نشست تهران فقط درباره سوریه نیست

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۱۳

سخنگوی وزارت امور خارجه برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران را گامی در جهت پیشرفت صلح، امنیت و ثبات در سوریه دانست؛ در عین حال گفت که در این نشست علاوه بر موضوع سوریه، درباره موضوعات مورد علاقه این سه کشور نیز بحث و تبادل نظر می‌شود.

بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست سران سه کشور ضامن آستانه در تهران اظهارداشت: این نشست در ادامه چندین دور جلسات کارشناسی و وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه است که در آستانه قزاقستان برگزار شد.

وی افزود: تصور اینکه با یک نشست مساله دیرپایی چون سوریه حل می‌شود، منطقی نیست ولی همچنان راهکار سیاسی تنها مسیر ممکن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: قطعا نشست تهران می‌تواند به پیشرفت صلح و امنیت و ثبات در سوریه کمک کند و امیدوارم نشست کارآمدی برای مردم منطقه و به‌خصوص سوریه باشد. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست روز جمعه سران سه کشور و اینکه آیا در این نشست علاوه بر موضوع سوریه، مسائل دیگری هم مطرح می‌شود، اظهار داشت: نشست سران سه کشور تاثیرگذار و قدرتمند منطقه قطعا نمی‌تواند به یک موضوع منتهی شود و حتما در کنار بحث سوریه آخرین تحولات منطقه و مسائل بین المللی و همکاری‌های دو جانبه مورد علاقه هر سه کشور هم مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: پیشنهادهای زیادی برای بحث و گفت‌وگو در این نشست مطرح شده و امیدوارم در فرصت کافی این موضوعات توسط سران سه کشور مورد بررسی قرار گیرد و همانند گذشته تاثیرات اساسی برای صلح و ثبات منطقه داشته باشد.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا روز جمعه پیمان سه جانبه پولی بین سه کشور امضا می‌شود، اظهار داشت: موضوعات بسیاری در دستور کار اجلاس سران سه کشور است که آنها در نشست خبری روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در پایان این اجلاس اطلاع‌رسانی می‌شود.وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد حضور وزیر امور خارجه در جلسه روز گذشته مجلس و پاسخ‌های ظریف به سوالات نمایندگان تصریح کرد: جامعه روشن بین است و مسائل را به خوبی پیگیری می‌کند و شناخت خوبی از روند تحولات و رفتار مسوولان و ارگان‌ها دارد و مردم خوب و بد را در حوزه‌های مختلف متوجه هستند.

وی افزود: اینکه برخی مواردی که روز گذشته مطرح شد تاثیری بر مردم و نوع نگاه آنها به وزارت خارجه دارد یا نه، فکر می‌کنم بیشتر این مساله را باید به عنوان یک مساله شخصی دید که نسبت به مسوولان وزارت خارجه صورت گرفته است. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به نوع ماهیت وزارت امور خارجه، ممکن است برخی نسبت به رویه این وزارتخانه انتقاداتی داشته باشند و هیچ ایرادی هم ندارد. قاسمی تاکید کرد: ما هم در چارچوب منافع و مصالح کشور پاسخ می‌دهیم و برخی اوقات هم به خاطر حفظ منافع ملی سکوت می‌کنیم و تاریخ هم قضاوت خود را خواهد داشت.

وی اضافه کرد: هر نوع رفتار و گفتاری در داخل تا حدی می‌تواند آثاری هم در بیرون از مرزها بگذارد چرا که دیگر کشورها هم مسائل ایران را رصد و تحلیل می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص برخی پیشنهادهای اروپا در قالب برجام اظهار داشت: در بحث همکاری‌های آتی میان ایران و اروپا چند ماه است که رفت و آمدهایی انجام و پیشنهاداتی ارایه می‌شود که در حال بررسی است. قاسمی افزود: هنوز آنگونه که انتظار ما بوده به مرحله نهایی نرسیدیم و امیدوارم در زمان باقی مانده بتوانیم به نتیجه خوبی با اروپا برسیم و آنها بتوانند از این آزمون سربلند بیرون آید و نظر ایران را جلب و منافع کشورمان را تامین کند. وی با بیان اینکه ما درباره حوزه‌های مختلف مالی، پولی، بانکی و مسائل دیگر اقتصادی با طرف اروپایی گفت‌وگوهای زیادی داشتیم، تاکید کرد: در حال حاضر از بیان جزییات آن و مکانیسم‌هایی که وجود دارد، خودداری کرده و تا آینده صبر می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفرهای غیرمنتظره وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه نیز اظهار داشت: این سفرها در ادامه سیاست خارجی ایران و استمرار رایزنی با همسایگان به کشورهای سوریه، پاکستان و ترکیه انجام شد. وی افزود: سفر به ترکیه در ادامه رایزنی‌های قبلی با مقامات ترکیه بود که بر اساس نیازهای دوجانبه، مسائل منطقه‌ای منطقه‌ای و بین المللی گفت‌وگوهایی انجام شد و این گفت‌وگوها در شکل بهتر و بیشتر استمرار خواهد داشت. وی یادآور شد: این سفر، سفر مفید، سازنده و به هنگام بود و امیدوارم نتایج خوبی در آینده داشته باشد. وی همچنین درباره سفر ظریف به پاکستان اظهار داشت: این سفر، نخستین سفر یک مقام خارجی در دولت جدید پاکستان بود که نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور و نگاه ایران به همسایگان است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، وزیر امور خارجه در این سفر دیدارهای مفصلی با مقامات عالیرتبه پاکستانی داشت و درباره روابط دو جانبه، حوزه‌های اقتصادی و غیراقتصادی رایزنی کرد و قول و قرارهایی برای ارتقای روابط به خصوص در حوزه اقتصادی گذاشته شد.

قاسمی همچنین درباره سفر ظریف به سوریه اظهار داشت: ظریف امروز در سوریه با رییس‌جمهوری، نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگوهای لازم انجام می‌شود. وی در پاسخ به سوالی درباره عملیات ارتش سوریه در ادلب ونحوه همکاری ایران در این عملیات گفت: ادلب از موضوعات پیچیده‌ای است که به عنوان آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت ملی سوریه است و عناصر تروریست در آن جا سکنا گزیده‌اند.

 

ارسال نظر