سازوکار ویژه مالی توسط اروپایی‌ها به‌زودی ثبت می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۴۹

گروه ایران|

 مهم‌ترین خبر پس از جلسه دیروز هیات دولت را محمدجواد ظریف به خیرنگاران داد. وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران از ثبت SPV در آینده نزدیک توسط اروپایی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به محض اطلاع پیدا کردن از طرح و تحولی تلاش می‌کنند مانع این اقدام شوند، اروپایی‌ها می‌خواهند که این مرحله را تا به نتیجه رسیدن آن در حالت محرمانه دنبال کنند. به گزارش تعادل، «اقتصاد و معیشت با طعم دیپلماسی»؛ عنوان مناسبی است که می‌توان برای نشست روز گذشته اعضای کابینه دوازدهم با خبرنگاران در نظر گرفت؛ نشستی که با توجه به حضور رییس‌جمهوری و برخی اعضای کابینه در سفر استانی سمنان پیش بینی می‌شد که کم رمق‌تر از هفته‌های گذشته برگزار شود؛ اما حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه و چهره‌های اصلی اقتصادی دولت در حیاط دولت؛ نشست خبری روز گذشته را به نشست خبرسازی بدل کرد که بخشی از ابهامات بودجه سال 98را نیز روشن کرد. اولین چهره‌ای که از پله‌های ساختمان ریات جمهوری به سمت خبرنگاران آمد؛ ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بود که درباره دامنه وسیعی از موضوعات روز دیپلماسی از جمله سرنوشت مکانیسم مالی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا و سرانجام تلاش دلواپسان در بهارستان برای استیضاح وزیر خارجه صحبت کرد.  از میان چهره‌های اقتصادی هم محمدباقر نوبخت و محمدنهاوندیان در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا درباره مهم‌ترین موضوعات اقتصادی کشور صحبت کنند . ماحصل حضور نوبخت اما در میان خبرنگاران منجر به رونمایی از قیمت بنزین در بودجه به عنوان یکی از اعداد مهم بودجه سال 98 شد؛ نوبخت قیمت هربشکه نفت را به‌طور متوسط ۵۴ دلار در بودجه عنوان کرد، ضمن اینکه از عدد 1000تومان برای هر لیتر بنزین در سال آینده پرده‌برداری کرد؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد دولت بیشتر از هر عامل دیگری خواستار افزایش دامنه‌های ثبات در اقتصادی کشورمان است و از هر تصمیمی که به نوعی این ثبات را دچار خدشه و نوسان کند پرهیز می‌کند.  نوبخت درباره قیمت ارز در بودجه 98 هم گفت: آنچه برای نرخ تسعیر ارز پیش بینی شده است 14 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی است که برای کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های کشاورزی است.  او بیان کرد: «رشد ریالی بودجه نسبت به سال گذشته 12 درصد است.»  او درباره حذف یارانه ثروتمندان گفت: امسال هم این موضوع در دستور کار است اما از آنجایی که این موضوع نیاز به اطلاعات بیشتری دارد در جهت اجرایی کردن این امر، توزیع یارانه‌ها را استانی کردیم و به هر استان به تعداد یارانه بگیرها پرداخت می‌کنیم و باقی هم صرف طرح‌های عمرانی آنها می‌شود. رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره وجود یک سال سخت برای اقتصاد ایران و راهکارهایی که دولت برای عبور با کمترین هزنیه از این دوره سخت دارد گفت: در همه بخش‌ها تلاش کردیم واقع بینانه ببینیم و در هزینه‌ها تعدادی از ردیف‌ها را حذف کردیم تا براساس واقعیت‌ها بودجه را تنظیم کردیم تا از این سال سخت، به آسانی عبور کنیم.  او درباره افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت گفت: دوستان مجلس می‌گویند که این افزایش قیمتی بصورت پلکانی باشد یعنی حقوق کمتر، بیشترین افزایش وحقوق بیشتر کمترین افزایش را داشته باشد، این افزایش تا سقف 20 درصد است اما دربرخی از گروه‌های شغلی افزایش حقوق بیش از 20 درصد است .

