پالس‌های مثبت ادامه دارد

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۵۳
پالس‌های مثبت ادامه دارد

نوبخت: ستاد ویژه بودجه 98 تشکیل شد

ایران|نشست روز گذشته هیات دولت با خبرنگاران در شرایطی در پاستور برگزار شد که موضوع استیضاح علی ربیعی یک چشم اعضای کابینه را به بهارستان دوخته بود؛ اخباری که در نهایت باعث خروج ربیعی از کابینه دوازدهم شد. به گزارش تعادل اسحاق جهانگیری در خصوص این واقعیت که بعد از صحبت‌های تلویزیونی رییس‌جمهوری؛ بازارهای کشور بطور نسبی پالس‌های مثبتی در این خصوص نشان دادند؛ آیا این نشانه‌های مثبت در روزها و ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت گفت: «مجموعه تصمیم‌سازی‌های دولت در خصوص مهار نوسان ارزی با مشارکت و حمایت مردم منجر به توفیق می‌شود و دولت تلاش می‌کند تا تصمیماتش در نهایت منجر به تثبیت بیشتر بازار پول و سرمایه ایرانیان شود. »

 معاون اول رییس‌جمهوری گفت: در مسیری که باید دنبال کنیم، واقعیت‌های کشور و فرصت‌هایی که وجود دارد، مبنا قرار گرفته و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسبی با شرایط جدید انجام شده است.

او در پاسخ به اینکه بعد از سخنان رییس‌جمهوری بازتاب آن در بازار اقتصادی را شاهد بودیم، آیا این بازتاب ادامه خواهد داشت، گفت: باید با مردم صادقانه صحبت کنیم، شرایطی پیش روی کشور خطیر است.

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: امریکایی‌ها به صراحت می‌گویند تمام انرژی خود را می‌گذارند تا مردم ایران تحت فشار قرار گیرند و آنها بتوانند خواسته‌های خود را عملیاتی کنند. فرصت به وجود آمده شرایط مناسبی را برای بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد و صادرات کشور مقرون به صرفه خواهد بود . باید از این فرصت استفاده کرد.

جهانگیری در ادامه تاکید کرد: باید به تولید توجه بیشتری کنیم و اگر نتوانیم موانع پیش روی تولیدکنندگان را به موقع حل کنیم، ممکن است با مشکل روبرو شوند و به همین منظور از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شد تا بسته‌ای را برای حمایت از تولید تهیه کند. در این شرایط که اقشار متوسط و پایین جامعه تحت فشار اقتصادی قرار خواهند گرفت، باید از طریق منابع به این بخش توجه ویژه‌ای صورت گیرد. اگر عوارض جانبی این سیاست‌ها را بتوانیم با موفقیت کنترل کنیم، این سیاست‌ها با استقبال بخش خصوصی روبرو می‌شود و فعالیت اقتصادی را تسهیل می‌کند، علامت بازار هم‌اکنون متناسب با شرایط است که حتما تاثیر آن مثبت خواهد بود.

بر اساس این گزارش وزیر امور خارجه درباره تنگناهای صادراتی به ایران در زمان تحریم‌ها و نقش معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه هم گفت: وظیفه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، تسهیل فعالیت بخش خصوصی و فعالان بخش دولتی است؛ این معاونت تلاش می‌کند امکانات صادرات را در خارج از کشور شناسایی کرده و زمینه را هم برای ارتباط بخش خصوصی ایران و کشورهای خارجی فراهم کند و برای رسیدن به اهداف در این بخش کمک خواهد کرد.

ظریف تصریح کرد: فعالیت معاونت اقتصادی باید در دوران پسا بازگشت امریکا به تحریم‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود، امروز ما یک تفاوت جدی با دوران گذشته داریم دنیا در برابر تحریم‌های امریکا ایستاده است. در گذشته هر زمان که امریکا یک تحریمی را تصویب می‌کرد چون مستظهر به چند قطعنامه شورای امنیت بود فورا سایر کشورها نیز نه تنها آن تحریم‌ها را اجرا می‌کردند، بلکه خود آنها هم تحریم‌های جداگانه‌ای تصویب می‌کردند. او افزود: نباید منکر این واقعیت شد که امریکا هم با قلدری هم با یک فشار اقتصادی بزرگی وارد میدان شده است، آنها واقعیت این است که آنها بیش از فشار اقتصادی با یک جنگ روانی وارد شده‌اند و متاسفانه این جنگ روانی را علاوه بر شریکان ما و در داخل کشور ما هم انجام می‌دهد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: همان قدر که ادعای ترامپ برای مذاکره خیلی جایی برای توجه ندارد، به همان اندازه ادعاهایی که می‌کنند و می‌گویند«ما فشارهایی را به ایران وارد می‌کنیم یا کاری انجام می‌دهیم که دنیا در تاریخ خود ندیده باشد»، این حرکت‌های زیگزاگی نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن امریکا است و فضای روانی ما نباید از این حرکات متاثر شود. ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات نظامی در حوزه سیاست خارجی و انتشار اشتباه آن در خبرگزاری اصولگرا هم گفت: دنیا به جایی رسیده که هرکس در هر جایی صحبت می‌کند، برای یک گروه کوچکی صحبت نمی‌کند و شنوندگان ما جهانی شده‌اند. رییس دستگاه دیپلماسی گفت: امیدوارم همه دوستان ما وقتی صحبت می‌کنند متوجه این واقعیت باشند که در یک گروه کوچک صحبت نمی‌کنند، بلکه باید دقت لازم را هم انجام دهند که برای دنیا صحبت می‌کنند و مهم‌تر از آن، دوستان ما در رسانه هم به این واقعیت توجه داشته باشند که دقت کردن در انعکاس صحبت‌ها، بسیار مهم است. ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره پایبندی اتحادیه اروپا به برجام اظهارداشت: اقداماتی که اروپایی‌ها تاکنون انجام داده‌اند نشان داده است که آنها هم در حرف و هم تا حدی در عمل متعهد هستند. وزیر امور خارجه افزود: اتحادیه اروپا «قانون انسداد» را دیروز عملیاتی کردند و با کشورهای مختلف هم در حال صحبت کردن هستند، اینها نشان‌دهنده تلاش اروپایی‌ها است، اما اینکه تا چه حد آماده باشند هزینه بکنند، مهم است.

