رییس‌جمهوری: ارز هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۷۷
رییس‌جمهوری: ارز هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است

رییس‌جمهوری با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی دولت، گفت: ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود باز گردد و دولت نیز در این ارتباط از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه اقدامات بیشتری باید در این راستا صورت بگیرد، اظهار داشت: دولت البته مقداری با احتیاط قدم بر می‌‌دارد و این به خاطر آن است که اگر در آینده سخت‌ترین شرایط پیش روی دولت قرار گرفت با مشکل مواجه نشویم، اما امروز همان سخت‌‌ترین شرایط است و امریکایی‌ها همه اقدامات را علیه ملت ایران انجام دادند و چیزی برای آبان ‌ماه باقی نمانده و هیچ کس کلمه 13 آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ تمام کارهایی که قرار بود امریکایی‌ها در آبان ماه انجام دهند در شهریور و مهر انجام دادند.

رییس‌جمهوری افزود: اگر بخواهم هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را در یک جمله نسبت به ایران و امریکا بیان کنم این است که برای اولین بار بود که در صحن مجمع عمومی، ایران به عنوان طرفدار قانون، وفای به عهد، پیمان‌های چندجانبه و چندجانبه‌گرایی و امریکا به عنوان ناقض مقررات بین‌المللی و معاهداتش و به عنوان کشوری که در برابر افکار عمومی جهان ایستاده، شناخته شدند.

روحانی تصریح کرد: همواره تلاش غرب به ویژه امریکا بر این بود که در سازمان ملل ایران را به عنوان کشوری معرفی کنند که به مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و قصدشان منزوی کردن ایران بوداما این بار دقیقاً برعکس بود و امریکا از همیشه منزوی‌تر و ایران بیش از همیشه مورد احترام افکار عمومی جهان و سیاستمداران به خاطر رفتار درست و دقیق‌اش بود.

وی افزود: امریکایی‌ها به دنبال آن هستند استقلال و مردم‌سالاری ایران را با شکست مواجه کنند و می‌گویند به جای اینکه مردم ایران برای ایران تصمیم بگیرند، باید کاخ سفید برای ایران تصمیم بگیرد و هیچ هدف دیگری ندارند.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم ایران به اتفاق آراء و صدای خود استقلال، کشور و مردم‌سالاری خود را دوست داشته و می‌خواهند خودشان برای خودشان تصمیم‌گیر باشند و اگر در ایران رأی بگیریم، فکر نمی‌کنم حتی یک نفر وجود داشته باشد که نوکری را بپسندد، بلکه همه عزت، استقلال و آقایی را خواهند پذیرفت و به همین واسطه امریکا در راستای رسیدن به اهداف خود صد در صد با شکست مواجه خواهد شد. روحانی با اشاره به اینکه احساس من در این سفر این بود که امریکایی‌ها با سر و صداهایی که برای تحریم ایران ایجاد کرده‌اند تصمیم‌شان برای فشار علیه ایران مدتی کوتاه است، گفت: آنها می‌خواهند ایران را در این مدت کوتاه تحت فشار قرار دهند تا یک دستاورد کوچکی از لحاظ سیاسی در داخل امریکا به دست بیاورند.

وی با اشاره به اینکه هدف امریکا کاملاً داخلی است و هیچ ربطی به منطقه و جهان و عرب‌هایی که جیب آنها را خالی کرده و پول ملت‌های آنها را می‌دزدد، ندارد، افزود: همه تلاش امریکا این بود که به هر نحوی یک نوع مذاکره در هر سطحی با ایران شروع شود و او اعلام کند که با اعمال فشار علیه ایران موفق به مذاکره شدند و همانند گذشته ادعا کنند که یک قدم جدیدی را برای مسائل ایران و بین‌الملل برداشته‌اند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در حاشیه هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل، ایران و 5 کشور دیگری که در برجام هستند، در نیویورک تصمیم مهمی را اتخاذ کردند، افزود: 1+4 و کشورهای اروپایی علاوه بر حمایت از برجام یک نهاد ویژه مالی را برای تعامل با ایران تصویب و آن را اعلام کردند و امریکایی‌ها به‌شدت از این موضوع ناراحت هستند.

