تغییر کابینه غیر محتمل نیست

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۰۵
تغییر کابینه غیر محتمل  نیست

متعهد به شفاف‌سازی هستیم

ایران|

سخنگوی دولت دیروز در حالی روبه روی نمایندگان رسانه‌های گروهی ایستاد که موضوع تغییرات احتمالی در ترکیب تیم اقتصادی دولت در راس پرسش‌های خبرنگاران از آقای سخنگو قرار داشت؛ شایعاتی که در تمام طول یکماه گذشته با آب و تاب در رسانه‌های مختلف بازتاب داده شدند تا این ابهام در میان افکار عمومی و رسانه‌ها ایجاد شود که تغییرات احتمالی کابینه به دلیل عملکرد نامناسب چهره‌های اقتصادی کابینه لاجرم خواهد بود؛ اما نوبخت در پاسخ به این ابهامات از دستاوردهای اقتصادی تیم اقتصادی دولت طی 5 سال گذشته دفاع می‌کند و با اعتماد به نفس اعلام می‌کند که اگر تغییری هم در کابینه اتفاق بیفتد نه به دلیل عملکرد نامناسب بلکه به دلیل ضرورت‌هایی است که گردش نیروها در ساختار اجرایی ایجاب می‌کند.

نوبخت در پاسخ به پرسش تعادل در خصوص افزایش دامنه‌دار اخبار ناامید‌کننده و جهت‌دار در صدا و سیما و رسانه‌های مخالف دولت در خصوص عملکرد اقتصادی کابینه و راهکارهایی که دولت برای ایجاد ارتباط رسانه‌یی مطلوب و اطلاع‌رسانی مناسب با جامعه دارد گفت: «همانطور که شما هم اشاره کردید برخی رسانه‌ها تلاش عجیبی برای زیر سوال بردن دستاوردهای اقتصادی دولت انجام می‌دهند و مدام در حال پمپاژ ناامیدی در جامعه هستند. این در حالی است که دولت معتقد است به جای اخبار مایوس‌کننده باید واقعیات اقتصادی کشور مبتنی بر آمار مستند و اعداد و ارقام مستدل ارائه شود. امیدواریم که رسانه‌ها به دولت در مسیر توسعه کشور کمک کنند. »

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش تعادل درمورد هجمه به دولت اظهارداشت: « انتقادات از دولت طبیعی است و رسانه‌ها به عنوان چشمان بیدار جامعه ما را رصد می‌کنند، آیا ما برای شرایط تحریم برنامه ارائه ندادیم؟ آیا پیش بینی‌های ما درست بوده است یا خیر؟ آیا بودجه را به وقت مقرر به مجلس ارائه دادیم یا خیر؟ آیا مواردی را که مرتبط با جایگاه سازمانی ما بوده انجام داده ایم؟

نوبخت افزود: همواره تلاش کردم به رییس‌جمهوری وفادار باشم و خط اعتدال که آمیزه‌یی از ائتلاف سیاسی با اصلاح‌طلبان است، پیش برود و مدلی از همکاری را نشان دهیم که جامعه خدمات آن را ببیند و هیچگاه رییس‌جمهوری از من نشنیده که بگویم نداریم، همواره تلاش کردم مسیر هموار باشد. اینکه دستگاه‌های اجرایی از من ناراضی باشند، طبیعی است، منابع ما محدود است ولی تلاش می‌کنیم پای صحبت دستگاه‌ها در مورد مشکلات آنها بنشینم. می‌خواهم کلید باشم، نه قفل، ولی این پست‌ها قفلی است و کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند. »

اما در کنار این موضوع؛ سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در خصوص ورود قوه قضاییه به بحث خودروهای وارداتی و مشارکت برخی از مدیران اجرایی وزارت صنعت در این تخلفات گفت: رییس‌جمهوری از قوه قضاییه خواست تا با قاطعیت وارد شود و آنچه مربوط به دولت باشد در جهت شفاف‌سازی، هر نوع اقدامی را انجام می‌دهیم.

