روند کاهش قیمت ارز ادامه خواهد داشت

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۶۸
روند کاهش قیمت ارز ادامه خواهد داشت

گروه ایران|

« حقوق و دستمزدها برای سال آینده حداقل 20درصد افزایش پیدا می‌کند.»این عباراتی است که رییس سازمان برنامه و بودجه با استفاده از آنها به استقبال پرسش‌هایی می‌رود که با موضوع افزایش قدرت خرید طبقات کمتر برخوردار مطرح شده است.  نوبخت زمانی که با اصرار خبرنگاران در خصوص تصمیم دولت در خصوص قیمت دلار و نفت در بودجه 98 مواجه می‌شود؛ رونمایی از این اعداد و ارقام را به میانه‌های هفته آینده و بعد از تصمیم‌گیری قطعی دولت در این زمینه موکول می‌کند تا همچنان اعداد و ارقام حیاتی بودجه در وضعیتی مبهم قرار بگیرد. نوبخت سیاست مقابله با فقر و اشتغالزایی را به عنوان ارکان اصلی بودجه 98 معرفی می‌کند و از سورپرایزهای اقتصادی و معیشتی دولت طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو خبر می‌دهد.  اما، در روزهایی که برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند از طریق استیضاح و حاشیه‌سازی دستاوردهای دولت را زیر سئوال ببرند؛ اعضای کابینه دوازدهم بعد از نشست هیات وزیران راهی حیاط دولت در پاستور شدند تا رودر روی رسانه‌های گروهی به پرسش‌های آنان پاسخ دهند؛ پرسش‌هایی که دامنه وسیعی از موضوعات همچون کاهش معنادار نرخ دلار، سرانجام توزیع کارت‌های سوخت، فرجام استیضاح برخی وزرا در مجلس، فرآیند نهایی قیمت‌گذاری خودرو و...را در بر می‌گرفت. از میان چهره‌های اقتصادی همتی رییس کل بانک مرکزی با حمایت از ایده‌های اقتصادی دولت از مردم می‌خواهد که نشانه‌های کاهشی در نرخ ارز را جدی بگیرند و از ورود به بازارهایی که با نوسان و ریسک بالایی روبه روست خودداری کنند.

   راهکار توسعه اشتغالزایی است

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه هیچ راهی به جز توسعه تولید، افزایش اشتغال، کنترل تورم، حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم، نداریم، تصریح کرد: این محورها برنامه اساسی و اصولی دولت در تنظیم بودجه سال آینده است تا مردم بتوانند احساس آرامش بیشتری داشته باشند. روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای 4 استان مرزی آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیأت وزیران، گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم مسوولیت و بار سنگین ویژه‌ای بر عهده دارند.

روحانی با تأکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارایه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند. رییس‌جمهور ادامه داد: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قایل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند. روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند، گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود. رییس‌جمهور اظهارداشت: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود.

   تنوع قومی ظرفیت مهم کشور است

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در همه این استان‌ها تنوع قومی و مذهبی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است، گفت: استان‌هایی که دارای تنوع قومی هستند در حقیقت باید این تنوع را یک فرصت بدانند و به هیچ عنوان نباید آن را به عنوان یک تهدید تلقی کرد. روحانی با اشاره به حوادث دی‌ماه سال گذشته در کشور، اظهار داشت: تنوعات قومی در روزهایی که برخی می‌خواستند برای کشور مشکلاتی به وجود آورند، از نظام حمایت کردند و مشخص شد که ضدانقلاب و کسانی که می‌خواستند کشور را ناآرام کنند، نتوانستند بر این موج سوار شوند. رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه این تنوع قومی و مذهبی در ایران یک موج زیبای تحرک و فرصت برای کشور است، گفت: تنوع زبانی، آداب، رسوم، نشاط اجتماعی و تنوع در لباس قومیت‌ها همه دارای زیبایی‌های خاص خود است و این تنوع موجب نشاط جامعه خواهد بود.

   مصون‌سازی اقتصادی

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه امروز همه اقتصاد کشور در این آزمون قرار گرفته است، افزود: در تحریم، فشارهای اقتصادی و بیرونی وجود دارد و آن زمانی که اقدامات علمی و حساب‌شده بوده و بنای اقتصاد به درستی ساخته شده باشد، هیچ زلزله و تکان شدیدی نمی‌تواند در زندگی مردم تأثیری بگذارد. رییس‌جمهور تأکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید کشور را در برابر آنهایی که علیه ملت ایران توطئه کرده و می‌کنند، مصون بسازیم و خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته تلاش پیگیر بسیار خوبی از سوی مسوولان مربوطه صورت گرفته و مردم تا حدی احساس آرامش می‌کنند.

روحانی با اشاره به اینکه هنوز مردم در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی مشکلاتی دارند، اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده به بخش مهمی از این مشکلات پرداخته شده و مردم زندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه داده و همه در این زمینه یکدیگر را یاری کرده تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم.

او با اشاره به اینکه ‌گر چه در این ایام با سختی‌هایی مواجه بودیم اما مشخص شد برخی از تصمیمات بانک مرکزی در گذشته، چندان جایگاه خوبی نداشت، تصریح کرد: سال‌ها با بانک مرکزی بحث داشتیم که ورود طلا به کشور را آزاد کنیم و همواره بانک مرکزی با آن مخالف بود در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافق آزاد شدن واردات طلا به کشور بود، چرا که صنعت طلاسازی در کشور بسیار مهم است و می‌تواند موجب ایجاد تحول خوبی باشد.

رییس‌جمهور ادامه داد: بانک مرکزی معتقد بود اگر واردات طلا به کشور آزاد شود، قیمت ارز افزایش خواهد داشت، اما هنگامی که واردات طلا آزاد شد، دیدیم که قیمت ارز هم رو به کاهش رفت و نشان داد که فرمول‌های علمی گاهی نیاز به توجه بیشتر و تجدیدنظر در مقام عمل دارد.

   روند کاهش قیمت ارز ادامه می‌یابد

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در پایان نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به «تعادل» در خصوص کاهش روند قیمت دلار گفت: پایه و اساس بازار نشان می‌دهد که ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند و این روند خوب است. ما از مردم می‌خواهیم به ارز به عنوان یک دارایی و ابزار سرمایه‌‌‌گذاری نگاه نکنند.

همتی با بیان اینکه روند بازار ارز خوب است، اظهار داشت: صادرکنندگانی که به آنها معافیت دادیم ارزهای خود را عرضه می‌کنند که این کار در بازار تاثیر دارد و ان‌‌‌شاء‌الله بازار به تعادل واقعی می‌‌رسد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که قیمت ارز تا چه میزان پایین می‌آید؟ تصریح کرد: تا هر کجا که فعالان بازار اراده کنند، روند کاهش قیمت ارز ادامه پیدا می‌کند. ما امیدواریم با تعادلی که میان عرضه و تقاضا وجود دارد، روند کاهش قیمت ادامه پیدا کند.

همتی درخصوص قیمت واقعی دلار از نظر بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این از سوالاتی است که نباید به آن پاسخ داد. قیمت بازار خود را نشان می‌دهد. کشور باید وارد رونق شود و امیدواریم با کاهش نرخ تورم، قیمت ارز نیز کاهش یابد.

او درباره وام مسکن نیز تصریح کرد: باید در بخش مسکن شاهد توسعه جدی باشیم. برای سال آینده پیش‌بینی جدی داشته باشیم. منابع تامین مالی برای بخش مسکن از مسائل مهمی است که در بانک در حال بررسی آن هستیم.

   افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه 98

روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه نیز بعد از پایان نشست هیات وزیران با هدف تشریح تصمیمات بودجه‌ای دولت به میان خبرنگاران آمد و از افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال 98 خبر داد.

نوبخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بررسی بودجه سال 98 تا اینجا بر اساس افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه 24 تبصره پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای لایحه بودجه 98 روز گذشته در هیات دولت به  تصویب رسید، خاطرنشان کرد: در جلسه یک‌شنبه بعدی دولت، ارقام بودجه و جداول تصویب نهایی شده و لایحه برای تقدیم به مجلس آماده می‌شود. نوبخت با بیان اینکه سال 98 سال ویژه‌ای است و ما باید در یکی از بی رحمانه‌ترین و سخت‌ترین تحریم‌ها کشور را اداره کنیم، بیان کرد: سایه تحریم بر مصارف و درآمدهای ما می‌افتد اما هنر ما این است که از امکانات و تجارب خود استفاده کرده و تحریم‌ها را دور بزنیم. در حال حاضر یک تیم بسیار بزرگ در امریکا مستقرند و بررسی می‌کنند که ما در شرایط تحریم چه راه‌های جدیدی می‌رویم. بنابراین من معذورم که به صورت ریز و شفاف درباره تصمیمات دولت صحبت کنم.

او ادامه داد: بودجه شفاف تهیه می‌شود و صندوق بین‌المللی پول هم شفافیت بودجه ایران را تحسین برانگیز اعلام کرده است. ما منابع درآمدی خود را به دقت انتخاب می‌کنیم و بی جهت منابع واهی معرفی نخواهیم کرد که در طول سال محقق نشود. سال گذشته 320 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی کردیم که این رقم تحصیل شد.

نوبخت در پایان گفت: ما مستمری افراد تحت پوشش را سه تا پنج برابر افزایش داده‌ایم و این روند در سال 98 ادامه می‌یابد. افراد مستحق یارانه نیز، یارانه خود را دریافت خواهند کرد. بسته‌های حمایتی و جبرانی نیز ادامه می‌یابد و همه تلاش ما این است که با سرافرازی بتوانیم از شرایط تحریم عبور کنیم.

   عرضه خودرو با قیمت 5 درصد زیر قیمت بازار تصویب نخواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: عرضه خودرو با قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار تصویب نخواهد شد.

 رضا رحمانی، در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت خودروهای پیش خریداری شده توسط مشتریان، اظهار کرد: بدون تردید خودروسازان موظف هستند به تعهد خود در برابر مشتریانی که خودروی خود را پیش خرید کرده‌اند یا اینکه قرارداد قطعی در این زمینه دارند، پای بند باشند.

