ضرورت اطلاع مردم از چگونگی صرف بودجه

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۶:۰۳
کد خبر: ۱۳۷۶۲۳

معاون قوانین مجلس با بیان اینکه مردم باید مطلع باشند که بودجه و پول آنها در کجا و به چه شکلی مصرف می‌شود، گفت: یکی از موارد قضاوت درباره عملکرد دولت‌ها، چگونگی تنظیم بودجه‌های سالیانه است. حسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت شفاف‌سازی بودجه اظهار کرد: به نظر می‌رسد حق مردم است که از همه امور آگاه باشند و شفاف‌سازی به حدی باشد که از جزییات تصمیمات نهادهای دولتی و حاکمیتی مطلع باشند و یکی از این موارد هم موضوع بودجه است.

وی افزود: طبعا مردم باید مطلع باشند که بودجه و پول آنها در کجا و به چه شکلی مصرف می‌شود و یکی از موارد قضاوت درباره عملکرد دولت‌ها، چگونگی تنظیم بودجه‌های سالیانه است. این حقوقدان یادآور شد: لایحه بودجه در جلسات مجلس مطرح می‌شود و سپس قانون بودجه منتشر می‌شود و فکر نمی‌کنم از این جهت مشکل خاصی در کشورمان باشد که مثلا مواردی محرمانه باشد، با اینکه ممکن است مردم علاقه‌ای نداشته باشند جزییات را بدانند ولی موارد مخفی در بودجه وجود ندارد.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه عمدتا نقش رسانه‌ها در آگاهی مردم در زمینه شفاف‌سازی بودجه بسیار پررنگ است، گفت: در همه دنیا رسانه‌ها نسبت به بودجه و به تعبیر ما- تبصره‌های بودجه - حساسیت‌های خاصی دارند و قبل از اینکه بودجه ارایه شود، گمانه‌زنی‌ها شروع می‌شود تا زمانی که بودجه توسط دولت مطرح و در مجلس تصویب و به تایید برسد و نهایی شود. وی در پایان گفت: بودجه یک امر تخصصی است و شاید عامه مردم توان آن را نداشته باشند که همه موارد بودجه را بخوانند و از آن مطلع شوند. باید رسانه‌ها همان مواردی که به نظر می‌رسد بر سرنوشت مردم تاثیر دارد را به سمع و نظرشان برسانند تا شفاف‌سازی لازم راجع به بودجه انجام شود.

 

 

ارسال نظر