اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۹۲

دور جدید تحریم‌های امریکا

چه ویژگی‌هایی دارد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد مسوولان منتظر دریافت بسته پیشنهادی اروپایی‌ها نیستند و برای جلوگیری از غافل‌گیری کشورمان بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی برنامه‌ریزی کرده‌اند. حشمتالله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به فرارسیدن زمان اعمال اولین مرحله از تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه کشورمان گفت: باید اذعان کرد خوش‌بختانه امروزه تلاش‌های زیادی در عرصه کلان مدیریتی رخ داده و به عبارتی می‌توان دریافت که دولت منتظر دریافت بسته پیشنهادی اروپایی‌ها نیست. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان بر اساس توانمندی‌ها و طرفیت‌های داخلی برنامه‌ریزی کرده تا در مقابل تحریم‌ها دچار غافل‌گیری نشویم، اظهار کرد: در این بین نیز بر اساس روند کنونی برجام، مذاکرات با سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در حال انجام شدن است. وی ادامه داد: باید یادآور شد که مهم‌ترین محورهای مذاکرات با اروپایی‌ها در حوزه‌های مالی، بانکی و فروش نفت و گاز کشورمان است تا بتوان به نتایج خوبی دست یابیم. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تحریم‌های کنونی امریکا با تحریم‌های جدید متفاوت است، تصریح کرد: در گذشته تحریم‌ها بر اساس 6 قطعنامه سازمان ملل نسبت به کشورمان اعمال شد اما تحریم‌های کنونی بر اساس خواسته‌های ایالات متحده در حال شکل‌گیری است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌های امریکا توسط کشورهای دیگر لازم الاجرا نیست، خاطرنشان کرد: البته شاید برخی کشورها به دلیل مجازات و تنبیه نشدن اقتصادی از سوی ایالات متحده در راستای اهداف این کشور حرکت کنند.

وزیر اقتصاد: اگر«FATF» تصویب نشود وضعیت نامناسبی پیش می‌آید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در صورت عدم تصویب FATF فعالیت بانکی خارج از سوئیفت را نمی‌توانیم انجام دهیم. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مسعود کرباسیان با تاکید بر اینکه مجلس باید درخصوص مبارزه با پولشویی به دولت کمک کند، تصریح کرد: هدف تحریم های آمریکا نظام بانکی کشور است و دولت سعی کرده پیوستن ایران به FATF را در حالت تعلیق نگه دارد و عنوان کرده که 4 لایحه در مرحله اجرایی شدن است، اما اگر این لوایح تصویب نشود، ایران در لیست سیاه قرار می گیرد و وضعیتی نامناسب ایجاد می شود و فعالیت بانکی خارج از سوییفت را نیز نمی تواند انجام دهد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست دیروز فراکسیون نظارت بر اجرای برنامه های توسعه کشور همچنین با بیان اینکه دولت در موضوع بازگرداندن ارز جدی است، گفت: یکی از عواملی که می توانست به موفقیت گروه دوم ارزی کمک کند، بازگرداندن به موقع ارز پتروشیمی ها و فولادی ها بود.

کرباسیان درباره ورود ارز پتروشیمی ها به بازار ارزی گفت: عمده مجتمع های پتروشیمی در اختیار وزارت دفاع، نفت، شستا و تامین اجتماعی است و دولت به دنبال این بوده که به ارز پتروشیمی ها نظم دهد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت در موضوع بازگرداندن ارز جدی است، افزود: یکی از عواملی که می توانست به موفقیت گروه دوم ارزی کمک کند، بازگرداندن به موقع ارز پتروشیمی‌ها و فولادی ها بود، لذا در این موضوع حسابرسی ها به صورت تک به تک صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه مرکزی در وزارت اقتصاد تشکیل شده که نوع نگرش آمریکا نسبت به تحریم های اعمالی علیه ایران را رصد می کند، بیان کرد: هفته گذشته یکی از کارشناسان آمریکایی و طراحان تحریم علیه ایران عنوان کرده که ترامپ نمی تواند اهداف تحریمی خود علیه ایران را پیاده کند، زیرا اگر نفت ایران تحریم شود، قیمت جهانی این محصول استراتژیک افزایش می یابد و با همان صادرات نفت کم، کمبود درآمد ایران جبران می شود.

 

ارسال نظر