گرانی با بگیر و ببند حل نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۷۲
گرانی با بگیر و ببند حل نمی‌شود

ایران|«دولت بنا ندارد؛ معضل گرانی‌ها را از طریق بگیر و ببند و رفتارهای صرفا قضایی حل کند.»این عباراتی است که رییس دفتر رییس‌جمهوری می‌گوید . رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش‌ها تاکید کرد: « بنا نداریم مسائل گرانی را با بگیر و ببند حل کنیم انتظار داریم مردم و کسبه رعایت انصاف را بکنند تا از این شرایط بسیار سخت با هم عبور کنیم.»واعظی از مردم خواست که در مواجهه با کالاهای مصرفی به اندازه نیاز خود خریداری کنند و از ارتکاب رفتارهای هیجانی در محیط‌های اقتصادی و بازار بپرهیزند.

اما روشی که دولت قصد دارد تا مردم را از چالش‌های اقتصادی و معیشتی پیش رو عبور دهد چیست؟ واعظی در پاسخ به این پرسش در مورد سبد حمایتی و اقلامی که مشمول این سبد هستند صحبت کرد و گفت: «امروز (چهارشنبه) ساعت 16:30 رییس‌جمهور جلسه‌ای گذاشته که ان‌شاالله آن را نهایی کند. اولویت این است که نیازمندی جدی مردم در نظر گرفته شود؛ در تصمیمی که در طرح جدید گرفته شده به ۲۵ کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده تا قیمت نیازهای روزمره مردم بالا نرود. بیشتر کالاهای سبد حمایتی، ارزاق است و امروز وزارت رفاه اعلام می‌کند. » واعظی همچنین در مورد زمان سفر رییس‌جمهور به نیویورک گفت: «زمان سفر هفته اول مهر خواهد بود.»سفری که بسیاری از چهره‌های اصولگرا طی روزهای اخیر درباره آن حاشیه‌سازی کرده اند؛ حاشیه‌هایی که به اعتقاد واعظی هیچ نسبتی با واقعیت ندارند.

رییس نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار تعادل در مورد عملکرد سازمان برنامه و بودجه در حوزه تخصیص اعتبارات و انتقاداتی که این روزها در خصوص گفت: یک گروه سیاسی بیانیه می‌دهد؛ گروهی که خودش دارد کار سیاسی می‌کند و اطلاعی در مورد اینکه بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با برنامه و بودجه چه می‌گذرد، ندارد. اینکه به فردی که این همه سال با همه محدودیت‌هایی که در بودجه کشور داشتیم و قبل از برجام تحریم بودیم و مشکلات داشتیم، با ملاحظات سیاسی حمله کنیم، منصفانه نیست. اگر به جای اینکه به بیانیه‌ها توجه کنید، از مسوولان دستگاه‌ها و وزرا سوال کنید، با توجه به اینکه درجریان هستند، حق را به سازمان برنامه بودجه می‌دهید. او افزود: به نظر من هم نوبخت هم معاونان ایشان هم همه همکاران در سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنند بودجه‌ای که توسط مجلس تصویب شده به همه دستگاه‌ها تخصیص دهند. طبیعی است همه راضی نیستند ولی تبعیضی بین دستگاه‌ها نیست. رییس دفتر رییس‌جمهور در مورد اختلاف‌نظر کارگزاران و اعتدال و توسعه و اینکه این اختلافات به دولت رسیده، گفت: اینکه یک گروه سیاسی در بیرون بیانیه بدهد و آن یکی جواب بدهد، هیچ اثری در دولت ندارد و نخواهد داشت. همه اعضای دولت به این بلوغ رسیده‌اند که تحت‌تاثیر بیانیه‌ها قرار نگیرند.

