آغاز سال دوم شورای پنجم با تثبیت هیات رییسه

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۰:۳۸:۴۴
کد خبر: ۱۲۸۳۱۳

گروه راه و شهرسازی|

آزاده کاری|

شهریور سال گذشته بود که شورای پنجم شهر تهران فعالیت خود را آغاز کرد و طی همین یک سال 2 شهردار (قالیباف و نجفی) و 2 سرپرست شهرداری (سلیمی و مکارم حسینی) آمدند و رفتند تا در نهایت محمدعلی افشانی سکان شهرداری تهران را به دست گرفت. طبق قانون بعد از گذشت یک سال از عمر شورای شهر ‌اعضای هیات رییسه باید با رای‌گیری مجددا انتخاب شوند که روز گذشته این انتخاب انجام گرفت و بعد از رای‌گیری همه اعضای هیات رییسه شورای شهر در سمت‌های خود ابقا شدند. به گزارش تعادل، دیروز اما در آستانه آغاز دومین سال شورای پنجم تهران، محسن هاشمی به عنوان تنها کاندیدای ریاست با 21 رأی، سید ابراهیم امینی نیز به عنوان تنها کاندیدای نایب رییسی شورای شهر تهران از میان ٢١رای أخذ شده با 20 رأی مجددا انتخاب شدند. زهرا نژادبهرام و بهاره آروین نیز کاندیداهای منشی شورا به ترتیب با ٢٠و ١٩ رأی انتخاب شدند.

در ادامه محسن هاشمی خلاصه‌ای از روند کاری شورا بیان کرد و گفت: با توجه به تلاش‌های مدیریت شهری علی رغم اینکه در یک سال گذشته چهار شهردار مدیریت شهر را بر عهده گرفتند اما در بخش‌های مهمی از ماموریت‌های شهری موفق عمل کردیم که این عملکرد جای تشکر از پرسنل شورا و شهرداری دارد که توانستند به وظایف خود به خوبی عمل کنند و به‌رغم تغییر مدیریت در مقابل 70 درصد مسوولیت‌ها که نگهداشت شهر بوده است به خوبی عمل کرده‌اند. وی تاکید کرد: 30 درصد مابقی وظایف نیز که من آن را در حوزه سرمایه‌گذاری شهر می‌دانم مقداری ضعف وجود داشته که یکی از دلایل این ضعف عدم ثبات مدیریت در شهر بوده است که ثبات آن در حد توان ما نبود اما به سرعت به وظایف خود برای انتخاب مدیر شهری عمل کردیم. رییس شورای اسلامی شهر تهران وجود رکود اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور را یکی دیگر از دلایل بروز ضعف در حوزه سرمایه‌گذاری و عدم موفقیت در این حوزه خواند و افزود: معاونت‌های شهرداری تهران نسبت به آماده سازی خود با توجه به شرایط موجود با ارایه پکیج‌های اقتصادی فعالیت را آغاز کردند که امیدواریم در سال دوم عمر شورای شهر تهران این تدابیر به نتیجه برسد.

وی تاکید کرد: وجود جمعیت زیاد در شهر تهران که بعضا در دنیا وجود چنین جمعیتی به عنوان دو کشور فرض می‌شود می‌تواند مزیت اقتصادی همچون اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری در شهر را به همراه داشته باشد.

کارنامه یکساله شورای شهر

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود فعالیت شورای اسلامی شهر تهران در نخستین سال از دوره پنجم گفت: در طول این یک سال 81 جلسه صحن علنی، 60 جلسه هم اندیشی، 500 جلسه کمیسیون‌ها و هزاران ملاقات و بازدید توسط 21 عضو شورا در سطح شهر تهران انجام و برگزار شده است که همین موضوعات پایه‌ای کارشناسی خواهد شد تا در سال دوم در حوزه عملکردی و نظارتی در سطح شهرداری تهران موثرتر عمل کنیم. وی افزود: طی یکسال گذشته، مصوبات زیادی داشتیم که نشان می‌دهد اعضای شورا به وظایف خود به خوبی عمل کرده‌اند. در مورد باغ‌ها بیش از 55 مصوبه و در حوزه نامگذاری‌ها بیش از 42 مصوبه داشته‌ایم. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات به شهرداری که در قالب بعد نظارتی شورا قلمداد می‌شود، بسیار جدی عمل کردند به شکلی که 192 تذکر برای بهبود اوضاع مدیریتی داده شده که برای هر یک از آنها کارهای کارشناسی عمیقی انجام شده است. امیدوارم عملکرد بهتری را در سال دوم ارایه کنیم.

