اقدامات ترامپ سیاست‌های استقلال طلبانه را تقویت کرد

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۰۵۲

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اقدام‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا سیاست‌های استقلال طلبانه کشورها را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمال خرازی عصر دیروز - شنبه - در نشست مشترک با ورنر فاسلابند رییس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش، افزود: استقلال اروپا و تلاش آنها برای این موضوع همواره مورد تاکید و حمایت ایران بوده و خواهد بود و خوشحال هستیم که اروپا هم به این نتیجه رسیده که آینده اروپا در گرو استقلال از امریکا و کاری است.

وی با بیان اینکه چینی‌ها هم چنین سیاستی را دنبال می‌کنند، گفت: چینی‌ها بر این اعتقاد هستند کشوری که 200 سال بیشتر عمر ندارد نمی‌تواند برای جهان تعیین تکلیف کند و این حرف حکیمانه‌ای است.

خرازی اضافه کرد: چینی‌ها در نبرد با امریکا پیروز خواهند شد و برنامه‌های بسیار بلندمدتی دارند که چین را به عنوان قدرت اول جهان کند.

وی یاد آور شد: سیاست‌های ترامپ کمک کرده که کشورهای دیگر به فکر این باشند که سیاست‌های مستقلی داشته باشند و راه خود را از امریکایی‌ها جدا کنند.

وی گفت: کشورهایی که روابط اقتصادی گسترده و عمیقی با امریکا دارند راه دشواری برای استقلال از آن دارند ولی نفس گرایش به سیاست استقلال طلبانه امر مبارکی است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: وقتی بحران سوریه آغاز شد برخی گفتند دولت بشار اسد یک ماه بیشتر دوام نمی‌آورد این اظهارات ناشی از شناخت ضعیف آنها از منطقه داشت که تاکنون هم ادامه دارد و قطعا اگر خواست آنها محقق می‌شد بیش از هر کس به سود رژیم صهیونیستی بود.

خرازی تصریح کرد: ما از ابتدا می‌دانستیم که اسراییل پشت این بحران است و برخی کشورهای عربی که وارد این ماجرا شدند فریب اسراییل را خوردند و این بحران را ایجاد کردند.

خرازی گفت: نتیجه این شد که امروز پس از سال‌ها جنگ دولت سوریه بر بیشتر خاک این کشور حاکم است، حزب‌الله لبنان نمایندگان بیشتری را به پارلمان خود فرستاد و عراق امروز دولت جدید خود را تشکیل می‌دهد و اینها نشان‌دهنده موفقیت‌های ایران در منطقه است.

 

ارسال نظر