اظهارات «ظریف» درباره پول‌شویی واقعیت مسلم است

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۰۴

سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان محمدجواد ظریف درباره پول‌شویی را یک واقعیت روشن و مسلم عنوان‌ کرد و گفت: متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند از این مساله بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به اینکه با توجه به قوانینی که در رابطه با اجرای «اف‌ای‌تی‌اف» و «سی‌اف‌تی» در کشور وجود دارد ارتباطی این مسائل با پول‌شویی چیست که اخیرا وزیر امور خارجه آن را مطرح کرده‌اند، گفت: این یک بحث فنی است و طی هفته‌های اخیر صحبت‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. موضوعی که وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند واقعیت روشن و مسلمی بود که متاسفانه کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت‌های وی اضافه کرد تا تبلیغات خود را سامان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: وزیر خارجه در رابطه با پولشویی واضح و کامل توضیح دادند و در صحبت‌های خود نه ارگان و نه از فرد مشخصی را متهم نکردند ولی بر ضرورت مقابله این پدیده شوم که ملت و اقتصاد را متضرر می‌کند اعم از فرار مالیاتی یا قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

قاسمی خاطرنشان کرد: روز گذشته هم در کمیسیون امنیت ملی آقای ظریف حضور داشتند و تا حد زیادی مساله روشن شده است.متاسفانه برخی گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند تا از این مساله بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند و مساله‌ای که می‌توانست بخش‌هایی از آن مرتبط با سیاست خارجی باشد و بر همکاری‌های اقتصادی اثرگذار باشد را به منازعات حزبی و گروهی انتقال دادند.

 پیچیدگی؛ علت طولانی شدن اجرای «اس‌پی‌وی»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ساز و کار مالی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: درباره این سازوکار هفته گذشته تماس‌هایی با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل انجام شد و پیگیری‌ها و صحبت‌های لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه توقعات ایران برای طرف‌های اروپایی کاملا مشخص و روشن است، افزود: این چارچوب و شکل ساز و کار به دلایلی در برخی از حوزه‌ها تکمیل نشده و ما اصرار داریم با توجه به تعهداتی که طرف‌های ذی‌ربط دارند، با اراده و جدیت بیشتر به تکمیل این ساز و کار اقدام کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اراده لازم را در اتحادیه اروپا و 1+4 می‌بینیم، یادآور شد: علت کندی و طولانی شدن این ساز وکار علاوه بر پیچیدگی موضوع، ناشی از روند تصمیم‌سازی در مجموعه اتحادیه اروپا و همچنین فشارهای بی‌حد و اندازه ایالات‌متحده امریکا بر کشورهای اروپایی است.

قاسمی با اشاره به فشارهای امریکا بر اتحادیه اروپا ادامه داد: این سازوکار می‌تواند برای همکاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا در عرصه بین الملل بسیار مهم باشد.

وی در پاسخ به اینکه سازو کار در چه زمانی اجرایی می‌شود، یادآور شد: معمولاً در سیاست خارجی و دیپلماسی به خصوص در مباحث فنی و خاص، زمان گذاری مشخصی را دنبال نمی‌کنیم اما کار را بطور جدی دنبال می‌کنیم.

قاسمی اضافه کرد: مهم روند کار است و هرگاه به نتیجه مطلوب برسیم - به خصوص در این موضوع - طرف‌های اروپایی رسما توضیحات بیشتر را خواهند داد.

 تلاش امریکا برای تشنج در روابط ایران و اروپا

قاسمی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید اظهارنظرهای وقیحانه مقامات امریکا ناشی از کم‌تحرکی دستگاه دیپلماسی در زمینه خروج امریکا از برجام است، اظهار داشت: اتهام‌زنی‌های مقامات امریکایی به جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف وجود داشته است؛ این اتهام زنی‌ها در مقاطعی روند افزایشی یا کاهشی داشته اما تلاش برای ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی و تضعیف ایران از سیاست‌های روشن و مشخص امریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح این مساله که ایران موشک‌هایی را می‌سازد که می‌تواند اهدافی را در اروپا هدف قرار دهند، زمانی از سوی امریکایی‌ها مطرح می‌شود که ایران و اروپا در حال مذاکرات جدی برای همکاری پس از خروج امریکا از برجام هستند و امریکا انتظار چنین وضعی را نداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امریکا تلاش می‌کند که روابط میان ایران و اروپا و همسایگانش را متشنج کند و ایران را در انزوا قرار دهد ولی در عمل سیاست امریکا با شکست مواجه شده و بیان مجدد این اتهامات و تشدید آن ناشی از همان عصبیت ناکامی‌های امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

 موضع وزارت خارجه درباره استیضاح ظریف

وی درباره طرح استیضاح ظریف گفت: استیضاح حق مجلس است و می‌تواند در مواقع لزوم آن را دنبال کند و وزارت خارجه هم از آن مستثنی نیست.البته واقعه بدیعی در رابطه با وزیر امور خارجه ایران از دوران قبل از انقلاب و بعد از آن در این طرح استیضاح مطرح شد ولی نهایتا چه بپسندیم و چه نپسندیم و بخواهیم درباره خواص آن صحبت کنیم، این واقعیت وجود داشت. قاسمی یادآور شد: روز گذشته وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی درباره تعداد زیادی از سوالات علاوه بر موضوع پولشویی، پاسخ‌های لازم را دادند و طبق اخباری که دارم، دوستان نماینده تا حد زیادی درباره پاسخ‌ها قانع شدند و این موضوع به دو هفته آینده موکول شده است. وی افزود: این خواست مجلس بود که در مورد موضوعات تفکری داشته باشد و در صورت لزوم جلسه دیگری برگزار، و تصمیمات لازم اتخاذ گردد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزارت امور خارجه حق مجلس می‌داند و به احترام مجلس حضور وزیر امور خارجه در مجلس اتفاق افتاد و ایشان با احترام به سوالات پاسخ دادند و مشکلی در این خصوص نداریم.

قاسمی یاد آور شد: فکر می‌کنم در مواقعی که نیاز است باید ابهامات نمایندگان را برطرف کنیم ولی برای رفع ابهام راه‌های متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد.

 تکذیب توافق نفت در برابر غذا میان ایران و کره جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه‌ها مطالبی درباره انعقاد قرارداد ایران با کره جنوبی در رابطه با نفت در غذا مطرح شده، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم . قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به حمایت‌های اخیر مقامات امریکایی از حکام سعودی اخیرا در مقاله‌ای ادعای شکل‌گیری ائتلاف جدید توسط ایران در منطقه مطرح شده، گفت: ایران به عنوان کشور مقتدر از حاکمیت و منافع خود در جهان و منطقه دفاع خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم حوزه منافع ایران را نقد کنند .

وی افزود: سیاست امریکا ناشی از سیاست دوگانه وچندگانه‌ای است که در کنار شعارهای انسان‌دوستانه که به دروغ مطرح می‌کند به دنبال سلطه و فروش تسلیحات خود وایجاد آشوب در منطقه است و خیلی به ثبات وامنیت منطقه فکر نمی‌کند .

 

ارسال نظر