محمد باقر نوبخت دیروز در ادامه نشست خبری در پاسخ به اینکه بازداشت چند نفر از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در چه سطح از مدیران این وزارتخانه بوده است؟، اظهارداشت: « بعد از آنکه ثبت سفارش کالا به خصوص در موضوع خودرو متوقف شد در فاصله کوتاهی با هک کردن سیستم، این اقدام غیرقانونی انجام شد. »

او به دستور رییس‌جمهوری مبنی بر رسیدگی بدون اغماض به این مساله اشاره کرد و افزود: «در این مساله در این دستگاه دولتی چند نفر را شناسایی کردند که در هک کردن سایت این وزارتخانه دست داشتند و باید منتظر باشیم که تحقیقات تمام شود. همچنین از این قوه می‌خواهیم در راستای ایمن‌سازی فضای کسب و کار همکاری لازم را انجام دهند. »

جهانگیری در دولت می‌ماند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ سوالی درمورد تغییر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و جایگزینی نوبخت به جای وی گفت: همه این موضوعات دروغ است. سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود دولت تغییر کابینه را به دست مجلس سپرده است، اظهارداشت: چنین موردی صحت ندارد. نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه در نابسامانی بازار ارز بانک مرکزی برای کنترل بازار خرید و فروش از طریق افرادی ورود کرده است، آیا این مساله را تایید می‌کنید، تصریح کرد: نمی‌دانم کدام یک از بخش‌ها است، ولی اینکه بانک مرکزی برای کنترل بازار پیش از این مداخلاتی داشته، تردیدی نیست. چون بانک مرکزی بخشی را از طریق صرافی‌های مجاز انجام می‌داد ولی در نهایت کل صورت مساله برای ما مبهم است و از بانک مرکزی می‌خواهم هرگونه اطلاعاتی که در این زمینه لازم است، عرضه کند.

یکی دیگر از خبرنگاران سوال کرد: رییس‌جمهوری در گرامیداشت هفته قوه قضاییه در بازتر شدن فضای کشور تاکید کرد که متعاقب آن سخنگوی این قوه اظهار داشت که اگر دولت در این زمینه برنامه‌یی دارد، لایحه آن را ارائه کند، نگاه دولت به این موضوع چیست؟نگاه دولت به مباحث سیاسی و اجتماعی در چارچوب منشور حقوق شهروندی منعکس شده است دولت خود را مسوول حقوق مردم می‌داند و تامین این حقوق در پاره‌یی موارد نیازمند وضع قانون و در پاره‌یی نیازمند اصلاح قانون است.

او موضوع بعدی را اراده قوا دانست و گفت: اراده باید از سوی سه قوه وجود داشته باشد که در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که روزهای شنبه برگزار می‌شو، در زمینه‌های مختلف بحث و تبادل نظرمی شود.

ارتباط دولت با مردم

یکی دیگر از خبرنگاران سوال کرد: پس از دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب که ایشان در ارتباط هر چه بیشتر با بدنه مردم تاکید داشتند، معاون اول رییس‌جمهوری خبر از تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی را دادند، دولت در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟ که نوبخت در پاسخ به این سوال گفت: اگر قرار است شرایط متفاوتی به وجود‌اید، باید برای شرایط جدید نهاد‌سازی کنیم. بنابراین تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در ذیل شورای هماهنگی سه قوه تشکیل نهاد اطلاع‌رسانی است که بتواند متناسب با شرایط اطلاع‌رسانی و هماهنگی داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی درمورد نامه‌های ارسالی رییس‌جمهوری به روسای کشورها و موضوع فروش نفت ایران، اظهارداشت: مساله نفت یکی از موضوعاتی است که از طرف‌های باقی مانده در قرارداد برجام انتظار داریم. فقط مساله نفت نیست، بلکه موضوع نظام بانکی، بیمه، پتروشیمی، کشتیرانی و موضوعات دیگر، همه این موارد مورد توجه است و کسانی که در برجام باقی مانده‌اند باید کاستی‌ها را جبران کنند و اینکه نفت به صفر برسد حرف بی‌ربطی است.

