بازخوانی نقش قوه قضاییه در مقابله با گرانی‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۴۷

«در کشور حاکمیت سه‌گانه نداریم.» این عبارتی است که رییس‌جمهوری با انتخاب آنها تلاش کرده تا تصویری از ضرورت بهره‌گیری از حاکمیت یگانه در کشور را ارائه کند؛ عبارتی که در ادامه با اظهارات رییس قوه قضاییه تکمیل شد و به نوعی از راهبردهای تازه نظام برای مقابله با تحرکات تشنج‌آفرین در بازار ایران پرده‌برداری کرد؛ راهبردهایی که به اعتقاد رییس‌جمهوری و رییس قوه قضاییه برای عبور از شرایط حساس فعلی باید ازسوی تمام ارکان تاثیرگذار کشور ابتدا درک شود و درنهایت به کار گرفته شود. رییس‌جمهوری هر چند سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه را دارای استقلال از یکدیگر دانست اما در ادامه تاکید کرد که هر سه قوه، شاخه‌های مجزای یک درخت هستند و در ایران سه نوع حاکمیت در کشور نداریم. روحانی اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موفقیت تیم ملی فوتبال خاطرنشان کرد: آنچه در این چند روزه و در متن و حاشیه این رقابت‌های ورزشی رخ داد یک نماد و علامت از سوی ملت ایران به دنیا بود که این ملت از ایران، انقلاب و ارزش‌هایش دست برنمی‌دارد. رییس‌جمهور با طرح این سوال که حال باید ببینیم، امریکا در شرایط جدید در برابر ملت ایران چه می‌کند، گفت: امروز در قوای مختلف نظام مسوولیت سنگینی برعهده ماست، چراکه امریکایی‌ها یا دشمنان دیگر این نظام، در وهله اول روی در هم شکستن اعتماد و امید مردم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روحانی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القا کنند قضات در ایران تحت تاثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند و لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌یی به دست دشمن ندهیم. اما در کنار صحبت‌های روحانی رییس قوه قضاییه هم با اشاره به راهبردهایی که این قوه برای مقابله با گرانی‌ها تدارک دیده است از عزم جزم قوه قضاییه برای برخورد با اخلالگران اقتصادی ایران خبر داد و از نیروی انتظامی خواست تا آن دسته از اصناف و افرادی که به دنبال ملتهب کردن بازار هستند را معرفی کند تا هم مردم از رفتارهای خسارت‌بار این اصناف آگاه شوند و هم زمینه برخورد قضایی با این جریانات فراهم شود.

جنگ روانی دشمنان

روحانی روز سه‌شنبه در همایش سراسری قوه قضاییه، با تاکید بر اینکه ملت ایران سرو سرافراز تاریخ است و برای حفظ اسلام و ایران، جان می‌دهد، اظهار داشت: در شرایط پیروزی سیاسی و حقوقی هستیم اما امریکا می‌خواهد با جنگ روانی و اقتصادی ملت ما را بشکند.

روحانی در این همایش که با حضور سران سه قوه و مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشکری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، گفت: آیت‌الله بهشتی معمار تشکیلات جدید قوه قضاییه در نظام اسلامی، سیاستمداری بزرگ و مدیری ارزشمند در دوران انقلاب و پس از آن و البته مظلوم بود و معتقدم قوه قضاییه و مسوولان نظام هر چه به شیوه و سیره آن بزرگوار نزدیک شوند بر مقبولیت‌شان افزوده خواهد شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از آنکه درخصوص اصول 156، 113 یا 66 و اصول بعد از آنها در قانون اساسی سخن بگوییم، باید راجع به اصل 57، تاکید بیشتری داشته باشیم، افزود: اگرچه سه قوه دارای استقلال از یکدیگرند و این برای قوا یک امتیاز به‌شمار می‌آید، اما هر سه قوه سه شاخه یک درخت هستند و ما سه درخت مجزا به نام‌های مجریه، مقننه و قضاییه نداریم، چراکه سه نوع حاکمیت در کشور نداریم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز با شرایطی که در کشور وجود دارد و با وجود بدخواهانی که در برابر ملت قرار دارند باید وحدت، همدلی، یکپارچگی و همنوایی ما بیش از همیشه باشد، تاکید کرد: هرگاه ملت ایران پیروزی بزرگی را در سطح منطقه و جهان به دست آورد، دشمنان به‌دلیل قدرتمند بودن و تاثیرگذار بودن ملت ایران، در برابر این ملت بزرگ قرار گرفتند.

رییس‌جمهوری با اشاره بر اینکه ملت ایران در طول سال‌های متمادی، فراز و نشیب‌های فراوانی را تحمل و در برابر فشار دشمنان ایستادگی کرده است، گفت: دشمنان می‌خواستند کاری کنند که ما قبول کنیم که نباید فرآیند هسته‌یی صلح‌آمیز و تحقیقات هسته‌یی داشته باشیم و به یک بیان دیگر می‌خواستند بگویند، پرونده هسته‌یی ایران، پرونده‌یی علمی، تکنولوژی و اقتصادی نبوده، بلکه یک پرونده امنیتی است و در طول این سال‌ها امریکا و همه حامیان او می‌خواستند بگویند، پرونده هسته‌یی ایران امنیتی بوده و ادامه این راه برای ایران از دیدگاه قوانین بین‌المللی نامشروع است.

روحانی تاکید کرد: امریکایی‌ها به دنبال امنیت‌زایی برای پرونده ما و مشروعیت‌زدایی از پرونده هسته‌یی ایران بودند، اما ملت، رهبری و مسوولان کشور در برابر این توطئه بزرگ نیز پیروز شدند و ما در دنیا این موضوع را به کرسی نشاندیم که پرونده هسته‌یی ایران امنیتی نیست و هیچ‌گاه صلح و امنیت را تهدید نمی‌کند و هرگز جایگاه ایران در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار ندارد.

روحانی با بیان اینکه علاوه بر اینکه از پرونده هسته‌یی، امنیت‌زدایی کردیم و آن را از فصل 7 خارج کرده و ثابت نمودیم غنی‌سازی حق قانونی ایران است؛ باید تحریم‌های ظالمانه‌یی که بر ما تحمیل کردند نیز برداشته می‌شد، اظهار داشت: ما توانستیم رفع تحریم‌ها را نیز به کرسی بنشانیم و براساس قطعنامه 2231 این تحریم‌ها مشروع نیست و آنچه امروز در برابر ما قرار دارد، تحریم‌های یکجانبه امریکاست که می‌خواهد آنها را فراسرزمینی کند.

وظیفه سنگین دستگاه قضا

رییس‌جمهور در ادامه با طرح این سوال که حال باید ببینیم، امریکا در شرایط جدید در برابر ملت ایران چه می‌کند، گفت: امروز در قوای مختلف نظام مسوولیت سنگینی برعهده ماست، چراکه امریکایی‌ها یا دشمنان دیگر این نظام، در وهله اول روی در هم شکستن اعتماد و امید مردم سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

روحانی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القا کنند قضات در ایران تحت تاثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند و لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌یی به دست دشمن ندهیم.

رییس‌جمهور اظهار داشت: امروز اگر می‌خواهیم اعتماد بین مردم و نظام افزایش یابد، یکی از موثرترین و برجسته‌ترین دستگاه‌ها و افراد در این زمینه قوه قضاییه، قضات شریف و پرتلاش و مسوولان شریف قضایی هستند. شاید استثناهایی وجود داشته باشد، اما نباید این تخلفات موردی به همه قوه قضاییه تسری یابد، چراکه اگر اعتماد به قوه قضاییه از بین برود، اعتماد مردم به نظام و قوای دیگر نیز در هم خواهد شکست. روحانی با بیان اینکه چرا امروز بعضی مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، گفت: آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال 50درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها 44درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است. ما امسال مشکل آب داریم که برای آن هم هزار میلیارد تومان برای تامین آب روستاها و شهرهای کم‌آب اختصاص دادیم، اما مشکل کمبود ارز نداریم. رییس‌جمهور ادامه داد: هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف می‌کنند و بنده به زبان ساده‌تر آن را سیاه‌نمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده می‌نامم. روحانی اظهار داشت: متاسفانه عده‌یی افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی 100درصدی تبدیل می‌کنند. امروز در خدمت شما مسوولان شریف قوه قضاییه و ملت بزرگ ایران می‌گویم که مردم تحت هیچ شرایطی برای تامین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت.

 

 معرفی ملتهب‌کنندگان بازار توسط نیروی انتظامی

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز در این همایش با اشاره به وضعیت کنونی کشور گفت: نکته اول مربوط است به وضعیت ایران در منطقه و بیان توانمندی‌هایی که داریم؛  اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی در منطقه، توانمندی‌های نظامی و منابع انسانی بسیار گرانبها، استعدادهایی که در کشور وجود دارد، بصیرت مردم که در صحنه حضور دارند،  منابع غنی نفت و گاز در کشور همه از جهات اقتدار به آینده است و اینکه این نظام با داشتن این امکانات امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد.

رییس قوه قضاییه افزود: نکته دیگر این است که دشمن تلاش دارد، این توانمندی‌ها را از بین ببرد و ایران‌هراسی شدیدی را در سطح منطقه دنبال کند در حالی که ایران بلند گفته اقتدار ما دفاعی است اما دشمنان و سلطه جهانی در مقام ایران‌هراسی به همه دنیا و در منطقه برای چاپیدن کشورهای منطقه است.

او افزود: غربی‌ها پروژه ایران‌هراسی را جلو برده‌اند تا بتوانند به منافع کشورهای منطقه دست پیدا کنند و از آنها مانند گاو شیرده شیرشان را بدوشند.

آملی‌لاریجانی با اشاره به قصاص متهم حادثه پاسداران گفت: همین چند روز اخیر نسبت به اجرای حکم قصاص فردی که اقدامش داعش‌وار بود دیدید چه حرف‌هایی زدند، آن هم قاتلی که در منظر عمومی جامعه چندین جوان بی‌گناه را کشت.

او افزود: امروز مسائل اقتصادی و معیشتی مردم مساله مهمی است و مساله اول کشور است و باید بدانیم که دشمن امروز در فکر حمله نظامی نیست بلکه قصد رخنه از همین طریق یعنی فشار آوردن بر معیشت مردم را دارد و می‌خواهد وضعیت اقتصادی ما را بر هم بریزد. لذا همه مسوولان نظام باید به این موضوع فکر کنند و حواسشان به بهبود وضعیت اقتصادی کشور اعم از تولید و وضعیت کسب و کار باشد و قوه قضاییه هم نقش اساسی دارد.  

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: دشمن تلاش می‌کند با جنگ روانی باعث بر هم ریختن اقتصاد کشورمان شود و می‌خواهد وضع کشور را به‌ هم بریزد. شما تلاطمات این چند روز را در بازار خودرو، مسکن و ارز دیدید.

 واکنش به حوادث بازار تهران

رییس قوه قضاییه با اشاره به حوادث روز گذشته در بازار تهران گفت: روز گذشته و روزهای قبل‌تر دیدید که عده‌یی قصد آشوب داشتند و می‌خواستند بازار تهران را به تعطیلی بکشانند که با تلاش نیروی انتظامی این امر محقق نشد. هر چند افزایش نقدینگی بی‌تاثیر نبوده است اما عده‌یی با سرمایه‌های کلانشان قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند. این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند و نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند این افراد را شناسایی کنند. این اقدامات خیانت به مردم و نظام است و ما به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی‌الارض باشد طبق قانون اعدام برایشان در نظر می‌گیریم و هیچ کوتاهی هم در این زمینه نخواهیم داشت. او افزود: نیروهای امنیتی موظفند در اسرع وقت اینها را معرفی کنند تا قوه قضاییه هم به‌طور جد با آنها برخورد کند و آنها نمی‌توانند در آینده بگویند ما خبر نداشتیم و نمی‌دانستیم. به دولتی‌ها و غیردولتی‌ها و به همه هشدار می‌دهیم که حواسشان جمع باشد، زیرا دستگاه قضایی حتما با مقصران و آنها که دخیل بوده‌اند، برخورد جدی خواهد کرد و اینها نمی‌توانند در آینده بگویند که ما قصدمان این نبود که اخلال کنیم. امروز همه می‌دانند که هر اقدامی که به ضرر مردم تمام شود، قطعا ما با آنها برخورد جدی می‌کنیم.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه افساد فی‌الارض در قانون تبیین شده است و هر کس به‌طور گسترده مرتکب جنایت و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود، مشمول آن می‌شود و آنها حق ندارند فردا که مورد تعقیب قرار گرفتند، بگویند ما نمی‌دانستیم کارمان اخلال در نظام اقتصادی کشور است، گفت: ما حتما با آنهایی که یک‌شبه بازار ارز و سکه را بالا و پایین می‌کنند، برخورد می‌شود.

 

 

ارسال نظر