  به زودی شاهد ثبت «اس.‌پی.‌وی» خواهیم بود

پس از آنکه برخی چهره‌های مجلس خواستار استیضاح ظریف شدندو البته این طرح از دستور کار خارج شد، وزیر امورخارجه در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به پرسش‌های آنان پاسخ دهد.  ظریف در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره موضوعات اخیری که از سوی آمریکایی‌ها درباره مبحث موشکی ایران مطرح شده است، اظهار کرد: واضح است که آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی اعلام کردند که نه برجام و نه قطعنامه 2231 فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند. وی ادامه داد: هم خانم شرمن در دوره مذاکرات این حرف را زد و هم آقای برایان هوک دو ماه پیش گفت قطعنامه 2231 از ایران در مورد یک نوع به خصوصی از موشک تقاضا می‌کند. ظریف تاکید کرد: ما اصلا برنامه سلاح هسته‌ای نداریم، موشکی را هم برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه زن هستند فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است. با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و ناقض تعهداتش در قطعنامه شورای امنیت و خود برجام است، ناچار است برای اینکه پوششی جهت نقض‌های خود دست و پا کند این ادعاها را انجام دهد؛ اما همان‌طور که دیدیم دیروز شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بی‌جا را بررسی کند. وی سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران درباره بازگشت ناوهای آمریکایی به خلیج فارس چیست، گفت: ما همیشه اعتقاد داشتیم حضور خارجی‌ها در خلیج فارس مخل امنیت خلیج فارس است و به نفع هیچ‌کس نیست. هنوز هم همین اعتقاد را داریم. سابقه این کار هم همین موضوع را اثبات کرده است. وی با بیان اینکه « موضوع استیضاح به نمایندگان محترم مجلس مربوط است» از نتیجه پرسش و پاسخ‌ها با مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر تصمیم گرفتند استیضاح را ادامه دهند، حتما در خدمتشان خواهم بود و اگر تصمیم گرفتند منتفی‌اش کنند حتما به تصمیم آنها احترام می‌گذاریم. وی در ارتباط با آخرین اخبار از همکاری اروپا با ایران در حوزه برجام نیز گفت: خبرهایی که هفته گذشته در سفرهایمان به بروکسل و ژنو شنیدیم این است که توافق‌های نهایی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد ثبت SPV (ساز و کار مالی) خواهیم بود. وزیرامور خارجه تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها به محض اطلاع پیدا کردن از هر تحولی می‌خواهند مانع اجرای آن شوند، اروپایی‌ها می‌خواهند این مرحله را به صورت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند. بنابراین خودشان این مرحله را ادامه می‌دهند و وقتی به نتیجه رسیدند اعلام می‌کنند. ظریف در ارتباط با موضوع بررسی‌ «سی‌اف‌تی» در مجلس گفت: آنچه من خبر دارم این است که بعد از بررسی که در کمیسیون امنیت ملی با کمک شورای نگهبان شد، برخی ایرادات شورای نگهبان اصلاح شد و اصلاح آن ایرادات به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در برخی موارد که معمول است ایرادات شورای نگهبان به مجمع تشخیص می‌رود، ‌مجلس با اصرار بر موضع خودش آنها را به مجمع ارسال می‌کند که به نظر من موضوع مهم نیست.

 وی ادامه داد: موضوع مهم ایراد اصلی شورای نگهبان به تعریف اقدامات تروریستی بود که فکر می‌کنم با اصلاحی که در مجلس صورت گرفت این موضوع برطرف شد. وزیر امور خارجه سپس با اشاره به تعهدات ایران در پیمان نامه پاریس در حوزه گازهای گلخانه‌ای گفت: برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که در این موضوع بسیار مهم بین‌المللی که می‌تواند منافع ما را متاثر کند حضور فعال داشته باشد. غیاب از محافل بین‌المللی هیچ وقت، کمکی نکرده است. تفاوت ما با ایالت متحده در میزان تعهداتی است که داریم و حتما میزان تعهدات ما از میزان تعهداتی که خودمان برای خودمان در داخل کشور تعریف کرده‌ایم کمتر است.