سخنگوی دولت یادآور شد: انتظار داریم طرف‌های باقی مانده در برجام فروش نفت به ایران تضمین و تسهیل کنند نه اینکه کمک کنند صفر نشود. نوبخت به سفر اخیر ترامپ به انگلیس اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما چقدر باید تبلیغ می‌کردند تا چهره واقعی امریکا را به این کشور نشان دهند.

ترامپ با حضورش در انگلیس نشان داد که کشورها با این طرز فکر روبرو هستند و قبل از حضور وی نیز مردم برای اعتراض به خیابان‌ها آمده بودند.

 

 

 استقلال بانک مرکزی شعار مطلوبی است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که یکی از خطیبان نماز جمعه تهران خواستار استقلال بانک مرکزی شده است، گفت: استقلال بانک مرکزی خواسته و شعار مطلوبی است و تمام تلاش دولت این است که این استقلال حفظ شود.

او با بیان اینکه دولت در شورای پول و اعتبار هم حضور دارد، افزود: این شورا دولتی نیست ولی دولتی‌ها هم در آن حضور دارند. طبعا هر چه مداخلات دولت کمتر باشد بانک مرکزی مستقل‌تر عمل می‌کند. البته شرایطی هم وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.  سخنگوی دولت ادامه داد: اگر خطیب محترم چنین سخنی گفته‌اند، خطیب دیگری، حرف متفاوتی می‌زند. برای مثال درباره موسسات غیرمجاز شما بانک مرکزی را مجبور کردید - تریبون نماز جمعه هم البته در جهت خواست مردم در این زمینه نقش داشت که باهم هماهنگی بکنند- که بانک مرکزی حدود 23 تا 35 هزار میلیارد تومان پول پرفشار پرداخت کند. این موسسات فرض کنیم ساختمان‌هایی داشتند ولی تا این ساختمان‌ها را بفروشند زمانبر است.

نوبخت اضافه کرد: از همین تریبون‌های نمازجمعه و نطق‌های مجلس چنین حرف‌هایی مطرح شد اما در حال حاضر می‌گوییم که نقدینگی بالا است.  او به تاثیرات ضریب فزآینده این میزان نقدینگی که حدود 6 تا 7 است در پایه پولی اشاره کرد و اظهار داشت: این حرف، حرف لوکسی است اما اگر می‌گوییم بانک مرکزی مستقل شود بایدبه شیوه لیبرال و آزاد عمل کند. گفته می‌شود که چرا به افراد شریف یا زوج‌های جوان قرض الحسنه داده نمی‌شود، همین که به بانک‌ها تحمیل می‌کنیم که 10 میلیون قرض الحسنه بدهد آیا استقلال بانک مرکزی را بهم نمی‌زند. این حرف، حرف لوکسی است که خارج از ساخت نظام اقتصادی توصیه می‌کنیم این را می‌گوییم و بعد چیزهای دیگری می‌گوییم که ممکن است با آن ناسازگار باشد، بنابراین ابتدا باید مکتب اقتصادی داشته باشیم و بر اساس آن حرف‌هایمان را بزنیم.

 لایحه پالرمو روی خط اعتراض

وی در پاسخ به اینکه شورای نگهبان از لایحه پالرمو ایراد گرفته که این لایحه قضایی است و باید از سوی قوه قضاییه ارائه شود، گفت: دولت خواهان تصویب نهایی چهار لایحه مذکور است.

نوبخت افزود: ما با عزیزانی که نگاهشان با دولت متفاوت است درباره نافع بودن این چهار لایحه تاکید می‌کنیم که لوایح باید باشد چراکه این لوایح در چهارچوب قانون مبارزه با پولشویی و قانون اساسی است و راه هر گونه سوءاستفاده بسته شده است. در حال حاضر برخی کشورها منتظر هستند که این لایحه تصویب نشود و بهانه داشته باشند که غیر از موضوع برجام در مباحث بانکی خدشه وارد کنند. تلاش ترامپ همراهی کشورها است ولی کشورها همواره به متعهد بودن ایران به برجام تاکید دارند.  نوبخت به نمایندگی از دولت تاکید کرد: اگر شورای نگهبان نگاه دیگری دارد مجلس شورای اسلامی آن را بر طرف کند یا اگر لایحه‌یی لازم است از سوی قوه قضاییه ارائه شود.

