کسری حساب جاری ترکیه به مرز 55 میلیارد دلار رسید

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۵۸

داده‌های اقتصادی اخیر بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهد که میزان کسری حساب جاری این کشور طی یکسال از ماه هفتم سال گذشته میلادی تا پایان ماه جولای سال جاری به 54 میلیارد و 560 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ایرنا، داده‌های اقتصادی گزارش بانک مرکزی ترکیه از پیشرفت تعادل پرداختی‌های کشور این کشور خبر می‌دهد بطوری که کسری حساب جاری دولت ترکیه در ماه جولای سال جاری یک میلیارد و 751 میلیون دلار بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی بیش از دو میلیارد دلار کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش این مرجع سیاست‌های پولی ترکیه، کسری حساب جاری سالانه دولت تا آخر ماه جولای سال جاری میلادی 54 میلیارد و 560 میلیون دلار است.

بنابر اعلام رسانه‌های این کشور با استناد به گزارش بانک مرکزی، کسری حساب جاری ترکیه در حال حاضر به بیش از 6 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده که طبق گزارش موسسه اعتبار سنجی فیچ، این امر ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و مصرف خانوارها است.

میزان حساب جاری هر کشور نشانگر مقدار سلامت اقتصادی کشور است که شامل خالص صادرات خدمات و کالا (صادرات پس از کسر واردات)، خالص درآمدهای سرمایه‌گذاری شده و خالص تراکنش‌های جاری مالی است.

حساب جاری مثبت کشور به آن معناست که کشور وام‌دهنده بوده و حساب جاری منفی کشور نیز به این معنی است که کشور بدهکار است.

 

 

ارسال نظر