 

 

وی اضافه کرد: آنها فقط نباید اراده سیاسی نشان ندهند، بالاخره برجام یک توافقی است که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای آنها از نظر حیثیتی بسیار مهم است، اگر این طور است باید برای این موضوع هزینه کنند و ما اکنون باید بپرسیم که آیا اکنون اروپا حاضر است هزینه کند؟

وی خاطرنشان کرد: تاکنون به نظر ما اروپایی‌ها - ضمن اینکه ممکن است بعضی‌ها توقع بیشتر داشتند- در خط درست عمل کردند. حال باید ببینیم این تحریم‌ها که در طول سه ماه آینده جدی ترهم خواهد شد، چقدر اروپایی‌ها محکم می‌ایستند.

 تشکیل ستاد بودجه سال ۹۸

اما سخنگوی سابق دولت در شرایطی روبه روی خبرنگاران ایستاد که برخلاف گذشته که معمولا به پرسش‌های متنوع خبرنگاران پاسخ می‌داد، بدون توجه به پرسش‌های متفرقه تنها در زمینه موضوعات مربوط به برنامه و بودجه اطلاع‌رسانی کرد؛ رییس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل ستاد بودجه سال ۱۳۹۸ خبر داد و تاکید کرد: تاکنون کشاورزان ۱۰ هزار میلیارد تومان گندم به دولت فروخته‌اند که از این میزان پنج هزار میلیارد تومان را پرداخت کردیم و پنج هزار میلیارد تومان باقی‌مانده را نیز در نظر داریم که دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانش را ظرف روزهای آینده پرداخت می‌کنیم. محمدباقر نوبخت در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های اخیر سازمان برنامه و بودجه و مصوبات این سازمان گفت: اخبار سازمان برنامه و بودجه را در دو بخش می‌توان منعکس کرد. یک بخش، آن چیزی است که مربوط به گذشته است. تا چهار ماهه اول امسال، چیزی حدود ۱۰۵ میلیارد تومان به خزانه واریز کرده‌ایم.  وی با بیان اینکه خوشبختانه این رقم ۵۸ درصد نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته بیشتر است، اظهار داشت: آنچه از این میزان برای امور جاری کشور صرف می‌شود، ۱۵ درصد بیشتر از سال گذشته است و آنچه مربوط به طرح‌های عمرانی است ۲۱ برابر شده است به‌طوری که در چهار ماهه اول سال گذشته موفق شده بودیم برای طرح‌های عمرانی ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و پرداخت انجام دهیم و خوشبختانه در چهار ماهه اخیر این رقم به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.  رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اقدام دیگری که صورت می‌گیرد ستاد بودجه سال ۱۳۹۸ است. برای اینکه سازمان برنامه و بودجه بتواند در هماهنگی با دولت و از طریق آن و در مهلت قانونی که تا ۱۵ آذرماه است، لایحه بودجه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند ستاد بودجه را تشکیل داده‌ایم و اولین جلسه‌مان را در روز پنج‌شنبه برگزار می‌کنیم.

 

لایحه مطبوعات در دستور کار هیات دولت قرار گرفت

 هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه که به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل شد، لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را با توجه به تحولات گسترده در فضای رسانه‌ای و لزوم رفع کاستی‌های قانون مطبوعات مصوب 1364 در دستور کار خود قرار داد. به گزارش پاد این لایحه با هدف انسجام و یکپارچگی قوانین و مقررات رسانه‌ای و تامین آزادی مسوولانه رسانه‌ها خصوصا جهت مقابله با فساد و ایجاد شفافیت تهیه شده است.

 

 

 

ارسال نظر