  ماجرای 15میلیارد یوروی گم شده

دومین چهره اقتصادی کابینه که روبه روی خبرنگاران ایستاد معاون اقتصادی رییس‌جمهوری بود که درباره خبر مربوط به گم شدن ۱۵ میلیارد یورو حاصل از صادرات غیرنفتی، یادآورشد: با توجه به واقعیاتی که ما در صادرات مان داریم و مسائل تحریمی و محدودیت‌هایی که می‌گذارند باید از انعطاف‌پذیری کامل برخوردار باشیم.

محمد نهاوندیان در پاسخ به این پرسش تعادل که آیا رقم ۱۵ میلیارد یورو از صادرات غیرنفتی ما گم شده یا خیر؟ افزود: سیاست ارزی تجاری کشور به صراحت و روشنی اعلام شده است. خود صادرکنندگان هم کاملا با این سیاست همراهند که ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد کشور برگردد منتها با توجه به واقعیاتی که ما در صادرات‌مان داریم و مسائل تحریمی و محدودیت‌هایی که می‌گذارند باید از انعطاف‌پذیری کامل برخوردار باشیم. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری تاکید کرد: اینکه صادرکننده‌ای ارز خود را به مصرف واردات می‌رساند یا در سامانه نیما عرضه می‌کند یا در صرافی‌ها عرضه می‌کند اینها جزییاتی است که ما باید دست فعالان اقتصادی را باز بگذاریم. به‌هرحال صادرکننده‌ای که می‌خواهد صادراتش ادامه پیدا کند باید آن ارز را بدل به ریال کند تا بتواند در داخل یا تولید کند یا از عرضه کنندگان خریداری کند و اتفاقا آمدن ارز صادرکنندگان به بازار یکی از عوامل ثبات در بازار ارز در هفته‌های اخیر است.

نهاوندیان درباره وضعیت صادرات غیر نفتی نیز گفت: سیاست دولت در این باره این است که به سمت تسهیل تجاری حرکت کنند و صادرات کشور همچنان که آمار شش ماهه اخیر نشان داد، یک مسیر رو به رشد مستمر داشته و سیاست دولت حمایت از صادرات غیر نفتی است.

      آیا افزایش حقوق‌های متناسب با تورم است؟

دیگر چهره اقتصادی حاضر در نشست رییس سازمان اداری استخدامی کشور نیز در پاسخ به پرسشی درباره تناسب افزایش دستمزدها با تورم موجود در جامعه گفت: فعلا در قانون بودجه منابع مالی افزایش حقوق کارکنان دولت 20‌درصد پیش بینی شده اگر قرار باشد بیشتر شود، در زمان بررسی بودجه در مجلس مشخص می‌شود.

انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت را با توجه به وضعیت تورم، کافی می‌دانید یا خیر، گفت: مرجع اعلام وضعیت تورم بانک مرکزی و مرکز آمار هستند و تا پایان سال رقمی که اعلام کنند، مرجع ماست و بر اساس آن حقوق کارکنان دولت افزایش می‌یابد، ولی فعلا در قانون بودجه منابع مالی افزایش حقوق کارکنان دولت 20 درصد پیش بینی شده اگر قرار باشد بیشتر شود، در زمان بررسی بودجه در مجلس مشخص می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که احتمال خالی شدن فضای مدیریتی کشور با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشستگان چقدر مطرح است، گفت: اساسا در حوزه قانون‌گذاری نباید ما رویکردهای صفر و یک داشته باشیم. یعنی وقتی قوانین را بررسی و تصویب می‌کنیم قوانین خاصی را باید در نظر داشته باشیم. انصاری تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مبتنی بر این مطلب بود که به برخی موارد خاص در تصویب این قانون توجه لازم نشده است و از مجلس خواستند که این اشکال را رفع کنند و ان‌شاءالله مجلس با کمک دولت سعی می‌کند در تامین نظر مقام معظم رهبری اصلاحات لازم را به عمل آورد.