سخنگوی دولت درباره سفر مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی به روسیه هم گفت: این سفر در راستای پیگیری تفاهم‌های روسای جمهوری دو کشور انجام شد. در دیدارهای دکتر ولایتی با مقامات روس، تاکید شد که روسیه نه تنها بر تعهداتش باقی مانده بلکه انگیزه بیشتری هم برای اجرای تعهداتش دارد و آماده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیر بنایی در حوزه‌های رآه آهن و میادین نفتی است.

او همچنین درباره صادرات برق به عراق و مشکلاتی که اخیرا در برخی شهرهای جنوبی عراق پیش آمده خاطرنشان کرد: ما به کشور عراق صادرات برق داشتیم که مطالباتی هم از این بابت وجود دارد اما شرایط اجازه نمی‌دهد در حالی که ما مشکل داریم برق را به جای دیگری ببریم البته دوران پیک مصرف نهایتا طی هفته‌های آینده به پایان می‌رسد و نقص‌ها برطرف می‌شود.  رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در جلسه هیات دولت رییس‌جمهوری دستور داد کسانی که با ارز 4200 تومانی کالا وارد می‌کنند باید قیمت تقریبی آن کالا مشخص شود.

نوبخت ادامه داد: سازمان‌های نظارتی این قیمت را بررسی می‌کنند و اگر بیشتر از قیمت تقریبی باشد حتما باید به قیمت قبل برگرداند. این نظارت با قدرت ادامه دارد، درحال حاضر بیش از 11 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی داده است و اگر باز هم مردم در سختی باشند، برای ما قابل تحمل نیست. دستگاه‌های نظارتی با قوت عمل کنند و با برهم زنندگان بازار برخورد جدی داشته باشند.

 مکانیسم تخصیص ارز

نوبخت در پاسخ به اینکه با توجه به انتشار لیست گیرندگان ارز سوال جامعه این است که مکانیسم تخصیص ارز چگونه بوده است، گفت: در ایام التهابات ارزی تصمیم گرفته شد تا ارائه ارز به صورت ثبت سفارش باشد.

او ادامه داد: در این زمینه برخی تخلف کردند واین موضوع از اردیبهشت ماه آغاز شدو عده‌یی فکر می‌کردند براساس سوابق قبلی می‌توانند تخلف کنند واز نگاه ناظر دور بماند ولی مطمئن باشید موضوع را تا آخر پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی دولت گفت: اینکه دولت ارز 4200تومانی برای ارائه کالا بدهد در حالی که در بازار غیر رسمی اعداد دیگری است و عده‌یی وارد عمل شوند تا آسایش مردم را سلب کنند برای دولت قابل گذشت نیست.

نوبخت درباره ترمیم کابینه نیز گفت: ترمیم کابینه در دولت قبل هم انجام شد و رییس‌جمهوری اعلام کردند که براساس روشی که داریم متناسب با آن باید نیروهای هماهنگ داشته باشد وهر زمان تشخیص دهد برخی باید جای خود را به دیگران بدهند یا افرادی جایگزین افراد دیگر شوند، این غیر محتمل نیست.

وی در پاسخ به اینکه دولت چه میزان در تکمیل مسکن مهر جدیت دارد، تصریح کرد: عمده مشکلات مربوط به مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تمام شد ولی اتمام همه پروژه‌ها 11 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمند است.

سخنگوی دولت ادامه داد: توافق شد تا برای پروژه‌های مسکن مهر هر ماه مبلغی پرداخت شود تا مشکلات آنها برطرف شود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر