بازنگری ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۱۷

ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا به ایران که در پی برخی مشکلات ارزی ایجاد شده بود، اکنون در مرحله بازنگری قرار گرفته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ ۳۰ خردادماه سال جاری، جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد که بر اساس آن فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه هشت رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شد، جهت اجرا ابلاغ شد. به گزارش ایسنا، در این مصوبه همچنین تاکید شده بود که تمام ثبت سفارش‌های صادره قبلی مربوط به این ردیف کالاها فاقد اعتبارند، مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده یا بدون انتقال ارز باشند. این ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالایی، شامل شش گروه کالایی عمده بوده و خودروی آماده (CBU) نیز از جمله کالاهای ممنوعه واردات تعیین شده است. این تصمیم در راستای حمایت از کالاهای تولید داخل و همچنین کنترل خروج ارز اتخاذ شد، اما گمرک ایران اعلام کرده است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازنگری ۱۳۳۹ قلم از ردیف تعرفه‌ای که در لیست کالاهای ممنوعه وارداتی قرار داده شده بود و حتی کالاهایی که تولید داخلی هم ندارند، انجام شده است.

بر این اساس، پس از انتشار فهرست گروه‌های کالایی توسط مسوولان وزارت صنعت معدن و تجارت با تغییر سیاست‌ ارزی، این اولویت‌بندی گروه‌های کالایی نیز دست خوش تغییر شد. در حال حاضر جدیدترین فهرست گروه‌های کالایی منتشر شده مربوط به ۱۶ مرداد ماه سال جاری است و به گفته مسوولان بازهم احتمال تغییر آن نیز وجود دارد. اکنون علاوه بر گروه کالایی یک، دو، سه و چهار، دو گروه کالایی ۲۱ و ۲۲ به چشم می‌خورد که گفته می‌شود، منظور از گروه ۲۱ یعنی این اقلام در اولویت یک کالایی بوده و به گروه دو منتقل شده است. همچنین گروه کالایی ۲۲ یعنی اقلام این گروه تغییری نکرده و همچنان در همان لیست باقی مانده است. البته در این رابطه هنوز هیچ مسوولی از سازمان توسعه تجارت بانک مرکزی اظهارنظر شفاف و روشن نکرده‌اند.

در این فهرست، نام اقلام کالایی زیر در گروه کالایی 21 به چشم می‌خورد: «حیوانات مولد نژاد خالص، گاو شیری، گاو گوشتی، (شیری و گوشتی) گاو دو منظوره، (شیری، گوشتی، دو منظوره) گاو نر مولد نژاد، گاو نر مولد نژاد خالص، گوسفند مولد نژاد خالص، بز مولد نژاد خالص، جوجه اجداد گوشتی یکروزه، جوجه مادر گوشتی یکروزه، جوجه مولد نژاد خالص، جوجه یکروزه گوشتی بوقلمون و پولت مولد نژاد خالص.»  در گروه کالایی سوم نیز اقلام زیر طبقه‌بندی شده‌اند: «اسب برای مسابقه، الاغ، مرغابی‌ها، غازها، مرغ شاخدار، مرغ هیبرید تجاری، پولت مرغ تخم گذار، خرگوش‌ها و خرگوش‌های صحرایی، سگ و گربه معمولی و سگ و گربه برای تحقیقات پزشکی و آزمایشگاهی و تربیت شده پلیس و راهنما» در گروه کالایی چهارم نیز نام این اقلام به چشم می‌خورد: «گاو مولد نژاد خاص، گاو به وزن کمتر از 50 کیلوگرم و گاو به وزن 50 کیلوگرم یا بیشتر.»

 

ارسال نظر