روحانی ادامه داد: اروپا برای حفظ ارتباطات پولی و مالی ایران یک نهاد ویژه‌ای را تأسیس کرده و اجرای این طرح می‌تواند گام بسیار مهمی در حفظ برجام باشد،‌گر چه توقعات ما بیش از این است و آنچه بقای برجام از همگان می‌خواهد این است که مسائل اقتصادی و روابط اقتصادی ایران، کاملاً در شرایط عادی باشد، بنابراین هر چه کمتر از این باشد به معنای آن است که آنها بطور کامل به تعهدات خود عمل نکردند، اما در عین حال شاهد برداشتن یک گام مهم از سوی اروپا بودیم.

روحانی با بیان اینکه در روزهای اخیر تصمیمات خوبی برای تقویت بانک مرکزی، اتخاذ شد، اظهار داشت: براساس تصمیمی که اتخاذ شده، بانک مرکزی، اختیارات لازم را دارد که ارز صادراتی را فوراً خریداری کند. یعنی به محض آنکه یک صادرکننده اعلام کند که ارزی را به دست آورده، اگر بتواند در سامانه نیما آن را می‌فروشد اما اگر نتوانست باید بانک مرکزی ارز او را خریداری کند و این تصمیم مهمی بود که اتخاذ شد.

وی افزود: اختیارات کامل به بانک مرکزی برای تنظیم بازار داده شده و مردم شاهد اولین آثار آن در روزهای اخیر بودند؛ بانک مرکزی برای تنظیم بازار همانطور که در دو روز اخیر اقدام کرده قادر است تا سال آینده به همین نحو عمل کند.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز وضع ذخایر ارزی کشور حتی ذخایر اسکناس، بهتر از هر زمان دیگری است، گفت: از ابتدای دولت تا امروز براساس آخرین آمار امروز بهترین شرایط را در این زمینه دارا هستیم.

روحانی تأکید کرد: این یک تهمت و دروغ است که بگویند دولت می‌خواهد از بالا رفتن ارز ریال به دست بیاورد، چرا که دولت راه‌های سالمی را برای تأمین ارز مورد نیاز خود، دارد و نیازی به این کار ندارد و این اقدامات به ضرر دولت است؛ دولت هیچ‌وقت نمی‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصیه من به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر مسوولان این بوده که باید قیمت ارز را متعادل نگه داریم.

وی با بیان اینکه باید اقدامات بیشتری در این راستا صورت بگیرد و ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود بازگردد، گفت: دولت از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نخواهد کرد. البته مقداری با احتیاط قدم برمی‌دارد و این به خاطر آن است که اگر در آینده سخت‌ترین شرایط پیش روی دولت قرار گرفت با مشکل مواجه نشویم، اما امروز همان سخت‌ترین شرایط است و امریکایی‌ها همه اقدامات را علیه ملت ایران انجام دادند و چیزی برای آبان‌ماه باقی نمانده و هیچ کس کلمه 13 آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ تمام کارهایی که قرار بود امریکایی‌ها در آبان ماه انجام دهند در شهریور و مهر انجام دادند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم نباید دنبال خرید و فروش‌های ریسک‌دار باشند، افزود: اینگونه خرید و فروش‌ها به نفع مردم نیست و تجربه موسسات غیرمجاز درس خوبی برای همگان بود که مردم سراغ اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها نروند و با مشورت با افرادی که با مسائل اقتصادی به خوبی آشنا هستند، اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تصمیمات اخیر، تصویب کردیم که بانک مرکزی بتواند، اوراق ارزی و ریالی منتشر کند که با این اقدام قدرتی به بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی داده می‌شود که می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بیش از پیش بهبود بخشد.

رییس‌جمهوری گفت: همچنین مجوز لازم را صادر کردیم تا هر کس هر مقدار ارز و طلا بخواهد وارد کشور کند، آزاد باشد و حتی تصویب کردیم که اگر مامور گمرکی یا امنیتی در گمرک مانع ورود اسکناس به کشور شود، در مرحله اول به انفصال 6 ماه خدمت و در مرحله دوم به انفصال کامل از خدمت محکوم خواهد شد و به این واسطه راه را برای آنکه مردم بتوانند زندگی عادی و معمولی خودشان را داشته باشند، فراهم کردیم.

