چشم‌انداز امنیتی غرب آسیا در کنفرانس امنیتی تهران

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۱۰

سومین کنفرانس امنیتی تهران برگزار می‌شود. کنفرانسی که عنوانش «امنیت منطقه‌یی در غرب آسیا، چشم‌انداز ثبات، همکاری و پیشرفت جمعی» خواهد بود. تصمیم به برگزاری این کنفرانس برای سومین بار آن هم با موضوع غرب آسیا، پس از آن صورت می‌گیرد که بحران‌های منطقه وارد مرحله جدیدی شده است؛ چنانچه سوریه در مرحله گذار از جنگ به تغییر سیاسی قرار دارد، عراق با شکست داعش به ثبات نسبی رسیده، در عین حال با بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران، شرایط سیاسی منطقه دچار تحولاتی شده است. به نوشته خبرگزاری ایرنا، نخستین و دومین کنفرانس امنیتی تهران با شعار «گفت‌وگو، احترام، اعتماد و همکاری متقابل جهت نیل به امنیت و پیشرفت جمعی» در غرب آسیا، درسال‌های 1395 و 1396 برگزار شد. بنا به اعلام دبیرخانه این کنفرانس با توجه به دستاوردها و انعکاس گسترده مواضع و دیدگاه‌های سخنرانان و شرکت‌کنندگان دو کنفرانس قبلی که هر یک با حضور افزون بر 200 نفر از مقامات سیاسی و تحلیلگران داخلی و خارجی برگزار شد، امسال پیش از برگزاری کنفرانس اصلی در تهران، سه سمینار داخلی و خارجی (بین‌المللی و منطقه‌یی) در ماه‌های آبان، آذر و دی تشکیل می‌شود. این سمینارها، چارچوبی اصیل و بومی برای بحث و بررسی مسائل منطقه‌ای، تبیین راهبردها و سیاست‌های امینتی و خارجی جمهوری اسلامی ایران و طرح ایده‌ها و راهبردهای درون‌زا برای نیل به امنیت و پیشرفت جمعی خواهد بود. در نشست اصلی و سمینارهای داخلی و خارجی سومین کنفرانس امنیتی تهران، مهم‌ترین مسائل و موضوعات امنیتی در غرب آسیا و فرصت‌ها و چالش‌های امنیتی منطقه‌ای، برای یافتن راه‌حل‌ها و راهکارهای مناسب و مطلوب، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همکاری و منازعه در غرب آسیا، پیشرفت جمعی در غرب آسیا، راهبرد بازیگران منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی در قبال صلح و ثبات در غرب آسیا، سیاست‌های دفاعی و امنیتی همکاری جویانه در غرب آسیا، ماهیت و الزاماتِ منطقه‌یی و بین‌المللی نظم امنیتی منطقه‌یی در غرب آسیا، دیپلماسی دفاعی در غرب آسیا، دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نقش و جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در صلح و ثبات منطقه‌یی در غرب آسیا و الگوهای تسلیحاتی و کنترل تسلیحات در غرب آسیا از جمله مهم‌ترین محورهای مباحث کنفرانس امنیتی تهران و سمینارهای مقدماتی آن است.

در چارچوب سومین کنفرانس امنیتی تهران دو سمینار داخلی با درجه «علمی و پژوهشی» نیز در ماه‌های آذر و دی امسال از سوی چند مرکز راهبردی جمهوری اسلامی ایران از جمله دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، شورای راهبردی روابط خارجی، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، و مرکز مطالعات راهبردی دیپلماسی دفاعی وزارت دفاع با همکاری سایر موسسات و نهادها برگزار می‌شود.

برای فراهم شدن بستر مناسب برای هم اندیشی و هم افزایی فکری نخبگان علمی و اجرایی در حوزه امنیت منطقه‌ای، پیش از برگزاری این سمینارها، مهم‌ترین محورها و موضوعات آنها به صورت نشست‌های تخصصی در یکی از دانشگاه‌های همکار برگزار می‌شود.

برای تقویت جنبه‌های بین‌المللی و منطقه‌یی کنفرانس علاوه بر میهمانان خارجی شرکت‌کننده در کنفرانس‌های پیشین از مقامات سیاسی فعلی و سابق کشور و صاحب نظران علمی و اجرایی کشورهای مختلف نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده‌اند. براساس اعلام دبیرخانه این کنفرانس، محورهای دقیق مباحث سمینارها، تاریخ برگزاری هر یک از آنها، نحوه ثبت نام و ارسال مقالات و پژوهش‌ها و تازه‌ترین خبرهای مرتبط با سومین کنفرانس، در روزهای آینده در سایت رسمی کنفرانس امنیتی تهران اطلاع‌رسانی می‌شود. پیش‌تر رییس دبیرخانه دایمی کنفرانس امنیتی تهران هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد مجمعی برای گفت‌وگو، اعتمادسازی و تقویت همکاری بین کشورهای غرب آسیا برای رسیدن به امنیت و پیشرفت جمعی عنوان کرد.

 

 

ارسال نظر