او با اشاره به اینکه تعیین قیمت جدید برای خودروهای مشمول قیمت گذاری در حال بررسی در کارگروه تنظیم بازار است، درباره اعلام برخی خودروسازان مبنی بر فروش خودروهای خود به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار، تصریح کرد: هر آنچه در قرارداد خودروسازان با مشتریان وجود دارد ملاک است. بسیاری از افزایش قیمت خودروها تا کمتر از پنج درصد قیمت بازار سخن گفته‌اند که اینها بر اساس حدس و گمان و نظر شخصی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر سازمان حمایت در حال‌ انجام بررسی‌های لازم براساس اسناد و مدارک خودروسازان است و در این زمینه ان‌شاء‌الله نظر خواهد داد.

رحمانی با تاکید بر اینکه من به دنبال ساماندهی صنعت خودرو در بخش‌های مختلف از جمله قیمت، ساخت داخل، ارتباط با قطعه‌سازان و قراردادهای پیش فروش هستم، خاطرنشان کرد: قطعا آنچه درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نمی‌شود. آنچه در این زمینه مطرح شد آن بود که برخی از خودروسازان پیشنهاد کردند خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند را به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها را کاهش دهند. اما در این زمینه قطعا کارگروه تنظیم بازار افزایش معقولی را تصویب خواهد کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار موبایل، گفت‌: به نظر من موبایل‌هایی که در حال‌ حاضر در گمرک هستند، در صورتی که به بازار روانه شوند، حتما با کاهش قیمت در بازار موبایل مواجه خواهیم بود.

   اعلام تاریخ اجرای طرح تحویل بنزین

با کارت سوخت

وزیر نفت با تاکید بر اینکه فعلا بحث سهمیه بندی مطرح نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است.

بیژن زنگنه در پاسخ به سوالی درباره کارت‌های سوخت با بیان اینکه هنوز در مرحله ثبت نام کارت سوخت هستیم، گفت: این مرحله که تمام شود تاریخ اجرای طرح تحویل بنزین با کارت سوخت را اعلام خواهیم کرد. او با تاکید بر اینکه فعلا بحث سهمیه بندی مطرح نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است.

زنگنه درباره احتمال کاهش قیمت جهانی نفت تا زیر ۴۰ دلار یادآور شد: همه این‌ها که می‌گویند پیش‌بینی و حرف است. در اصل قیمت نفت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند نه این پیش‌بینی‌ها. البته دخالت برخی کشورها برای اشباع بازار و ضربه زدن به ایران را هم نباید نادیده گرفت.

وزیر نفت از پاسخ به سوالی درباره ساز و کار دور زدن تحریم‌ها خودداری کرد و گفت: در زمینه تحریم‌ها صحبت نمی‌کنم چون امریکا از این صحبت‌ها استفاده می‌کند.

   احتمال اعطای ماهانه ۲۰ لیتر بنزین به هر ایرانی

اما میهمان نشست روز گذشته کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بود که در گفت‌وگو با خبرنگاران از احتمال اعطای ماهانه ۲۰ لیتر بنزین به هر ایرانی خبر داد.

کاظم جلالی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اعطای سهمیه بنزین به شهروندان چگونه انجام خواهد شد، گفت: دو راه برای این کار وجود دارد، یکی اینکه سهمیه‌ای برای خودروها در نظر گرفته شود و فراتر از آن آزاد محاسبه شود، یکی هم این است که ما برای مردم یعنی برای تعداد ایرانی‌ها یک سهمیه‌ای در نظر بگیریم، مثلا بگوییم به ازای هر ایرانی بیست لیتر بنزین هزار تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد و فراتر از آن قیمتش گران‌تر می‌شود. ما فکر می‌کنیم اینکه هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین دریافت کند یک عدالتی هم برقرار می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: با فروش این بنزین توسط خانوارهایی که صاحب خودرو نیستند، خانوار ایرانی هم تقویت می‌شود به صورتی که اگر ما مثلا بگوییم که بنزین آزاد چهار هزار تومان است، برای ۲۰ لیتر بنزین آنچه فاصله میان قیمت یارانه‌ای و قیمت آزاد بنزین است، می‌شود سه هزار تومان که از این بین به هر نفر ۶۰ هزار تومان برای فروش سهم بنزینش می‌رسد. حالا اگر متوسط هر خانوار، پنج نفر باشد به این خانوار از طریق فروش بنزین ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌رسد.

وی با بیان اینکه همیشه گرانی به ضرر مردم بوده و حال می‌خواهیم یک‌بار هم کاری کنیم که آنان از دل گرانی سود هم ببرند، اظهار کرد: اینها تصمیم نیست بلکه یک کار پژوهشی است که مرکز پژوهش‌ها انجام داده و تصمیمات را دولت باید اتخاذ کند.

با وجود صحبت‌های جلالی زمانی که خبرنگار تعادل نظر واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره اظهارات جلالی پرسش را جویا شد؛ واعظی نظر جلالی را نظر شخصی او ارزیابی کرد و به این نکته اشاره کرد که دولت در این زمینه هرگز تصمیمی اتخاذ نکرده است.

 

 

ارسال نظر