وی تاکید کرد: همرنگی و همصدایی در میان اعضای شورا ظرف یک سال گذشته ایجاد شد و من نیز به عنوان رییس شورا اولین تجربه مدیریت چنین شورایی را داشتم. بر همین اساس محافظه کارانه پیش می‌رفتم و به سرعت تصمیم نمی‌گرفتم تا تجربه به دست آورم. قطعا در سال دوم با سرعت و قدرت بیشتری کارها را به پیش خواهیم برد. نقدهایی بر هیات رییسه شورا وارد می‌شود، از همین رو، امیدواریم در سال دوم شاهد رفع ضعف‌ها باشیم و با سرعت بیشتری پاسخگوی انتظارات مردم باشیم. رییس شورای شهر تهران خطاب به شهروندان تهرانی گفت: از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم. چرا که آن طور که شهروندان جامعه انتظار داشتند با توجه به آن رای تاریخی که به اعضای شورای پنجم دادند نتوانستیم پاسخگوی انتظارات آنها باشیم.

تصویب مشارکت شهرداری

 در مراسم اربعین

به گزارش»تعادل«دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت طرح »ارایه مجوز انجام هزینه کرد به شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی« موافقت کردند.

در جریان بررسی لایحه مجوز انجام هزینه کرد به شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی، میرزایی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت: از سال گذشته توافق شده که سقف هزینه‌ها و کمک‌ها به‌طور دقیق مشخص شود. سال گذشته برای این کار 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و امسال نیز این پیشنهاد ارایه شده است و امیدواریم که با یک فوریت این لایحه موافقت شود تا سهم شهرداری تهران و نوع مشارکت آن به‌طور کامل مشخص شود و شهرداری تهران نیز بتواند مسوولیت‌های خود در ستاد اربعین را اعلام کند. مرتضی الویری به عنوان مخالف یک فوریت این طرح گفت: با وجود این میزان از بدهی به پیمانکاران و اعتراض هر روزه آنها مقابل درب شورای شهر انجام چنین هزینه‌ای خارج از شهر تهران ضرورت ندارد و من با آن مخالف هستم. در ادامه حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز به عنوان مخالف تصویب یک فوریت این لایحه گفت: اربعین یک برنامه ملی است که ریاست ستاد آن بر عهده وزیر کشور است. ستاد اربعین با 13 کمیته تشکیل می‌شود که شهرداری تهران مسوولیت کمیته خدمات شهری را بر عهده دارد. علاوه بر وظایفی که در این کمیته بر عهده شهرداری تهران قرار می‌گیرد مسوولیت هماهنگی کلان‌شهرها نیز بر عهده شهرداری تهران است. وی تاکید کرد: از سه میلیون زائری که به شهرهای نجف و کربلا برای راهپیمایی اربعین حسینی عزیمت می‌کنند یک میلیون نفر از آنها تهرانی هستند. در شورای شهر دوره چهارم مصوبه‌ای وجود داشت که برای هزینه کرد شهرداری تهران 5 میلیارد تومان تخصیص داده شده بود که بالغ بر 10 میلیارد تومان هزینه می‌شد. سال گذشته برنامه راهپیمایی اربعین در دوره جدید مدیریت شهری با نظارت آقایان سالاری و مسجدجامعی انجام و خوشبختانه شاهد کاهش هزینه‌ها بودیم. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی در این خصوص با 12 رأی موافق و 7 رأی مخالف به یک فوریت این طرح رأی مثبت دادند.

بررسی اعتراض

 به طرح آبرسانی اضطراری

در ادامه جلسه، اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای شهر درباره طرح آبرسانی اضطراری روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت .زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون محیط زیست سلامت و خدمات شهری در تشریح اعتراض فرمانداری گفت: ۳۳ درصد سهام آبفا متعلق به شهرداری تهران است که در همین رابطه شهرداری و شورا می‌توانند الزاماتی برای این شرکت ایجاد کنند.اعتراض فرمانداری در حد حذف کلماتی همچون «مکلف، متعهد و موظف می‌شود» است و پیشنهاد داده‌اند که از کلماتی همچون «توصیه و پیشنهاد می‌شود» استفاده کنند. استفاده از کلمات توصیه‌ای، الزام اجرایی برای دستگاه‌ها ایجاد نمی‌کند و بر همین اساس نظر کمیسیون سلامت این است که بر همان مصوبه قبلی‌مان با همان ادبیات قبلی تاکید کنیم.

بعد از بحث و تبادل نظر اعضای شورای شهر تهران با ۱۹ رأی بر مصوبه پیشین خود تاکید کرده و این مصوبه برای حل اختلافات فی مابین هیات تطبیق و شورای شهر به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

همچنین در این جلسه یک فوریت الحاق تبصره‌ای به ماده ۴ تعیین نرخ عوارض که درباره ساماندهی وانت بارها و رانندگان آژانس است، با کسب اکثریت آراء به تصویب رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

 

ارسال نظر