برای اقدام نظامی باشد. در این نامه همچنین آمده است که گزارش‌های منتشر شده که حاکی است تلاش‌هایی برای سیاسی کردن ارزیابی‌های معمول پیرامون ایران، منجر به اختلاف نظرهای شدیدی در وزارت خارجه امریکا و میان این وزارتخانه و دیگر نهادهای این کشور شده است. اعضای کنگره امریکا همچنین با بیان اینکه گزارش سال 2019 وزارت خارجه این کشور 80 درصد خلاصه‌تر از گزارش‌های مشابه سال‌های پیشین بوده، نسبت به تلاش وزارت خارجه برای پنهان کردن اطلاعات از این نهاد قانونگذاری اعتراض کردند. وزارت خارجه امریکا در گزارش سالیانه خود پیرامون پایبندی کشورها به کنترل تسلیحات و عدم اشاعه که در 26 فروردین ماه در 12 صفحه منتشر کرد، با حذف برخی کشورها به شکلی غیرمتناسب بر ایران تمرکز کرده بود. این در حالی است که به گفته رییسان سه کمیته مجلس نمایندگان امریکا، گزارش‌های مشابه در سال‌های 2017 و 2018 بالغ بر 45 و 54 صفحه بوده است. این اعضای مجلس نمایندگان همچنین تاکید کردند که گزارش امسال وزارت خارجه امریکا بیشتر شامل گمانه‌ها و نظرات شخصی بوده و شائبه سیاسی کاری در ارایه اطلاعات به کنگره را تقویت می‌کند. 3  کمیته مجلس نمایندگان با بیان اینکه این گزارش از واقعیات چشم‌پوشی و اطلاعات غیر واقعی ارایه کرده، تا دوم خرداد ماه به وزارت خارجه امریکا فرصت دادند تا توضیح مفصلی درباره چگونگی تهیه این گزارش و افراد و نهادهای دخیل در تولید آن ارایه کند. خبرگزاری رویترز فروردین ماه گزارش کرد که اختلاف میان دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با «گزارش انطباق و هماهنگی بین‌المللی در خصوص کنترل تسلیحات» تشدید یافت. براساس این گزارش، وزارت خارجه امریکا روز سه شنبه 27 فروردین نسخه‌ای غیر طبقه‌بندی شده از گزارش سالیانه به کنگره را منتشر و سپس آن را حذف کرد که این موضع اختلافات تشدید شده را شدتی دوباره بخشید. وزارت خارجه امریکا در این گزارش به ادعاهای سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشته بود که چنین تلاش‌هایی از سوی ایران ممکن است نقض ان پی تی به شمار رود.

این در حالی است که در این گزارش ارزیابی نهادهای اطلاعاتی و هسته‌ای بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران که براساس 14 گزارش پیامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پایبندی کامل به برجام دنبال شده، هیچ جایی نداشت.

این موضوع در نامه رییسان 3 کمیته مجلس نمایندگان امریکا نیز منعکس شده و این نمایندگان انعکاس این ارزیابی‌ها را وظیفه دولت ترامپ براساس «قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران» مصوب کنگره دانسته‌اند که در گزارش مزبور نقض شده است.

   دولت ترامپ درباره ایران

جلسه محرمانه‌ای با کنگره برگزار می‌کند

در همین حال منابع آگاه در کنگره امریکا اعلام کردند که مقامات دولت دونالد ترامپ در هفته پیش رو، جلسه‌ای محرمانه درباره ایران با تمام اعضای مجلس سنا برگزار خواهند کرد. به گزارش روز جمعه خبرگزاری رویترز، برخی اعضای کنگره اعلام کردند که مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جینا هاسپل رییس سازمان اطلاعات مرکزی، جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش و پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت امریکا سه شنبه هفته آینده این جلسه را برگزار خواهند کرد.  این تصمیم پس از درخواست نمایندگانی از هر دو حزب امریکا اتخاذ شده است.  اعضای کنگره امریکا هفته‌هاست که به علت عدم ارایه اطلاعات کافی در مورد تنش با ایران به دولت ترامپ اعتراض کرده‌اند. برخی اعضای مجلس نمایندگان امریکا نیز اعلام کردند که این هفته انتظار برگزاری یک جلسه با حضور پمپئو را دارند، اما جزییات آن هنوز نهایی نشده است. این در حالی است که روسای 3 کمیته مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور درباره سوءاستفاده از طبقه‌بندی و سیاسی کردن اطلاعات پیرامون ایران ابراز نگرانی شدید کرده بودند.رهبران مجلس نمایندگان امریکا در این نامه گفتند عمیقا نگرانند که این گزارش حاصل انتصاب‌های سیاسی بدون توجه به اطلاعات یا تحریف معنای اطلاعات به منظور زمینه‌سازی برای اقدام نظامی باشد.

 

 

ارسال نظر