همچنین در پایان این جلسه برخی از اعضای دولت با حضور در حیاط ساختمان پاستور به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.  ضمن اینکه رییس دفتر رییس جمهوری نیز با تشریح فضای اقتصادی کشور و تحولات برخاسته از کاهش نرخ دلار اعلام کرد که در صورت هماهنگی ارکان مختلف نظام روند بهبود شاخص های اقتصادی تداوم خواهد داشت.  بهبودی که به اعتقاد رییس دفتر رییس جمهوری نه به صورت دستوری و بخشنامه ای بلکه بر اساس نیازهای طبیعی بازار به وقوع خواهد پیوست.  رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به قیمت واقعی دلار از اعداد و ارقامی حول و حوش 7هزار و 500تومان به عنوان رقم واقعی دلار در کشورمان خبر داد.

   نرخ دلار زیر 7500 تومان است

    رییس دفتر رییس جمهوری گفت: قیمت ارز اصلا این ارقام نیست و معتقدیم نرخ ارز از هفت هزار و 500 تومان ارائه شده در سامانه نیما هم کمتر است. «محمود واعظی»بعد از پایان نشست هیات وزیران و در ادامه صحبت‌هایش افزود: دولت تلاش بسیاری انجام داد تا بازار ارز و کالا ساماندهی شود. با توجه به اختیارات بسیار خوبی که در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی داده شد و همکاری دستگاه های دیگر و سیاست های بانک مرکزی در تسهیل واردات اسکناس و طلا به کشور شاهد تاثیر بر بازار ازار هستیم و امیدواریم تلاش بازار ادامه یابد. رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: امیدواریم این اتفاق که دلال ها بخواهند یک روز از مردم ارز خریداری کنند و روز دیگر بفروشند یا آن را نگه دارند، دیگر تکرار نشود و صرفا بر اساس عرضه و تقاضا پیش برویم. واعظی به مردم توصیه کرد که در بخش های ماندگار، کم‌خطر یا بی‌خطر سرمایه گذاری کنند. ارزی که در بازار کوچک 1.5درصدی است و با یک مداخله بالا و پایین می‌رود، مردم ضرر و دلالان سود می کنند. تلاش دولت کنترل بازار است تا روند کاهشی که از روز شنبه شروع شده ادامه پیدا کند. واعظی در پاسخ به این پرسش «تعادل » درباره هماهنگی همه دستگاه ها در کنترل نرخ ارز با دولت گفت: این موضوع تنها درباره اقتصاد و ارز نیست بلکه درمورد همه مسائل کشور است. وقتی جریان های سیاسی، ارگان‌ها و سران قوا درباره مسائل اساسی کشور همراهی می کنند قطعا موفقیت حاصل می شود. رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: آنچه دولت به آن اعتقاد دارد و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید دارند، این است که ما امروز از نظر خارجی با فشار امریکا و برخی اذناب او در منطقه مانند رژیم صهیونیستی، عربستان یا امارات مواجه هستیم، در داخل هم با توجه به شرایط جدید باید بتوانیم اقتصاد را مدیریت کنیم. واعظی تصریح کرد: بنابراین این موضوع هم جنبه داخلی و هم خارجی دارد و هر کس یکی از آنها را بگوید خوب مسئله را ندیده است بر این اساس زمانی موفق می شویم که همه با هم عمل کنیم. او درباره حذف دلار از مبادلات ارزی ایران و ترکیه گفت: روسای جمهوری دو کشور درباره کلیات این موضوع توافق کرده اند و بانک مرکزی روی این مسئله کار کرده است و هر دو طرف بانکی را مشخص کرده‌اند. رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: یا هیاتی از بانک مرکزی ترکیه به ایران سفر می کند یا هیاتی از بانک مرکزی ایران به این کشور می رود که در این سفر این مسئله قطعی می‌شود. واعظی همچنین زمان معرفی وزیران پیشنهادی دولت برای وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته آینده اعلام کرد.

