«اف‌ای‌تی‌اف» خوب باشد یا بد، لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۷۳
«اف‌ای‌تی‌اف» خوب باشد یا بد، لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است

ایران|

برنامه سفرهای استانی کابینه دوازدهم که بعد از خروج ترامپ از برجام و بروز برخی نوسانات اقتصادی سرعت بیشتری پیدا کرده، دیروز با سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان ادامه پیدا کرد. سفرهایی که هرچند منتقدان دولت تلاش می‌کنند با سکوت و در برخی موارد حاشیه‌سازی از کنار آن عبور کنند، اما واقعیات میدانی نشان می‌دهد که سفرهای استانی از جمله برنامه‌هایی است که ارتباط دولت با مردم را به نزدیک‌ترین سطوح ارتباطی ارتقا می‌دهد و تصاویر بکری از مواجهه چهره به چهره دولتمردان و مردم خلق می‌کند؛ چرا که مردم این فرصت را پیدا می‌کنند که از نزدیک و رو در رو رییس‌جمهور منتخبشان و اعضای کابینه‌اش را ببینند؛ مطالبات خود را با صدای بلند مطرح کنند؛ صحبت‌های رییس‌جمهورشان را بشوند و در نهایت کاروانی را که با هدف پیگیری فرآیند توسعه استانی و بهبود شاخص‌های خدماتی و رفاهی میهمان شهر و استان شان شده است .  حسن روحانی رییس‌جمهور عصر سه شنبه در ادامه سفر خود در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با بیان اینکه نقد و نظر آزادانه دانشجویان در این جلسه، نشانه توفیق جنبش دانشجویی است، اظهارداشت: نقد سازنده و دلسوزانه به نفع حال و آینده کشور است. نقد سازنده و دلسوزانه به نفع حال و آینده کشور است. وی ادامه داد: مسوولان نماینده واقعیت امروز جامعه و دانشجویان نماینده آینده مطلوب‌تر و ایران آزادتر و آبادتر هستند. اگر قرار است جلوی امریکا بایستیم؛ مشکلات و زخمی شدن و زخمی کردن هم جزو این رویارویی است. مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان پرداخت کنیم. روسای قوا به اتفاق لوایح ۴ گانه مرتبط با پولشویی را تایید کرده اند؛ راه‌حل مشکلات شفافیت است نه جنجال. رییس‌جمهور تصریح کرد: «اف‌ای‌تی‌اف» خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است. به وزیر علوم بارها گفته‌ام روبروی زندانی کردن دانشجو به بهانه‌های سیاسی بایستد. روسای قوا به اتفاق لوایح ۴ گانه مرتبط با پولشویی را تایید کرده اند؛ راه‌حل مشکلات شفافیت است نه جنجال. وی بیان داشت: حتی اگر دشمن غداری مثل امریکا و رژیم صهیونیستی نداشته باشیم؛ اداره امور و طرح‌هایی چون تحول سلامت، کار آسانی نیست. برجام راه را برای نفت، تجار و بانک‌ها باز کرد و سرمایه زیادی وارد کشور شد. قبل از برجام دنیا ایران را محکوم می‌کرد و امروز امریکا را. سال گذشته امریکا ۸ بار مستقیم و امسال ۳ بار غیر مستقیم درخواست مذاکره داشت، بر مبنای عزت مردم نپذیرفتم.رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه در شورای امنیت ترامپ شکست خورده است، گفت: اگر قرار است جلوی امریکا بایستیم؛ مشکلات و زخمی شدن و زخمی کردن هم جزو این رویارویی است. اگر فکر می‌کنید امریکا پیروز است، بدانید که امروز ایران پیروز است و ترامپ شکست خورده است.

  امریکا به دنبال کودتای اقتصادی بود

روحانی، پیش از این در ورزشگاه تختی شاهرود در جمع مردم این شهرستان صحبت می‌کرد با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران نخواهد گذاشت لبخند بر لبان دشمن نقش ببندد، خاطرنشان کرد: امریکا به دنبال کودتا در کشور ما بود اما ناموفق شد؛ او به دنبال تحریم ایران و جدا کردن خوزستان و حمله از طریق عفلقیان بود، اما ناموفق شد؛ او همچنین به دنبال تحریم سرزمین ایران و شکستن قدرت این کشور بود، اما ناموفق شد. وی تصریح کرد: امریکا بداند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و او قادر به این نیست که جلوی فروش نفت ایران را بگیرد؛ بدانید که اگر روزی امریکا بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد. روحانی در ادامه‌ با اشاره به اینکه امریکا می‌خواهد رابطه ملت ایران با دنیا را تضعیف کند، خاطرنشان کرد: امروز رابطه ایران بیشتر از هر زمان دیگری با دنیا برقرار است و ما با همسایگان خود روابطی صمیمی داریم و خواهیم داشت؛ امریکا قادر نیست که رابطه ما با ملت‌های منطقه که در طول قرن‌ها به عنوان همسایه مهربان در کنار هم بوده‌ایم را بر هم بزند. آنها همچنین قادر نیستند که روابط تجاری ما را با منطقه و دنیا قطع کنند. رییس‌جمهوری اضافه کرد: امریکا باید این را بداند که در سراسر سرزمین ایران، مردم ما با کشورهای منطقه و جهان روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود را حفظ خواهند کرد و همچنان ارتباطاتمان را با همسایه‌ها و کشورهای اسلامی و جهان توسعه خواهیم داد. روحانی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به اقدامات امریکا برای طرح مجدد موضوع ایران هراسی در منطقه و دنیا گفت‌: امریکا به دنبال آن است که اروپا چین و هند و همسایگان ایران را از ایران جدا کند. این‌ در حالی است که ما دشمن هیچ ملتی از همسایگان خود نیستیم و نخواهیم بود. امریکا نمی‌تواند میان ایران و همسایگان او و همچنین کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کند. او با بیان اینکه امریکا طی ماه‌های اخیر در چندین زمینه در مواجهه با ایران با شکست مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: نخستین شکست امریکایی‌ها، تلاش برای مبارزه با قدرت ایران از طریق جلب نظرات کشورها و سیاستمداران جهان بود اما به جز دو کشور کوچک و یک رژیم صهیونیستی، هیچ کشوری نه تنها از آنهاحمایت نکرد، بلکه همه تحریم‌های امریکا علیه ایران را محکوم کردند. رییس‌جمهوری همچنین به شکست‌های پیاپی ایالات متحده امریکا در چندین پرونده حقوقی در مراجع بین‌المللی اشاره کرد و اظهار کرد: مردم بدانند طی دو، سه ماه اخیر امریکایی‌ها را در مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل، دادگاه لاهه و دادگاه عالی کشور ایتالیا در مصاف‌های حقوقی به شکست کشاندیم و این به معنای پیروزی دیپلمات‌های ایران، حقوق دانان این کشور، ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح در برابر دشمنان است.

 بودجه‌ای برای تمام فصول اقتصادی

رییس‌جمهوری با اشاره به برخی از جزییات بودجه سال ۹۸، خاطرنشان کرد: در این بودجه ۴۳۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمومی پیش‌بینی شده است که ان‌شاء‌الله با همت و ایثار مردم و وحدت دولت و ملت و همچنین تلاش نمایندگان این بودجه مصوب خواهد شد و با وجود میل امریکا در سال آینده اجرا خواهد شد. او ادامه‌ داد: در بودجه سال آینده کالاهای اساسی مردم را با قیمتی مناسب تنظیم خواهیم کرد. همچنین به حقوق بگیران ثابت که در فشار قرار دارند در بودجه سال آینده در حد توان و امکان دولت کمک خواهد شد. همچنین به حقوق حقوق بگیران و بازنشستگان در سال ۹۸، ۲۰ درصد اضافه خواهد شد. روحانی با تاکید بر اینکه در بودجه سال ۹۸ برای اشتغال، حرکت و تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات در سراسر کشور تلاش‌های بسیاری خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در سال آینده شاهد تحولی بسیار خوب در زمینه مسکن خواهیم بود. به گونه‌ای که نگرانی‌های مردم برای مسکن‌دار شدن خانه اولی‌ها و ساختمان‌های فرسوده بر طرف شود. دولت همچنین با فقر مطلق مبارزه خواهد کرد و به تمام وعده‌هایی که رییس‌جمهوری در انتخابات سال ۹۶ به ملت بزرگ ایران داد، عمل خواهد شد. روحانی با تاکید بر اینکه از وعده‌های انتخاباتی خود عقب‌نشینی نخواهم کرد و به قول‌هایی که داده‌ام عمل می‌کنم، اضافه کرد: البته شرایط امروز کشور، شرایطی است که باید هماهنگی، وحدت و انسجام بیشتری نسبت به قبل وجود داشته باشد، چرا که با انسجام و وحدت از مشکلات پیش رو خارج خواهیم شد. وی با انتقاد از طرح برخی از مطالب در برخی رسانه‌ها درباره بحران بیکاری و تورم در کشور، گفت‌: کشور در بحران قرار ندارد و نخواهد بود و ابر تورم و ابر بیکاری ما را تهدید نخواهد کرد؛ عده‌ای به ناروا و نادانسته این حرف‌ها را در روزنامه‌ها و تبلیغات خود مطرح کرده‌اند.

 مشکلی ریشه دار به نام آب

رییس‌جمهوری در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات و معضلات پیش روی استان سمنان، اظهار کرد: مساله آب، یکی از معضلات امروز استان سمنان و کل کشور است.