رییس سازمان اداری استخدامی کشور در پایان تاکید کرد: نظر آقای رییس‌جمهوری و دولت این بود که ما از جوان‌تر شدن مدیریت کشور باید استقبال کنیم و پیش از این هم در تابستان 96 مصوبه‌ای در شورای عالی داشتیم که در برنامه ششم توسعه سن مدیریت کشور را کم کنیم و این در دولت هم بوده است، ولی مواردی هست که ما ناچاریم از سرمایه مدیریتی و کارشناسی کشور استفاده کنیم، اما باید راهکارهای درستی برای تشخیص این موارد اتخاذ کنیم.

      بازار مسکن متاثر از تحولات بازار ارز است

ماجرای تکراری مسکن مهر و برنامه‌هایی که وزارت راه وشهرسازی برای اتمام این پروژه دارد؛ پرسش تکراری این روزهای خبرنگاران از وزیر تازه بر صدر نشسته راه و شهرسازی است.  اسلامی در پاسخ به پرسش‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود گفت: بازار مسکن تابعی از شرایط اقتصادی است و متاثر از تحولاتی است که در بازار ارز رخ داد و الزاما به خود بازار مسکن مربوط نمی‌شود.

محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که دولت برای کاهش قیمت مسکن چه برنامه‌ای دارد، گفت: بازار مسکن تابعی از شرایط اقتصادی است و متاثر از تحولاتی است که در بازار ارز رخ داد و الزاما به خود بازار مسکن مربوط نمی‌شود. مهم این است ما در جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط و کم‌درآمد، برنامه متنوعی داشته باشیم و به آنان کمک کنیم تا صاحب مسکن شوند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهم‌ترین گامی که در این راستا در هفته گذشته برداشته شد، ابلاغ احداث صدهزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده بود که تفاهمنامه‌هایش مبادله شده بود و منابعش هم پیش بینی شده بود. همچنین به استانداران ابلاغ کردیم که در 270 محله در شهرهای گوناگون کشور، با مدیریت استانداران این واحدهای مسکونی توسط خود مردم یا توسعه گران با اراضی که خودشان در اختیار دارند یا اراضی که ما در اختیارشان می‌گذاریم احداث شود.

اسلامی تاکید کرد: احداث صدهزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک را هم در نظر داریم که با همکاری بنیاد مسکن در دستور کار است و بزودی ابلاغ می‌شود و احداث سالیانه ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید را هم داریم که این برنامه هم تدوین شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل حدود پانصدهزار واحد مسکونی را در نظر داریم، گفت: تقریبا در همه پروژه‌های مسکن مهر این فراخوان داده شده است که به همه مجریان و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده که با توجه به شرایطی که هست این پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: حدود 60 هزار واحد مسکونی از مسکن مهر که بدون متقاضی بود را در اختیار کمیته امداد قرار دادیم با هم تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که آنها بتوانند این واحدها را تکمیل کنند و در اختیار قشر آسیب پذیر جامعه قرار دهند.

      نظام رتبه‌بندی در بودجه 98 قرار گرفت

وزیر آموزش و پرورش از قرار گرفتن نظام رتبه بندی معلمان در بودجه سال 98 خبر داد.

سیدمحمد بطحایی اظهار کرد: کار نظام رتبه بندی در حال پیشرفت است، تا آخرین خبرهایی که من دارم نیز این موضوع در بودجه سال 98 هم در نظر گرفته شده است. منتظر ارایه بودجه به مجلس هستیم تا تکلیف این موضوع روشن شود. پیشنهادی که در کمیسیون اجتماعی دولت ارایه شد به تصویب رسید و در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. هدف اصلی رتبه بندی افزایش حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های معلمان است اما یکی از آثار توانمندی این است که با ارتقای شایستگی‌ها حقوق‌ها هم افزایش می‌یابد.

 

 

ارسال نظر