    ادامه روند کاهش قیمت ارز

در همین زمینه نهاوندیان با اشاره به این واقعیت که مردم ایران با درک صحیح شرایط در مقابل جریان مرموز و سایت‌های ناشناس و مجهول‌الحال ایستادگی کردند، به این نکته اشاره کرد که: «شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که روند کاهش قیمت ارز باید ادامه یابد.»محمد نهاوندیان درباره دلایل کاهش نرخ ارز اظهار کرد: صاحب‌نظران اقتصادی معتقد بودند که نرخ بازار سوم این عمق را ندارد که به عنوان نرخ مرجع در محاسبات اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته و قیمت در بازار کالاها بر این اساس تعیین شود.  نرخ ارز ناشی از یک التهابات و انتظارات تورمی بود. خوشبختانه در افکار عمومی این واقع‌بینی حاصل شد و دیدیم که به چه سرعتی افزایش غیر واقعی نرخ ارز به یک مسیر کاهشی تبدیل شد و شاخص‌های اقتصادی هم نشان می‌دهد این روند باید ادامه  یابد. معاون اقتصادی رییس جمهوری  با بیان اینکه مردم می‌خواهند قدرت خریدشان حفظ شود بیان کرد: مردم نمی‌توانند از دلالانی که از آشفته بازار پول درمی‌آورند تبعیت کنند. این دلالان ریسک‌خواه بوده، ولی مردم می‌خواهند در سرمایه‌گذاری خود اعتماد و اطمینان داشته باشند. بنابراین آن‌ها باید به هشدارهای مسئولان توجه کرده و با مشاوران اقتصادی هم مشورت کنند. مساله مالباختگان موسسات مالی عبرت خیلی خوبی بود که مردم به جایی که اعتبار زیادی ندارد، دل خوش نکنند چون ریسک آن بالاست. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری افزود: باید گزینه‌های اعتمادبخش برای سرمایه‌گذاری مردم وجود داشته باشد. خوشبختانه تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی می‌تواند اطمینان‌بخش باشد مثل همین تصمیم در مورد انتشار اوراق ارزی ریالی توسط بانک مرکزی. در هفته‌های آینده گزینه‌های اطمینان بخشی برای حفظ قدرت خرید مردم معرفی خواهد شد. او با بیان اینکه در چند روز اخیر مردم و شخصیت‌های مورد اطمینان آن‌ها در برابر جریان مرموز و نگران کننده‌ای ایستادگی کردند، گفت: در واقع مصافی بین مردم و بعضی از سایت‌های ناشناس و مجهول‌الحال رخ داد و مردم به درستی انتخاب خود را شکل دادند. از سویی این تصور شکل گرفته بود که بانک مرکزی نسبت به بازار ارز دچار انفعال شده است اما شورای هماهنگی اقتصادی با تصمیمات خود از بانک مرکزی حمایت کرد و بانک مرکزی هم با اقدامات خود این پیام را به فعالان بازار داد.

   حمله موشکی سپاه پاسداران بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی بود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد: همانطور که خواست عموم مردم ایران بود، پاسخ تروریست‌ها داده شد، حمله موشکی سپاه پاسداران بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی بود. امیر سرتیپ حاتمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان‌طور که خواست عموم مردم ایران بود و رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی  و فرماندهان نیروهای مسلح تک تک بر این موضوع تاکید کردند، بلافاصله شورایعالی امنیت ملی تصمیم گیری کرد و برادران عزیزمان در سپاه پاسداران این مصوبه را با قوت ، دقت و به‌موقع اجرا کردند. وزیر دفاع با بیان اینکه تروریست ها باید منتظر اقدامات بعدی باشند گفت: کسی نباید به خودش اجازه دهد، در باره ملت عزیز ایران و امنیت کشورمان اقدامی کند؛ چرا که پاسخ درخوری دریافت می‌کند. او یادآور شد که آمارهای اولیه حاکی از آن است ؛ حدود چهل نفر از تروریست‌ها در حمله موشکی سپاه به هلاکت رسیدند و فکر می کنم باید منتظر آمارهای بعدی هم باشیم.

 

 

 

ارسال نظر