واعظی تاکید کرد: بین جهانگیری و نوبخت روابط بسیار خوبی است. ما الان نباید اجازه دهیم حاشیه‌ای وارد کار ما در دولت شود. ما موضوعات مهمی در کشور داریم که باید به آن بپردازیم و آن مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و باید کاری کنیم مردم ببینند دولت شبانه‌روز دنبال حل مساله گرانی و ساماندهی بازار ارز است و این گرفتاری‌هایی که الان وجود دارد، راه‌حل هم پیدا کرده و در حال اجرا است. رییس دفتر رییس‌جمهوری درمورد سفر رییس‌جمهور به نیویورک جهت شرکت در اجلاس سران گفت: داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم در این سفر تعدادی ملاقات با روسای کشورها صورت بگیرد. سخنرانی در سازمان ملل در برنامه است. در چهار پنج سال گذشته این سفر انجام شده؛ سعی بر این است هدف‌گذاری با کشورهای مختلف انجام شود. این ارزان‌ترین و سریعترین راه است که با تعدادی از روسای کشورها مسائل دوجانبه و بین المللی‌مان را مطرح کنیم. محمود واعظی در پاسخ به سوالی درباره زمان تعیین سخنگوی جدید دولت گفت: سخنگو هم انشاالله تعیین می‌شود. سخنگو که تعیین شد، نمی‌شود عوض کرد که باید تا آخر دولت بماند. او در خصوص اظهارات روز گذشته آیت‌الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری درباره «برخی شیطنت‌ها» که خواستار برگزاری نشست مشترک با امریکا در حاشیه نشست سازمان ملل هستند، گفت: رییس مجلس خبرگان روز گذشته گفته که برخی می‌روند نیویورک که با ترامپ ملاقات کنند. این خیلی برای من عجیب بود. ممکن است برخی این حرف‌ها را در کوچه و خیابان بزنند ولی اینکه رییس مجلس خبرگان حرفی را بزند که هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ‌وقت مطرح نبوده، برای من جای تعجب است. من از همه بزرگان کشور می‌خواهم وقتی می‌خواهند سخنرانی و مصاحبه کنند، بررسی بیشتر کنند یا سوال کنند تا مردم مطالبی که می‌گویند را بیشتر باور کند.

 

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: انتظار دیگر این است که قبول داریم با این شرایط اقتصادی که به وجود آمده فشار روی مردم زیاد شده الان که گرانی اقلام را داریم از مردم می‌خواهیم در حد نیاز خریداری کنند و از تجار و کسبه می‌خواهیم انصاف را در قیمت‌گذاری رعایت کنند و و‌ظیفه تعزیرات برخورد با متخلفین است. بنا نداریم مسائل گرانی را با بگیر و ببند حل کنیم؛ انتظار داریم مردم و کسبه رعایت هم را بکنیم تا از این شرایط بسیار سخت با هم عبور کنیم.

    ماجرای سوال از رییس‌جمهوری

واعظی در مورد عدم اقناع مجلس از پاسخ‌های رییس‌جمهور و اینکه آیا دولت با توجه به عدم ارجاع سوالات به قوه‌ قضاییه، موضوع را منتفی تلقی می‌کند یا خیر؟ گفت: موضوعاتی که در مجلس مطرح شد، فقط در مجلس مطرح نبوده است. برخی مطالب که سیاسی بود، در کمیسیون‌ها هم پاسخ داده شد. گروهی نظرش بر این بود که رییس‌جمهور برود آنجا و بسیار تند صحبت کند تا رای بدهند. این ربطی به پنج سوال ندارد. حتی پیغام داده بودند اگر رییس‌جمهور بیاید و افشا کند و تند صحبت کند، رای می‌دهیم. پس بحث قانع شدن به سوالات نیست بلکه سیاسی است. یک گروهی سوال کرده بودند و وزرا هم چهار بار در کمیسیون بحث کرده بودند؛ اینها هم اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و معلوم بود رای نمی‌دهند. هدف‌گذاری رییس‌جمهور این نبود که این گروه یا آن گروه را راضی کند که رای بدهند؛ هدف این بود که مردم بشنوند و بدانند در این شرایط دولت هم برای موضوعاتی که مطرح شده کار کرده و برای آینده برنامه دارد. هدف مردم بودند. در این شرایط خاص نمی‌خواستیم روز سه‌شنبه مجلس، روزی شود که دشمنان در خارج بهره‌برداری کنند. لذا رییس‌جمهور به هدف خود رسید.

    وزارت علوم دخالتی در تامین ارز و پرداخت آن ندارد

وزیر علوم با بیان اینکه سطح دانشگاه‌های ایران از بسیاری کشورها بالاتر است، افزود: این وزارتخانه در تامین ارز دانشجویی و پرداخت آن دخالتی ندارد.

منصور غلامی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد یادآور شد: وظیفه ما در حل مشکل دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند، فراهم کردن شرایط تحصیل آنها در داخل کشور است که امیدواریم با بازگشت به ایران در دانشگاه‌های خوب داخلی که ظرفیتش هم وجود دارد، تحصیل کنند و به این طریق مشکل آنها را حل کنیم چرا که معتقدم بسیاری از دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش آنها را دارد. بسیاری از دانشجویان که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند باید بدانند که سطح دانشگاه‌های ایران بالاتر از بسیاری کشورها است.

او در پاسخ به سوال «تعادل» درمورد تخصیص بودجه وزارت علوم در سال جاری از سوی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: سال گذشته این سازمان درباره تخصیص بودجه با وزارت علوم بسیار خوب برخورد کرد و دانشگاه‌ها تخصیص‌های خود را کاملا دریافت کردند. در حوزه عمرانی هم تا 70 درصد تخصیص داشتیم. در سال جاری هم با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد تاکنون نسبتا خوب بوده هر چند که تخصیص‌ها را کامل نداده‌اند ولی رییس سازمان برنامه و بودجه نگاه ویژه‌ای به حوزه آموزش عالی دارد که امیدواریم امسال هم همانند سال گذشته این حمایت‌ها ادامه یابد.

    147مدیر زن در استان‌ها منصوب شدند

عضو دیگر کابینه که به میان خبرنگاران آمد؛ ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری بود که درباره عملکرد دولت در حوزه زنان گفت: 174 مدیر زن در سطح پایه و میانی در یک سال گذشته در استان‌ها منصوب شدند که این دستاورد خوبی است.

معصومه ابتکار افزود: برای هفته دولت قول داده بودیم که کارنامه عملکرد دستگاه‌های دولتی را در زمینه انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی ارایه بدهیم. 30 درصد از پست‌های مدیریتی دولت تا پایان این دوره باید در اختیار زنان توانمند و شایسته قرار بگیرد.

او با بیان اینکه بخش اول کارنامه عملکرد دستگاه‌ها در زمینه انتصاب زنان در جلسه دولت ارایه شد، تصریح کرد: در یک سال گذشته در مرحله اول در استان‌ها 174 مدیر زن در سطح پایه و میانی منصوب شدند که این دستاورد خوبی است البته هنوز تا 30 درصد خیلی فاصله داریم ولی نشان می‌دهد تحرک خوبی را در سطح استان‌ها وجود دارد.معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با یادآوری اینکه در استان‌ها آمار انتصاب مدیر عالی زن پایین است، گفت: آمار ارایه شده مربوط به استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها است که نشان‌دهنده تحرک خوبی در انتصاب زنان شایسته و توانمند است.  ابتکار خاطرنشان کرد: آمار مربوط به انتصاب زنان در دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها به زودی اعلام می‌شود.

    واکنش شهردار تهران به «ساختگی بودن» مصاحبه بریده شدن گوش کودک کار

اولین چهره‌ای که بعد از پایان نشست هیات وزیران به میان خبرنگاران آمد، شهردار تهران بود؛ افشانی حضور خود در صحنه خودسوزی فردی مقابل شهرداری تهران را تکذیب کرد و همچنین درباره موضوع بریده شدن گوش یک کودک کار توسط عوامل شهرداری گفت: مصاحبه این کودک «ساختگی» بوده است.محمدعلی افشانی با اشاره به موضوع بریده شدن گوش یک کودک کار توسط عوامل شهرداری گفت: متاسفانه تبلیغاتی که علیه شهرداری در این موضوع شد، صحت نداشت. این فرد دیشب آمد شهرداری که گوشش هم آسیب ندیده بود و فردی که با او مصاحبه کرده بود هم آمد و مشخص شد که این مصاحبه «ساختگی» بوده است.او درباره علت خودسوزی فردی در برابر شهرداری تهران نیز تصریح کرد: در منطقه سعادت آباد شخصی بود که خانه مسکونی داشته و آمده طبقه پارکینگ را اجاره داده است و این محل به هرحال مشاع بوده و این ملک پلمب نشده بود؛ بلکه فقط تغییر کاربری داشته که به او تذکر داده شده بود تا از همه رضایت بگیرد.او درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نیز گفت: قانونی داریم تحت عنوان «قانون تشکیلات انتخابات شهر و شهرداران» که شخص شهردار هم قانون خاص دارد و باید با آن قانون موضوع بررسی شود نه با قانون عام. ضمن اینکه علاقه‌مند نیستم تا زمانی که قانون ابلاغ نشود درباره‌اش صحبت کنم.

 

دولت با کاهش سود بازرگانی لاستیک خودروها موافقت کرد

    هیات وزیران با کاهش حقوق ورودی و سود بازرگانی لاستیک خودروها موافقت کرد.

    جلسه دیروز هیات دولت به ریاست روحانی رییس‌جمهوری تشکیل شد. در این جلسه فهرست ممنوعیت خرید تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخلی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

    در ادامه جلسه هیات دولت، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

 

 

ارسال نظر