مساله آب مشکلی بزرگ و عمومی و ملی است که باید برای آن به دنبال راهکارهایی باشیم.

وی با اشاره به میزان بارش نزولات آسمانی در آغاز سال جاری آبی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه میزان نزول باران در ابتدای سال جاری آبی، در وضعیت خوبی قرار دارد و ما امیدواریم که در ادامه سال نیز شاهد بارش باران باشیم.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نیازمند انتقال آب از حاشیه کشور به داخل کشور هستیم، گفت‌: امروز باید برای تامین نیازهای آب بخشی از آب مورد نظر خود را از آب‌های جنوب و بخش دیگر را از آبهای شمال کشور تامین کنیم. همچنین نخواهیم گذاشت که در این مسیر مردم استان‌های دیگر به زحمت بیفتند و محیط زیست در استان‌های دیگر به خطر بیفتد.

روحانی با اشاره به برگزاری جلسات شورای عالی آب، اظهار کرد: امروز از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان بر طرف شده است و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است. از فردا صبح اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

او همچنین با اشاره به درخواست مردم استان سمنان برای بین‌المللی شدن فرودگاه شاهرود، گفت‌: تمام مقدمات مربوط به تبدیل فرودگاه شاهرود به فرودگاه بین‌المللی در کمیسیون‌های مختلف دولت انجام شده و موضوع به تصویب هیات وزیران رسیده است و من نیز امروز اعلام می‌کنم که وزارت راه باید این مصوبه را اجرایی و عملیاتی کند، چرا که حق مردم شاهرود است تا بتوانند محصولات خود را به کشورهای هدف برسانند.

رییس‌جمهوری همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت برای گازرسانی به روستاهای استان سمنان، گفت‌: در حال‌ حاضر ۹۷ درصد از جمعیت این استان دارای گاز هستند و ۱۸ روستا نیز در دست اقدام برای گازرسانی هستند. ان‌شاء‌الله دولت تلاش خواهد کرد که تا پایان دوره دوازدهم تعداد روستاهایی که گاز رسانی شده‌اند را به بالای ۹۰ درصد برساند.

  نقد دلسوزانه به نفع کشور و آینده است

بعد از صحبت در جمع مردم شاهرود، شرکت در جلسه توسعه استانی و افتتاح برخی از پروژه‌های صنعتی و معدنی استان، روحانی راهی سمنان شد تا در دانشگاه این شهر ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان و اساتید از راهبرد‌های دولت برای بهبود وضعیت آموزشی و رفاهی دانشجویان نیز صحبت کند. مراسمی که در دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار شد و در آن برخی وزرا، رییس‌جمهور را همراهی می‌کردند.

رییس‌جمهور در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های دولت برای شنیدن صدای منتقدان و مخالفان گفت: نقد حق دانشجوست و نقد دلسوزانه به نفع کشور و آینده است.

در آغاز مراسم نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان به رییس‌جمهور و هیات همراه خیر مقدم گفت و هشت نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، در محورهای هزینه‌های زندگی، ضعف مدیریت، ضرورت نگرش فرهنگی نسبت به توسعه کشور، ابهام در آینده شغلی دانشجویان پس از اتمام تحصیلات و رشد قارچ گونه دانشگاه‌ها سخنرانی کردند.

روحانی پس از شنیدن سخنان دانشجویان، پشت تریبون رفت و پس از تبریک فرا رسیدن روز دانشجو به آنها گفت: همه جنبش‌های دانشجویی در سراسر کشور از فداکاری سه دانشجو نشات گرفته که پیام مهمی برای ماست.

وی افزود: این پیام این است که تعداد اندکی که برای دستیابی به هدف بلندی ایستادگی می‌کنند، خدا اثر آن را برای همه تاریخ در اذهان مردم باقی می‌گذارد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه نقد حق دانشجو و نقد سازنده دلسوزانه به نفع آینده کشور خواهد بودگفت: کی ما چنین فضایی داشتیم که دانشجو با آزادی و لحن خودش دولت را نقد کند؟

وی تاکید کرد: ما نماینده واقعیت موجود جامعه هستیم و شما دانشجویان نماینده چیزی هستید که مطلوب جامعه است.

رییس‌جمهور خطاب به دانشجویان گفت: خودتان را برای مدیریت کشور آماده کنید اما اداره کشور حتی اگر هیچ دشمنی هم نداشته باشیم، کار آسانی نیست.

روحانی با بیان اینکه مرجع اعلام رقم تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است گفت: دانشجویان متخصصی که مدیریت این بخش را بر عهده دارند و به این موضوع تسلط دارند باید نرخ تورم را اعلام کنند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران گفت: در این جنگ همه باید فشارها و سختی‌ها را با هم تحمل کنیم چون همه در یک جبهه هستیم و در سنگر ماندن سخت است و کار عظیمی در پیش داریم.

 

 

ارسال نظر