پرونده دستگیرشدگان مرتبط با اخلال اقتصادی سریع به دادگاه می‌رود

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۹۸

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: پرونده این فرد به دادسرای تهران احاله شده است و قرار است در تهران پیگیری شود. به گزارش ایرنا محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست مسوولان عالی دستگاه قضایی افزود: این موضوع از جنبه‌های مختلف مثل اقدام به خروج از کشور و چگونگی آن و همچنین بحث پرداخت رشوه و افرادی که آنجا همراه وی بوده‌اند و هویت و ارتباط آنها با موضوع، نیاز به بررسی دارد.

معاون اول دستگاه قضا افزود: همچنین نسبت به ماهیت موضوع و با توجه به سابقه قبلی این فرد در مورد فرار و هم در مورد برخی از پرونده‌ها که داشته است، ضرورت داشت این پرونده در تهران رسیدگی شود. بنابراین این درخواست مطرح شد. اکنون با احاله این پرونده موافقت شده است و ادامه رسیدگی در تهران خواهد بود. وی در خصوص اینکه آیا متهم هم به تهران منتقل شده است، گفت: طبیعتا پرونده که به تهران احاله می‌شود، متهم هم با پرونده به تهران احاله می‌شود. معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: ما از دولت می‌خواهیم که حقیقتا در مورد سیاست‌گذاری‌هایی که در مورد ارز و تنظیم بازار و امثالهم وجود دارد، به نحوی عمل کند که هم مردم از این سردرگمی و بلاتکلیفی خارج شوند و تکلیفشان روشن شود و هم وضعیت ارز و بازار کاملا تثبیت شود.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: چون اکنون همانطور که بانک مرکزی هم اعلام کرده است، مسلما بخشی از این مسائل واقعی نیست. یعنی مشکل، مشکل اقتصادی واقعی نیست و یک مقدار مربوط به عملیات روانی دشمن است و یک بخش‌هایی هم شاید ناشی از بی‌اطلاعی و کم‌اطلاعی باشد. بنابراین خوب است که دولت هم اطلاع‌رسانی کافی داشته باشد که در مورد وضعیتی که الان مقداری متزلزل است، تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره زمان آغاز محاکمه 29 نفر از دستگیر‌شدگان در خصوص اخلال‌های اخیر اقتصاد کشور گفت: اکنون نمی‌توانم بگویم که دقیقا فلان روز - مثلا دو یا سه یا 10 روز دیگر- محاکمه این افراد آغاز می‌شود؛ اما تلاش می‌شود که هرچه زودتر پرونده‌های اینها آماده شود و به دادگاه برود.

وی توضیح داد: اینکه نمی‌توانم بگویم تاریخ برگزاری دادگاه تخلفات اخیر بازار چه زمانی است، بخشی از آن به خاطر رعایت قانون است؛ زیرا باید کیفرخواست ابلاغ شود و وکلای آنها پرونده‌ها را بخوانند؛ پس از آن تعیین وقت شود؛ اما همه تلاش ما این است که هرچه سریع‌تر این کار صورت گیرد.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از 29 نفری که دستگیر شده‌اند، کسی از مسوولان فعلی یا قبلی یا افراد دانه‌درشت در میان آنها هست یا خیر، گفت: این افرادی که دستگیر شده‌اند، همانطور هم که قبلا گفته شد برخی از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و برخی از سازمان توسعه تجارت دستگیر شده‌اند. وی اضافه کرد: اینکه تعبیر می‌کنید به دانه‌درشت‌ها، این لفظ در قوه قضاییه نیست؛ بلکه ما می‌گوییم هرکسی که جرمی مرتکب شود، در هر رده‌یی که باشد و احیانا در هر جایگاهی که باشد اگر توجه اتهام به اوست باید تعقیب شود که این کار دارد صورت می‌گیرد. افرادی از بانک مرکزی دعوت شده‌اند؛ افرادی احضار شده‌اند و افرادی از دستگاه‌های دیگر دعوت یا احضار شده‌اند یا به عنوان مطلع یا به عنوان متهم از آنها تحقیق می‌شود. چون برای پرونده‌ها هنوز حکمی صادر نشده است، در بیان نامشان فعلا معذوریت قانونی داریم. سخنگوی قوه قضاییه درباره عناوین اتهامی افراد دستگیر شده هم گفت: عناوین اتهامی دستگیرشدگان متفاوت است؛ ولی عنوان اتهامی تعدادی از آنها اخلال در نظام اقتصادی کشور است که ممکن است یکی در این اتهام معاونت در جرم باشد، یکی مباشر و یکی دیگر شریک. البته اتهامات دیگری هم احیانا به بعضی از صراف‌ها و بعضی از واردکنندگان که در میان دستگیرشدگان هستند، متوجه است که مواردی مثل جعل، معاونت در جعل و امثال اینهاست؛ ولی اتهام اصلی خیلی از اینها اخلال در نظام اقتصادی کشور یا به عنوان مباشر یا شریک یا معاون است.

 

ارسال نظر